Creeper

tisdag, september 12, 2006

Ett litet klargörande

Så här är det. I gårkväll blev jag uppringd av Expressen som berättade för mig att jag hade blivit polisanmäld för "försök till dataintrång". Detta skulle berott på blogginlägget jag gjorde om socialdemokraterna i skövdes trådlösa nätverk, som du kan hitta här.

Jag tyckte det verkade helt absurt eftersom jag inte begått någonting brottsligt. Det enda jag gjort är att sitta i min bil utanför deras expedition i Skövde, och starta min dator. Inga försök till påloggningar gjordes, och inte heller något försök till att knäcka eventuella lösenord.

Jag har under dagen försökt ta reda på om jag verkligen är polisanmäld, och isåfall för vad. Eftersom att expressen haft fel tidigare, så kändes det rätt bra att veta direkt från polisen. De jag varit i kontakt med både på polisen i Västra Götaland, och de på rikskrim har dock inte fått in en sådan anmälan, och just nu väntar jag på ytterligare besked från en annan kontakt som jag inte fått tag på än.

Det har inte varit min mening att på något sätt skada socialdemokraterna ytterligare, utan jag ville bara göra mitt för att motbevisa den här artikeln i expressen.

Telefonsamtalet igårkväll med expressen resulterade i alla fall i den här artikeln, och jag är fortfarande inte 21 år gammal, utan bara 19.

I fredags, innan jag postade blogginlägget om socialdemokraternas wlan i skövde, så ringde en annan tidning upp mig, nämligen aftonbladet. De berättade då att det gick ett rykte om att jag skulle vara misstänkt för dataintrång, någonting jag enkelt kunde dementera. Detta eftersom att jag skulle ha läst datavetenskap (jag vet inte om min gymnasietid på naturvetenskapligt matte/data räknas som det, eller om det är min grafiska dataspelsutbildning). Jag är inte heller beteendevetare, något som en annan journalist tidigare idag hävdat att jag skulle vara.

Nu vill jag bedriva valrörelse, och hoppas att den kommer att handla om politik istället för någonting annat. Förslag till politiska frågor att diskutera hittar du här.

---

Uppdatering: Även mitt sista försök till att få reda på om jag är polisanmäld misslyckades. Ingen verkar veta någonting om det. Underligt.

12 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=657772&lid=puff_657772&lpos=rubrik

Ush och fy på dig Johanna, man får inte titta på motståndarnas låsta trådlösa nätverk, ungefär lite hemskt som att sitta och titta på deras låsta dörr ;)

12 september, 2006 18:20  
Anonymous anders hansson sa...

Jag hopp själv högt (nåväl i alla fall ryckte till lite) när jag läste notisen på expressen.se.

Valjournalistiken har inte höjt sig över den vanliga slamkryparnivån som svenskjournalistik brukar ligger och gurglar på. Att jag fortfarande blir förvånad över journalisters oförmågor och kunskapsluckor kan bara förklaras med min naiva tro att mänskor vill göra bra saker.

Som av en händelse råka jag läsa ”Riksdag & Departement” (nr 9 från 13 mars 06) i dag. Där utrycker sig Marita Ulvskog så här:

”…Det vill säga vi tävlar inte om att göra polissak av övertramp för att den vägen vinna biliga poäng…”

Den goda Marita fortsätter

”Vi framställer oss inte som ”brottsoffer” när vi i själva verket riskerar att ta tid och utrymme från människor som utsatts för vålds- och egendomsbrott och svåra kränkningar.”

Förövrigt så rankar agent 25 SAPnet intrånget som den mest omskrivna skandalen i svensk politik 05-06.

Konklusion sossarnas spin doctors har lyckat förvilla den debila journalistkåren och sossarnas analytiker (agent 25) berättar för journalisterna att de fungerade.

12 september, 2006 18:21  
Blogger Karl Dahlberg sa...

Låter mest som okunskap om nätverk, tror inte du behöver vara orolig för något rättsligt efterspel...

Men blir det så, så skulle det vara intressant och se vart det leder, och vad som är tillåtet och inte inom wardriving...

12 september, 2006 20:57  
Blogger ~Karin LÃ¥ngström Vinge~ sa...

Och dom tog din bloggbild att pryda expressenartikeln med. Dom kunde åtminstone skickat ut en frilansfotograf.

12 september, 2006 21:13  
Blogger Emil Eklindh sa...

Ja eller så kunde dom ju använt den bilden som jag tog på dig i bilen. Visst kass kvalitet men man ser ju att det är du.

Och då hade man ju bilder på dig när du begick "brottet" tillsammans med mig =)

12 september, 2006 22:07  
Anonymous Mind sa...

Om nu nån verkligen har polisanmält dig för det där kan du ju göra en motanmälan. Kommer inte ihåg vad det heter exakt men man får inte polisanmäla folk hur som helst utan grund.

Fast, pusta inte ut än. Chansen finns ju fortfarande att Antipiratbyrån har genererat en screenshot och skickat in som bevis, med den kunskapsnivå som folk verkar besitta är det nog inte helt otroligt. Så, du får nog se fram emot 4 år i fängelse ;)

13 september, 2006 01:28  
Anonymous Anonym sa...

Med detta som grund så sitter alla med WiFi apparater löst eftersom du alltid kommer att se andra nät, kolla med Oscar Swartz om han inte skriva en WiFi nätverksdummy för sossar och journalister. :-)

13 september, 2006 06:42  
Anonymous Fredrik sa...

Någon borde anmäla Erik Ezelius för allmänfarligt och vårdslöst bruk av rättsväsendet, samt även skriva in honom på en ABF-kurs: "din dator - så funkar den".

13 september, 2006 10:01  
Anonymous Nezzi sa...

efter det/om inte fins nån amälan kam men inte sämme expressen för förtal då ? :)

//MVH Nezzi

13 september, 2006 18:39  
Anonymous Lore sa...

Ni kanske tänker på "Falsk angivelse"? Personligen tycker jag att "Förargelseväckande beteende" hade platsat bättre i detta fall.

14 september, 2006 04:32  
Blogger deep|ed sa...

Som nezzi skriver: du kan sälla dig till Persbrandt och Rätz och få Otto att punga ut med en hög med pengar.

14 september, 2006 10:24  
Anonymous Anonym sa...

Jag hoppas du går fri. Du är värd bättre än så här.

14 september, 2006 14:52  

Skicka en kommentar

<< Home