Creeper

torsdag, juni 26, 2008

Socialdemokrater mot bloggar

Den estniska socialdemokraten och europaparlamentariken Marianne Mikko har föreslagit att bloggar skall kontrolleras och registreras för att de annars "förorenar cyberrymden".

Förutom världslig problematik med att definiera vad som egentligen särskiljer en blogg från en publik dagbok, webbplatser med klotterplank, twittermeddelanden och faster Astas fotowebbsida, och sådana där småsaker som hur EU ska kunna reglera bloggar som ligger på servrar på andra sidan Atlanten, ser jag de svenska parlamentarikersossarna framför mig i fikarummet.

- "Tänk om alla bloggar kunde vara registrerade, då slipper vi anonyma obehagliga avslöjanden som det där om Monas dotter."
- "Ja, eller alla dessa protestlistor och påhopp."
- "Men om alla bloggar fick köpa ett utgivningsbevis, som alla tidningar måste redan i dag, då slipper vi problemen."
- "Fast utgivningsbevis kostar pengar. Vi kan inte ha ett klasssamhälle bland bloggare. Tänk om våra sympatisörer slutar blogga? Eller tänk om alla bloggar skaffar reklam?"
- "Usch nej, vi vill ha oberoende från kommersialismen. Vad sägs om bloggstöd då? Tidningarna får ju sitt pressstöd. Anständiga och seriösa bloggar borde kunna ansöka om stöd för sitt bloggande om de avstår från reklamen. Då slipper vi problemet med att fattiga bloggare inte kan betala registeringsavgiften."
- "Jaa! Så gör vi. Att ingen tänkt på det tidigare. Då röstar vi alla för Mariannes förslag?"

---

Hur bra forskningssyfte PKU-registret än har, är det dags att gå ur medan du fortfarande får.

---

Med anledning av att jag flyttar i helgen var jag tvungen att tacka nej till att tala på FRA-demonstrationen i Göteborg på lördag. Om du till motsats till mig inte skall bära flyttkartonger, flyttstäda en lägenhet och transsportera möbler ett tjugotal mil på lördag, tycker jag defintivt att du borde besöka den demonstration som är närmast dig. Här hittar du en förteckning över var, när och hur, de genomförs.

Etiketter: , , , , ,

9 Kommentarer:

Anonymous Hanna Larsson sa...

http://playrapport.se/video/1182855

26 juni, 2008 10:50  
Blogger Victoria sa...

Är i Göteborg på lördag för att dyrka Satan på MetalTown men man kanske kan ta en sväng förbi Kungsportsplatsen för demonstrera lite :)

Vilken stad blir nya hemmabasen då :)?

26 juni, 2008 13:06  
Blogger NILsG sa...

Såvitt jag förstår är bloggregistrering något som varken den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet eller de svenska socialdemokraterna står bakom. Intresssantare i så fall att ta reda på vad majoriteten i EP, dvs högern och liberalerna, tycker om saken.

26 juni, 2008 13:24  
Blogger Johanna sa...

Victoria, det tycker jag verkligen du ska, fast de är på Gustav Adolfs torg...

Och det blir malmö för mig. I alla fall tills jag får anledning att flytta någon annan stans :)

Nilsg, mig veterligen har ingen svensk socialdemokrat vare sig sagt bu eller bä än (därav att det är intressant), och förslaget gick rätt starkt igenom i parlamentets kulturutskott. Däremot är de höger/liberaler som uttalat sig om det emot. Se länk.

26 juni, 2008 15:21  
Blogger Victoria sa...

I Malmö är dem på Gustav Adolfs torg, men befinner man sig i Göteborg just den 28:e (vilket jag gör) så är det Kungsportsplatsen som gäller ;)

Ooh! Välkommen till underbara Skåne då! Få man lov att bjuda på en bira nån dag? Jobbar vid Lilla Torg i Malmö :)

26 juni, 2008 15:27  
Blogger Johanna sa...

Nä, jag har rätt! :)

saxat från facebookeventet: "Obs.! Demonstrationen är flyttad från Kungsportsplatsen till Gustaf Adolfs torg. Vi börjar 12:15 och marcherar 13:15 upp för Avenyn till Götaplatsen. Det kommer att stå folk vid Kungsportsplatsen och berätta att demonstrationen är flyttad. Inga dubbla budskap på flygblad, de gamla flygbladen gäller alltså."

och tackar för välkomnandet. Bjuda på öl får du absolut göra (fast jag är en vuxen flicka och kan nog betala själv också) :)

26 juni, 2008 15:34  
Blogger Victoria sa...

Jag är inte direkt kompis med Ansiktsboken så tack för infot :D!

Gött, då ölar vi :)

26 juni, 2008 15:48  
Blogger Mikael M sa...

Nästa är väl Tillstånd att Skriva Brev.

28 juni, 2008 11:55  
Anonymous Fredde sa...

Visst kan det vara kul att attackera socialdemokrater, men nu har vi ju en borgerlig regering. Och dom verkar ju gillar övervakning.. FRA, PKU osv..

Men nu är ju just det här förslaget så verklighetsfrånvarande och tokigt att det kan kännas rent av puckat att försöka attacker svenska politiker med detta som slagträ..

Eller vad säger du Johanna?

29 juni, 2008 15:00  

Skicka en kommentar

<< Home