Creeper

tisdag, januari 02, 2007

Folkpartistiskt bottennapp och LO-humor

Årets politiska bottennapp måste vara folkpartiet Malmös krav om förbud för andra språk än svenska i skolorna. Det är inte liberalt någonstans och helidiotiskt överlag. Det är när förslag som det här kommer från FP som jag förstår retoriken om att folkpartiet blir brunare och brunare. En spark i ansiktet för alla de folkpartister som kämpat för liberala idéer och mot främlingsfientlighet.

---

Den borgerliga regeringen har tydligen också en massa släktband. Själv saknar jag ett par kopplingar. En minister-presssekreterare och en riksdagsledamot tex. Annars trodde jag att sexkartor var nåt som ung vänster sysslade med...

---

Jag vet att man inte får skratta åt andras olycka, men jag har varit inne på ämnet om datasäkerhet och de politiska partierna innan. LO:s webbsida har heller inte varit den säkraste, och "Vuxna förbannade hackare" har i alla fall humor.

---

Obligatorisk nyårsblogg blir det senare med bilder till. Jag hade långklänning för typ andra gången i mitt liv. Har i alla fall haft en bra start på det nya året.

Etiketter: ,

8 Kommentarer:

Blogger Johan sa...

Jag skrev några rader också: Liberalt med förbud. Jag lider med dig. det kan inte vara lätt att behöva stå ut med sådana personer i partiet.

02 januari, 2007 13:17  
Anonymous Anonym sa...

Vad är det som är så hemskt med att lära sig svenska i Sverige?
Förstår inte riktigt din ilska Johanna, utveckla gärna.

02 januari, 2007 16:07  
Blogger Johanna Nylander sa...

Det är ingenting fel med att lära sig svenska, men det är fel att förbjuda människor att använda sig av andra språk.

02 januari, 2007 17:17  
Blogger Maria Byström sa...

Jag blev skitarg på inte-snacka-svenska-förslaget. Faktiskt. Suck.

02 januari, 2007 19:31  
Blogger FK-tanten sa...

Jag vet flera arbetsplatser där man påbjudit att svenska är enda tillåtna språk. Detta på grund av skitsnack och illvilligheter på främmande språk, vilket inte var bra för arbetsmiljön. Förstår faktiskt inte upprördheten över att svenska ska vara förstspråk i Sverige. Som svensktalande känner jag mig kränkt(modeord som passar bra här) av en sådan inställning.

03 januari, 2007 11:21  
Blogger Johanna Nylander sa...

fk-tanten; Jag tycker det är okej att man pratar på det språket berörda människor förstår när det tex. i skolan handlar om saker alla bör höra, eller på en arbetsplats där det finns en poäng i att fler än en person hänger med i samtalet. Men att från det förbjuda personer att i samtal med varandra prata ett annat språk än svenska är bara ytterligare ett onödigt förbud.

03 januari, 2007 11:45  
Anonymous Anonym sa...

Johanna: You lost me... Du tycker att "det är okej att man pratar på det språket berörda människor förstår när det tex. i skolan handlar om saker alla bör höra[..]"
(precis som din partikamrat föreslår vilket du verkar tycka är en attack mot någon slags nyliberal ideologi) Samtidigt säger du att det är ett onödigt förbud? Att prata svenska i skolan i Sverige är väl inget att uppröras över? Okej om de hade varit förbjudet att prata andra språk utanför klassrummet på raster osv men nu handlar det om klassrummet...

03 januari, 2007 15:10  
Anonymous finnjävel som kan svenska sa...

Borde man inte, i konsekvensens namn, förbjuda alla besvärliga slang-uttryck som lärarna inte heller förstår? Vi får heller inte glömma alla de friskolor där det pratas allt annat än svenska (ex franska och tyska skolan i stockholm). Vem kan på allvar tro att förbud är rätt väg att gå för att invandrarbarn ska lära sig svenska? Ett idiotiskt antingen-eller-tänkande som bygger på felaktig analys. Problemet med svenska skolan är inkompetenta lärare till följd av katastrofal lärarutbildning och hippiepedagogik, inte alla de främmande språk som finns i det här landet. Monolingualismen är inget alternativ.

03 januari, 2007 23:05  

Skicka en kommentar

<< Home