Creeper

torsdag, december 28, 2006

Smålandsnostalgi och insändarsidor

Det är någonting speciellt med lokaltidningar. I skövde har jag ingen, och eftersom att den tidning som finns inte behagar ha en websida, så är mitt intag av lokala nyheter mycket liten. Det mesta får jag reda på via mun-till-mun-metoden något som gör nyheterna något mer personliga och subjektiva, på gott och ont.

Utanför Alvesta i Småland är det dock Smålandsposten som gäller. Eftersom att min mamma har en prenumeration, trivs jag rätt så bra med att få läsa lokaltidningen när jag kommer hem, för att uppdatera mig bland familjespalterna(i synnerhet när man har gamla klasskompisar som gift sig!), men framförallt, för att få läsa den fantastiska insändarsidan.

Smålandsposten har tre sidor för olika typer av politisk debatt. Den första finns i del ett, och är ledarsidan. Där trängs ett par borgerliga högerdebattörer, mig veterligen nästintill enbart män, och åsikterna är väl snarare konservativa än liberala.

Den andra sidan återfinns i del två, och heter "debatt". Där figurerar mestadels etablerade lokalpolitiker och någon sällsynt gång en och annan rikspolitiker om allt från ulvskogs utspel till elbolag och snöoväder.

Den mest intressanta sidan är insändarsidan. I smålandsposten heter den "Röster", och gårdagens (onsdag) sida innehöll hela fem insändare. Ämnena är varierande, och talar otroligt mycket för sig själva.
  • "Vad får hemtjänsten egentligen göra"
    Insändarskribenten upprörs över att hemtjänsten inte får städa ordentligt hemma hos sin svärmor, utan bara får göra vissa moment. Insändarskribenten föreslår att hemtjänstpersonalen får stryrketräningslektioner av kommunen om anledningen (att de inte får utföra vissa moment) är risken för arbetsskador.
  • "Dagis - ett sorgebarn för kommunen"
    Insändarskribenten för fram åsikten att dagisen klarade sig bättre och hade större budget innan maxtaxan infördes.
  • "Valförlustens efterpel"
    Insändarskribenten gillar inte att sossarna tillsammans med centern gjort en 25% besparing på Uppviddiges kulturskola.
  • "Virestads kyrka"
    Insändarskribenten vill få svar på frågor om Virestads kyrka, och undrar om det är sant att kyrkan skall stänga flera söndagar under vintern. Citat "Något sådant lär inte ha hänt i Virestad kyrkas historia".
  • "Låt landsbygden få lite ljus igen"
    Insändarskribenten menar på att landsbygden slocknat eftersom det inte finns några gatlyktor mellan Ryd och Fridafors längre. Citat "Jag har hört att det finns ett förslag att släcka varannan gatlykta".
Missförstå mig rätt, jag tycker lokalpolitik är viktigt, men vissa insändare sätter perspektiv på tillvaron. Mina egna insatser i lokaltidningen är stora. Har nog haft två eller tre insändare publicerade, fick tidningen komma på besök när min klass hade julteateruppsättning av Pelle Svanslös 1998 (jag var den enda som vågade ringa dit), och satte stor press på det socialdemokratiska kommunalrådet (som då var högsta hönset i kommunen) nån gång runt 2001 och kommunen ville minska antalet lärare på min skola (jag var otroligt politisk korrekt redan då). Som tur är fanns inte smålandsposten på nätet då...

Etiketter: ,

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home