Creeper

torsdag, maj 29, 2008

En "diskriminerande" handskakning

På Expressens debattsida förs det för tillfället debatt om diskrimineringsombudsmannens - DO:s, beslut att stämma arbetsförmedlingen för att de dragit in arbetslöshetsersättningen för en muslimsk man som av religiösa skäl inte ville ta en kvinna i hand under en anställningsintervju. Maria Hagberg, ordförande i nätverket för hedersrelaterat våld, menar att DO gjort fel, och att det var den muslimske mannen som diskriminerade, och Leif Abd al Haqq Kielan, ordförande för svenska islamiska församlingarna, tycker DO gjort rätt, och att den muslimske mannen blivit diskriminerad.

Personligen blir jag smått upprörd över båda artiklarna. Att som Maria gör, jämföra ett uteblivit handslag med hedersvåld och shairalagar känns osmakligt, liksom Leifs försvar av Irans kvinnosyn.

Om man skall kunna ta riktig diskriminering på allvar, går det inte att kalla ett uteblivet handslag för kränkning. Samtidigt måste en arbetsgivare få en större frihet i vilka de vill anställda. Att en arbetstagare inte vill anpassa sig till rådande sociala normer och ta i hand, borde kunna vara ett fullgott skäl till att inte anställa den, men det gör inte arbetstagaren vare sig diskriminerad eller diskriminerare.

Arbetsförmedlningen gjorde fel när de drog in mannens arbetslöshetskassa eftersom det var bristande kompetens och erfarenhet som gjorde att han inte fick jobbet. Det berättigar inte att DO kallar hela historien för diskriminering, lika lite som det var en kränkning mot kvinnan som nekades handslaget.

Debatten kring handslaget har även cirkulerat kring religion och det sekulära samhället. Kanske är det synen på tro som är grunden i diskussionen. För ett öppet samhället måste kunna tåla meningsskiljaktigheter. Det måste vara lika okej att neka ett handslag, som att det måste vara lika okej att neka en handslagsnekande person arbete. Religionsfriheten måste finnas, men de som väljer att ha kontroversiella övertygelser måste också kunna ta konsekvensen av dem.

Läs även En vanlig Svensson på ämnet.

Etiketter: , , ,

4 Kommentarer:

Blogger Thommie sa...

Hur kan ett handslag göra ett så stort uppmärkammande?
Det är helt galet om man inte kan neka att ta i hand med den på Arbetsförmedlingen, och sedan bli av med sin arbetslöshetsförsäkring.

Sedan om detta handlar om religion är ett sekundärt problem, enligt mig iallafall.

Men att DO ens ska ta upp detta fall förstår jag inte. Har mannen blivit av med sin a-kassa på grund av att han är muslim, så kan jag förstå det till 100%.

Men att ta i hand på arbetsförmedligen tror jag inte att ligger som någon lag för dem, rätta mig om jag har fel.

Förlåt att jag sitter och bollar med tankarna när jag skriver bland dina kommentarer.

Såhär efter att jag tänkt ett tag så tycker jag att den muslimske mannen har all rätt att gå till DO om han blir nekad a-kassa p.g.a. att han nekat ett handslag.
Sedan om det är förbannat ohövligt att göra det är en helt annan sak.

29 maj, 2008 21:21  
OpenID rasmus sa...

Att vägra att ta en potentiell arbetsgivare i hand tycker jag låter väldigt mycket som att vägra ta emot jobbet.

Att vägra ta emot jobb man erbjuds kan, med de regler vi har, leda till att man blir av med ersättningen.

Jag kan inte se att arbetsförmedlingen skulle ha gjort något fel där. Hade det varit så att han vägrat ta en arbetsförmedlingens personal i hand hade det varit en helt annan fråga.

Visst bör man i religionsfrihetens namn ha möjlighet att vägra ett specifikt jobb av religiösa själ, men om de själen går emot samhället i övrigt så blir det svårt.

Om en person vägrar ta ett jobb för att det innebär att man måste sammarbeta med (eller ta order från) kvinnor / svarta / judar / etc så tycker jag inte att den personen kan ställa samma krav på samhället att få hjälp med att hitta ett annat jobb som andra personer.

29 maj, 2008 23:30  
Anonymous Anonym sa...

Självklart var det AMS som var/är boven i dramat, helt och hållet.

Det är definitivt ingen sk mänsklig rättighet att få skaka tass med vem man nu så önskar, om denne nu avböjer detta vill säga.

Tex så avböjde det sk kallat "demokratiska" SSU att skaka tass med ND:s D Spansk här.

http://www.nd.se/nyheter/dokument.asp?dokID=595

Varför blir det ständigt ett sådant jäkla liv på er feminister när/då någon av er sort "diskrimineras"?

/Johan K

PS. Spela lite Zelda (oavsett version) så blir det lite mer girl power, Jag lovar.

01 juni, 2008 06:31  
Anonymous Matte sa...

Off Topic:
Johan K du är ju bara snurrig.

On Topic:
Adapt or die out som naturen brukar säga.

02 juni, 2008 10:08  

Skicka en kommentar

<< Home