Creeper

lördag, december 30, 2006

Tegelstenar, avrättningar och rosa dörrar

Tillbaka i Skövde igen. Min stackars micra klarade ombesiktningen och får allt stå ut med att rulla på de svenska vägarna ett år till. Aluminiumtejp och rostskyddssprej är en underskattad kombination. Dessutom är den vit numera. En tvätt, och bilen ser nästan ny ut (kanske en väl tilltagen överdrift).

Godnattsaga är numera den här timbroianska julklappsboken. Ska läsa Stureakademin nästa år, så det är bara att hugga in i tegelstenar med sexiga undertitlar som "Berättelsen om marknadens globala renässans". Högst självvalt, och kan nog bli intressant, även om boken just nu känns tjock.

Saddam kommer enligt uppgift avrättas idag. Jag kommer inte sörja, men dödstraff är fel även för massmördare, och hans offer förtjänar upprättelse i form av domar för alla hans brott. En snabb avrättning kommer knappast skapa färre diktatorer.

Det kan låta banalt att uppröras över, men jag tycker faktiskt att dörrar skall få målas rosa. Hus också för den delen. Gärna med gröna prickar på, om man tycker att det är snyggt. Utan att de kommunala politikerna i byggnadsnämnden skall få ha vetorätt (ännu mindre klåfingriga tjänstemän). Byggnadsnämnderna består dessutom till största delen av medelålders män*, och jag tror inte de bäst vet hur människor skall få bygga eller måla sina ägodelar. Om det är marknadsvärdet för grannarnas dörrar/hus/lägenheter som sjunker så är det grannarna som ska vetorätt och inte politiker. Inte för att det skulle behövas heller egentligen.

---

*Jag har ingen statistik på det, utan bygger påståendet på erfarenheter(de tre kommuner jag bott i) och kanske ett par fördomar. Motbevisa mig gärna.

Etiketter: , , ,

5 Kommentarer:

Anonymous nsg sa...

> Saddam
Instämmer, dödsstraff känns inte rätt, sedan är det synd att dom är så snabba som dom är. Tror säkert att dom skulle få ut nyttig information ur honom efter lite tid.

Kan förstå att många vill ha "hämnd", men det är i minna öron (ögon?) inget som har i en domstol och göra.

> Dörren
Lustigt, speciellt när det är byggandslov han vill ha, vad jag vet så går det inte att lämna in i efterhand.
Dessutom var ju dörren snygg. (iförsej har jag inte sett helheten, men ändå).

30 december, 2006 03:32  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Vad gäller både Saddam och dörren håller jag helt med dig. Vad gäller boken verkar den tung och i mina ögon tämligen tråkig ... säger jag som för närvarande läser "Big Bang - Allt du behöver veta om universums skapelse och lite till", av Simon Singh (efter ett antal poäng fysik på KTH känns den närmast lättsam, eftersom jag redan känner till fysiken som presenteras i den, det är vetenskapshistorian som är ny och intressant, i alla fall hittils).

30 december, 2006 12:29  
Blogger Mikael M sa...

Den typen av bilar ser man inte så sällan i FBI-files..., sågs lämna ett motell, och så är jakten igång...Men, det hindrar inte, man kan ha ett gott nytt år, för de

30 december, 2006 12:45  
Anonymous Mind sa...

Dödsstraff är ju inget annat än ett stort misslyckande. Det är misslyckat humanistiskt sett, medmänskligt sett och även demokratiskt sett tycker jag. Rent spontant tycker jag inte ett land med dödsstraff borde få kallas för en demokrati.

Och som har sagts tidigare, hämd hör inte hemma i ett rätssväsen.

Förmodligen blir väl Saddam någon slags martyr nu eftersom rättvisan i hans rättegång var högst tveksam... och det kan väl inte ligga i den andra partens intresse?

Inte tal om att Saddam var en hemsk person men det är ju intressant att rättvisa är ett så subjektivt begrepp. Med samma mått borde ju t.ex Bush avrättas nu också. Och det skrämmer mig, att det alltid är "vinnaren" som bestämmer vilket folkmord som är ok.

31 december, 2006 01:33  
Anonymous Jonas sa...

Mind:
Du missar att Saddam dömdes av det irakiska folket och att USA var kritiska till domen. Rättegångens genomförande kan och bör dock ifrågasättas, men på andra grunder.

Jag är för övrigt också emot dödsstraff. Men Bush har inte genomfört folkmord, så det är inte aktuellt att han ska dömas för sådana brott.

03 mars, 2007 23:21  

Skicka en kommentar

<< Home