Creeper

söndag, december 02, 2007

Medmänsklighet i juletider

Det är första advent i dag, och inte många veckor kvar till jul. Julhandeln börjar ta fart på riktigt, och det gör även välgörenhetsorganisationernas årliga insamlingar.

Det är inte alltid lätt att veta om de där pengarna man stoppar i en bössa verkligen kommer att hjälpa. Trots det är det bättre att dela med sig av sitt överflöd än att totalt strunta i det. När jag var med i Liberala ungdomsförbundet samlade vi varje jul in pengar till liberala flyktingfonden, en fond som bistår med ekonomiska medel till gömda flyktingfamiljer.

Oavsett om dina decemberpengar hamnar i deras eller i någon annan välgörenhetsorganisations bössa, så är jultider de tider man bör släppa cynismen och faktiskt göra någonting för att hjälpa i stället. Julen handlar om mer än tomtar och klappar, och medmänsklighet är inte ett ämne att plocka politiska poänger på.

För även om jag skriver mycket om hur staten borde vara befriad från moralism, och inte skall lägga sig i hur människor skall leva, så tycker jag att vi alla måste ha en viss privatmoral. Utan medmänsklighet och hjälpsamhet så är det sak samma om vi bygger upp gigantiska sociala skyddsnät, eller låter var och en sköta sig själv.

Det går, och även om fyra veckor om året är för kort tid att bry sig, så skadar det inte att bry sig lite extra just då. Om inte annars för att lysa upp det kalla svenska regniga vintermörkret.

---

För övrigt släpper jag ut 2,6ton växthusgaser varje år. I alla fall enligt DN:s klimattest. Inte riktigt godkänt, men en bra bit under medelsvensson. Största bovarna var mitt boende och att jag de senaste åren flugit nån gång om året. Kanske inte är så miljöfarlig trots allt. Läs Johan Norbergs artikel om klimat som publicerades tidigare i veckan.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home