Creeper

torsdag, december 18, 2008

På väg in i dödshjälpsdebatten

I dag handlar min ledare i Kvällsposten om aktiv dödshjälp. Jag har berört debatten kort tidigare här, men dagens text innehåller ett lite längre resonemang (ungefär så djupt man kan gå i en kvällstidning).

Själv motsätter jag mig de som verkar tycka att en eventuell tro på Gud diskvalificerar en att delta i debatten, alternativt förminskar ett nej-ställningstagande till en mindre värd åsikt. Jag tror inte att religiös övertygelse är avgörande i frågan; det finns folk på båda sidor.

Aktiv dödshjälp är en svår fråga, inte minst för att det alltid kommer finnas människor som drabbas av lagstiftningens negativa konsekvenser.

Etiketter: , , ,

6 Kommentarer:

Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Välskrivet och intressant.

18 december, 2008 16:08  
Blogger Johanna sa...

Tack!

18 december, 2008 21:31  
Blogger Danni sa...

Det jag inte fattar angående de religiösa i debatten är varför de anser sig ha rätt att bestämma över icke-religiösa.

Tillåt aktiv dödshjälp så kan väl alla som anser att det är fel enligt deras tro låta bli att utnyttja den möjligheten, då. Det är ju ändå ett fritt val. Eller borde vara, i alla fall.

18 december, 2008 23:12  
Blogger Johanna sa...

Danni, om du läser vad jag skriver så menar jag att det inte har någonting med religion att göra, utan är ett moraliskt ställningstagande.

18 december, 2008 23:17  
Anonymous tandkrämstuben sa...

Men vår "moral" är ju uppbyggd av gamla kristna värderingar?

19 december, 2008 10:16  
Blogger Danni sa...

Åh, min kommentar hade inget direkt med det du skrev att göra - det var bara en generell reflektion från min sida angående huruvida religion ska diskvalificera en från debatten.

Jag är så vansinnigt trött på folk som ska tvinga på sina åsikter på andra istället för att hjälpa till att skapa ramverk där individen själv kan få bestämma. Det finns verkligen ingen anledning att jag inte skulle kunna få dödshjälp för att det går emot kristendomens värderingar - just de värderingarna betyder ju nämligen absolut ingenting för mig.

Min mening kort: försöker man få det gällande att ens religiösa övertygelse även ska gälla andra, så är man automatiskt diskvalificerad från debatten. Oavsett vad debatten gäller.

21 december, 2008 22:57  

Skicka en kommentar

<< Home