Creeper

fredag, december 07, 2007

Kommuner förlorar på vårdnadsbidrag

Jag har skrivit om vårdnadsbidraget tidigare, och konstaterade att hur fel man än tycker att det är, så bör man ge människor friheten att göra även för dem dåliga val, och att vårdnadsbidraget är ett sånt. Det är ett kommunalt beslut om det skall kunna finnas eller inte, och det enda jag rimligen då borde kunna ha en åsikt om är att jag inte vill att det skall införas i den kommun jag är bosatt i, eftersom jag inte vill att mina skattepengar skall gå till ytterligare ett bidrag.

Jag är inte ekonom, men jag kan räkna, och vårdnadsbidraget kan rimligen inte vara särskilt bra för kommunernas ekonomi.

En genomsnittlig svensk kvinna tjänade 22 800 kronor i månaden förra året. Ponera att vårdnadsbidraget går delas ut till största delen kvinnor. För att få vårdnadsbidraget på heltid, så får man inte jobba. Kommunen som har vårdnadsbidrag går därmed miste om 86 320,8 kr i skatteintäkter (snittskatten ligger på 31,55%) per vårdnadsbidragstagande kvinna (ännu mer om det är en man som tar bidraget).

Enligt Göran Hägglund ligger kostnaden för en dagisplats på över 100 000kr. Kommunen betalar runt 90 procent av den kostnaden. Det innebär att även om kommunens kostnad skulle vara just 100 000 kronor för en dagisplats, så förlorar kommunen 22 320,8kr för varje beviljat vårdnadsbidrag i stället för dagisplats. Räknat per år.

Den summan är ännu högre om det är en man som tar ut vårdnadsbidraget, eller en höginkomstagande kvinna.

Den kommunala subventionen för dagisplatser är starkt knuten till att människor skall kunna jobba, och det bör den vara. Jag vill inte att mina skattepengar skall gå till att människor skall få vara hemma utan egentlig orsak. Barn kan vara en mycket bra anledning till att vara hemma eller arbeta mindre under en tid, men då får man ta det valet, och inte kräva att samhället skall betala för den möjligheten.

För det är det vårdnadsbidraget gör. Det är en kostnad för kommunen, och handlar ingalunda om att ge föräldrar tillbaka av de pengar som annars skulle gått till dagis.

En kommunal kostnad som starkt borde ifrågasättas.

Etiketter: , ,

2 Kommentarer:

Anonymous Slabbe sa...

Och med dagis menar du förskola?

08 december, 2007 17:25  
Blogger fatima sa...

Undrar var Hägglund har fått sina siffror? Som skolpolitiker och aktiv i denna fråga har jag lärt mig att en dagisplats kostar i snitt 85 000 kr/år.
Ja till vårdnadsbidrag, men först tak i barngrupperna och kvalitet i förskolan!
Och slabbe: Givetvis menar vi förskola. Tyvärr har vi inom skolan så många förvirrande begrepp att de flesta medborgare tror att förskola är "nollan" eller den nya allmänna förskolan för 4-5 åringar. Att ettåringens barnomsorg heter förskola är det inte många som vet. Därför blir det tydligare om man använder ordet dagis.

11 december, 2007 07:18  

Skicka en kommentar

<< Home