Creeper

söndag, december 07, 2008

Två principer

Jag tycker frågan om aktiv dödshjälp är svår, men landar i ett principiellt nej, inte minst eftersom det är makt jag inte vill ge till stat och samhälle. Det kommer alltid finnas personer som tvingas till något de inte vill, och jag lever hellre med misstagen att några får leva och lida lite längre, än misstagen att några får sina liv avslutade lite för tidigt. Den här artikeln på SvD Brännpunkt utvecklar några svåra resonemang.

---

Australien är föregångare och funderar på att införa "intersex" som ett officiellt erkänt tredje kön. Med tanke på att det är biologi snarare än politik, vet jag inte vad de ens funderar över.

Själv väntar jag på den dagen kön försvinner som begrepp från juridiska dokument, personnummer och samhällsinstitutioner. Förutom i patientjournalen är det redan i dag rätt irrelevant.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hittade en instruktionsvideo för alla homisar som visar det elementära i livet .... med viss ironi naturligtvis.

http://www.youtube.com/watch?v=aOkKqKVokIU


Robert

07 december, 2008 11:09  
Blogger Hama sa...

Varje person har rätt till sitt eget liv och befinner man sig i en situation fdär man vill ta självmord men inte har möjlighet till det så bör man ha möjlighet till att fråga om hjälp utan att medhjälparen råkar illa ut

07 december, 2008 23:28  
Anonymous Henrik sa...

Hama: Artikeln belyser väl mest rollen som läkaryrket och vården bör ha snarare än den individuelles rättighet att ta sitt liv.

Vad jag tycker är intressant - och som andra filosofer också intresserat sig för är kontrasten i hur moraliskt accetapbelt passiv dödshjälp i mot tanken på aktiv dödshjälp. Än mer - bör man då lagstifta det möjligt att ta sitt liv utan vårdens inblandning? Eller är det kanske mer moraliskt fel?

Bara matar eld lite. :)

08 december, 2008 01:47  
Anonymous Olbap sa...

När islam tagit över Västvärlden, ojojojoj, jag kommer inte ha velat outat mig då kan jag säga. Snacka om att feminister, bögar och vänstermänniskor gräver sitt egna samhälles grav. Varför? På grund av att just dessa grupper förökar sig urkasst. Karriärkvinnor, homofiler och avantgardister prioriterar allt annat än barn. På sin höj 1-2 per "par" (förlåt, jag var alldeles för heterocentrisk där). Ni ser vartåt det barkar va?

08 december, 2008 18:00  

Skicka en kommentar

<< Home