Creeper

tisdag, november 27, 2007

Avd: Tonårstjejer kan inte tänka själva, därför gör vi det åt dem

Jo, det är lite förfärligt också, men jag tycker att det är mest ironiskt att Veckorevyn blir JK- och PO-anmält för reportaget om en sexsäljare.

Rädda Barnen på Gotland av alla organisationer står bakom anmälan, vad nu de har med prostitution att göra.

Tydligen så står Veckorevyn för en "en oansvarig nedvärdering av tonårstjejer". Personligen tycker jag att det är en oansvarig nedvärdering av tonårstjejer att inte tro att de själva kan avgöra vilken åsikt de vill ha om prostitution, och att de är vuxna nog (Veckorevyn vänder sig trots allt till vuxna), att kunna bemöta personer som både tycker att det är bra, och de som tycker det är dåligt.

I stället borde man hylla Veckorevyn för att de gör kontroversiella reportage och utgår från att deras läsare bryr sig om andra saker än mineralögonskuggor och Paris Hiltons skor.

Sen kan man ha vilken åsikt om prostitution man vill, men att tycka att man nedvärderar tonårstjejer för att visa båda sidor av ett kontroversiellt ämne? Då är man helt fel ute.

Via LouiseP.

Etiketter: ,

22 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Håller med, Johanna. Moralpanik.

28 november, 2007 01:04  
Anonymous Anonym sa...

Jag håller med dig delvis. Att starta moralpanik leder ingenstans, det är dock nästan alltid så vårat samhälle reagerar när något är fel - istället för att ta till oss och inse vår egen skuld i det hela.

MEN. Det är inte så enkelt, media och speciellt den typen av "direkt media" som Vecko Revyn utgör är trots vad som formar ungdomar. Det som tidigare var tradition, familj och moral förplikt har ersatts av andra kanaler så som media. Det media målar upp blir ett rättessnöre för många ungdomar hur bisarrt det än kan tänkas vara för oss som haft en annan uppväxt. Om media målar upp en bild av prostitution som positiv så får det en direkt inverkan på kognitiva mönster i samhället. En så enkel sak som en rubrik och en bild kan infästa det på en person, brödtexten behöver inte ens vara relevant för frågan. All media har ett vansinnigt tungt ansvar. Speciellt de kanaler som riktar sig mot unga. Och självklart finns det ungdomar som har en god bas att stå på för att tackla sådana artiklar, men ju yngre man är desto mer osäker är den förmågan. Det går inte att bortse från det.

Jag är helt övertygad om att man kan leta fram personer som kan prata positivt om eller glorifiera våldtäkt, krig, knark, vapenhandel... osv.

Frågan är snarare. Varför? Varför skulle man vilja göra det när en så markant majoritet av ämnet är totala motsatsen. Varför plocka ut en felmarginal och ställa den i rampljuset som ett "undantag som bekräftar regeln".

Redan som det är ges inte tillräcklig uppmärksam het åt problemet med traficking, sexhandel. Prostitution letar sig nedåt i åldrarna och det är inte alls ovanligt med 15 åriga prostituerade från medelklassfamiljer i i-länder som gör det för att det är ett "okej" extraknäck för att lyxa till vardagen och köpa kläder och annat som media påtvingar oss.

I ljuset av detta tycker jag att det är äckligt och fruktansvärt oansvarigt att en tidning i Sverige kan skriva en sådan artikel. Att inte visa att det är fel skulle innebära att vi stödjer det. Kan vi verkligen gå med på det?

28 november, 2007 02:14  
Blogger Wilhelm Raab sa...

När Europa hade glömt bort att jorden nog var rund, ansåg man (vilket makten då påhejjade) att jorden var platt. De som över huvud taget ifrågasatte och försökte diskutera fick ... jobbiga liv. Numera är vi kanske lite nöjda med att kunna erkänna att jorden är rund?

Det är skitdåligt, skitfarligt, djävla idiotiskt att inte låta saker komma till tals. Och att korsfästa media för att de gör det, media - de som ska rapportera kritiskt osv (inte för att de gör det i dagens samhälle) - är att stoppa en revolverpip i munnen och tycka av.

Tycker du att de har fel i det de skriver? Bra, bemöt det. För en diskussion. Det är så man kommer någonstans. Inte genom fucking djävla censur och anmälningar så fort någon säger nå't man inte är bekväm med!

28 november, 2007 02:35  
Anonymous Anonym sa...

Otroligt vilka åsikter.

Veckorevyn har ett moraliskt ansvar att inte passera vissa gränser. Folk som säger typ "samhället är si eller samhället är så" har inte fattat vad moral är och är dåliga på att ta ansvar. Alla har ett ansvar, de som är chefredaktörer på tidningar med tusentals läsare har ett större ansvar.

För att vara konkret: Veckorevyn är med och "utbildar" unga tjejer. Med massa läsare har man ett ansvar, man kan inte säga typ "det är så mycket sex i samhället nu och vi bara skriver om det som finns i samhället". Tvärtom, Veckorevyn är med och formar samhället, speciellt unga tjejers bild av det. Om man då som chefredaktör inte vågar ta det ansvaret, eller inte anser sig ha det, då ska man inte vara chefredaktör.

28 november, 2007 03:10  
Blogger Pelle sa...

Med tanke på hur totalt ensidig bilden av prostutition är i detta land förstår jag inte alls vad Veckorevyn har gjort fel. FÅR man inte säga något positivt om prostitution så är vi farligt långt från yttrandefrihet.

28 november, 2007 03:39  
Blogger Felix sa...

Oavsett vad man tycker om VR:s artikel, så väckte den debatt, låt oss hoppas att det kanske fanns som baktanke från början.

Personligen, så anser jag att folk får göra precis vad de vill med sina liv, men jag kan förstå att människor som arbetar med ungdomar och problemungdomar, tar det där som en smäll på käften, och som många påpekat, så har media en viktig uppgift och i fallet med VR:s artikel, så är en debatt fullt befogad, det är dessa debatter som uppräthåller tryckfrihetsförordningen och dess rättigheter och skyldigheter.

;)

28 november, 2007 03:49  
Anonymous Isabella Lund sa...

Till anonym
Reportaget om Veronica är långt ifrån unikt. Jag tog en snabb koll igår och kunde konstatera att Expressen har haft inne 4 olika reportage om 4 olika sexarbetare bara i höst. Ingen av alla dessa reportage bekräftar de fördomar och myter som finns om oss som arbetar med sex. Och det är inget konstigt för vi är vanligtvis precis som alla andra människor.

28 november, 2007 08:05  
Anonymous Anonym sa...

På min förra högstadieskola (som ligger i ett lugnt villaområde några mil norr om stockholm) har man nu "problem" med att tjejerna i sjunde klass prostituerar sig.

28 november, 2007 09:07  
Anonymous Isabella Lund sa...

Om 13 åringar säljer sexuella tjänster så är det inte ett prostitutionsproblem och beror kanppast på arr vuxna kvinnor säljer sex och trivs med sitt jobb.

Orsaken balom att en 13 åring får för sig att börja sälja sex är det som är det verkliga problemet.

28 november, 2007 09:39  
Blogger Fredrik sa...

Någon anonym typ sade: "All media har ett vansinnigt tungt ansvar". Jäpp, det har de använt till att ta bort människors förmåga att tänka själva -- allt som återstår för dem är att pejla av vad omgivningen tycker att man ska tycka, och sen inrätta sig i ledet.

Jag har flera gånger fått erfara att det inte ens är okej att *diskutera* vad som skulle hända om man legaliserade prostitution i *vissa* former - man blir direkt betraktad som paria, och det ens utan att ha sagt om man verkligen tycker att prostitution *är* okej eller inte. Överallt annars i det offentliga samtalet premieras individens rätt att bestämma över sig, sitt öde och sina tankar, men inte vad gäller prostitution. "Knasigt", som Kung Louie sa.

28 november, 2007 09:43  
Anonymous Angelica sa...

anledningen till att dylika artiklar skrivs har nog mindre med själva sakfrågan att göra, utan stavas ekonomi. Veckorevyn befinner sig i en starkt konkurrensutsatt sektor där det gäller att behålla och expandera sin läsarkrets. Provokativa texter som denna har mindre med samhällsengagemang att göra än med pengar. Nu verkar blaskan dock gått för långt i och med att annonsörer verkar vilja dra sig tillbaka.

28 november, 2007 10:23  
Anonymous Anonym sa...

Det är enkelt att sitta bakom en dator och uttala sig om prostitution....

Frågan är enkel: är det för Dig likgiltigt att din dotter vill arbeta som prostituerad, i stället för att bli en sjuksköterska eller ekonom? Troligtvis inte, vilket betyder att du inte är konsekvent.

Prostitutionen i Sverige är så dold att det för många ser ut som en odramatisk handling. Det här handlar inte om yttrandefrihet, eller inte ens om en kvinnas rätt att vara hora. Det handlar om vad det för det allra flesta kvinnor innebär, i verkligheten, att vara hora, och det är allt annat än glamoröst. Jag är sedan flera år tillbaka bosatt i Madrid och här står tonårstjejer öppet på gatan och annonserar sina tjänster, mitt i centrum (a la Drottninggatan) och jag kan lova att det inte finns något romantiskt i det.

Det handlar om det sociala (observera 'sociala', ej 'moraliska') ansvaret som tidningen har, inte om deras rätt att yttra sig. Och den som inbillar sig att en tonnårstjej/kille har samma mogna kriterier (i den mest öppna meningen) som en vuxen 30/40/50-årig människa bör sätta sig ner en stund och minnas ert eget uppförande och handlingar under tonnåren. Svenskarna är så jävla snabba med att prata om yttrandefriheten och individens rätt att själv bestämma sitt eget öde, men verkar inte gå ett steg längre än så i tankeföringen - läser man de flesta inläggen här så skulle man tro att Sverige är, eller bör vara, en anarki.

Så ni kan filosofera allt ni vill om den här frågan, med en pipa i munnen och en varm kopp kaffe i handen, men jag hoppas (och jag menar 'hoppas' då ni uppenbarligen inte har något emot det) att någon i er familj (eller eran flickvän/sambo/hustru) uttrycker sin önskan att vara prostituerad; den av er som uppriktigt skulle kunna ta den nyheten utan att sätta kaffet i halsen och utan att protestera det minsta kan fortsätta med inläggen. Ni andra, vänligen avstå.....

28 november, 2007 11:40  
Anonymous Anonym sa...

Håller fullständigt med anonym (ovan). Härligt att se att folk fortfarande kan tänka och uttrycka sig!

28 november, 2007 13:00  
Blogger Wilhelm Raab sa...

Jag skulle troligen spontant reagera väldigt negativt om någon person i de kategorier som "anonym" tar upp. Vilket inte på något sätt har med dubbelmoral att göra - jag tycker inte att prostitution, så som jag har sett det (bland annat i Madrid, för övrigt, men även i flera andra länder, och givetvis hemma i Sverige), är något positivt.

Varför är inte det dubbelmoral då? Jo, för att jag inte ens försöker diskutera prostitutionens vara eller inte vara här. Det jag försöker diskutera, och det jag uppfattade det som att Johanna Nylander försökte skriva om i bloggen, är vikten av att ha ett klimat som tillåter diskussion. Det är när frågor tystas som det går åt helvete med den. Den moralpanik som uppstått nu på grund av den där artikeln är i mina ögon ett tydligt tecken på just att folk inte tänker ett steg längre. Att folk inte försöker reagera med mer än tarmarna.

Om man, som första "anonym" säger, ska börja diskutera moraliskt ansvar så är man väldigt nära diket och kör. För det första: moral är inte en fast sanning, utan minst sagt subjektivt. Att då fastslå vad som är moralisk korrekt går inte. (Och att försöka är ju för övrigt just att säga att "samhället är si".)

Alla har ett ansvar: men ansvar för vad? Vilket sätt är bäst att bli av med ett fenomen som man tycker är dåligt: att straffa de som hamnat i det, eller att hitta källorna och stoppa det där? Jag är övertygad om att det senare är den enda lösningen. Och hur hittar man då sådana källor? Tja, det kan vara svårt, men man gör det inte genom att vara tyst, att stigmatisera dem som försöker diskutera, att bannlysa diskussion!

28 november, 2007 13:24  
Anonymous Olof A sa...

Att vi skapat ett samhälle där vi förlamat flera generationer (iaf stora delar av dessa) så att dom är oförmögna att kritiskt granska vad som trycks in i deras ögon och öron och därför måste "skyddas" av media är ett värre problem än att VR inte tar sitt ansvar att skydda sina läsare.

Och alla som inte tar sitt ansvar och predikar individens ansvar att tänka själv menar jag är skyldig. Jag menar alltså inte alla tidningar, nej nej, jag menar du och jag har detta ansvar.

Att tro och säga att 15-åringar, och för den delen även yngre, är oförmögna att tänka själva är en självuppfyllande profetia.

Alla oavsett ålder växer med ökade utmaningar. Att tyvärr även det motsatta gäller borde dom flesta som gjort lumpen vara medvetna om.

Till någon anonym ovan kan jag hälsa att jag som skrivit detta inte röker pipa även om jag dricker kaffe just nu. Jag har jobbat rätt så mycket med ungdomar på mina semestrar och har därför med egna ögon sett vad man kan åstadkomma i form av att skapa tänkande individer av söndercurlade barn.

28 november, 2007 14:55  
Anonymous Anonym sa...

Kul, kommentarlistan är 10 ggr längre än bloggen :) Jag tycker det är bra att folk reagerar OCH vill diskutera detta.

Det här med yttrandefrihet verkar oändligt viktigt, och visst är det viktigt men vart drar man gränsen då? Kan man under yttrandefrihetens stolta fana dra igenom Sverige och informera på högstadieskolor om hur fantastiskt bra det är att fnaska på fritiden?

Är det inte okej, så varför? Har det någon betydelse vilket mediarum som används? Jag skulle vilja påstå att en tidning som VR gör oändligt mycket mer intryck på ungdomar än skola och alla andra pedagogiska/uppfostrande institutioner av samhället tillsammans. Media styrs till (gissning!) ~95% enbart av kapital, förvärv, vinst intressen och om det finns ens en smula humanism i de kvarstående procenten skulle jag äta upp mitt skägg.

Vill VR skapa debatt om viktiga samhällsfrågor så skulle ingen bli så glad som jag över det. Men nu är det ju inte detta de handlar om utan istället en rättfram avdramatiserande kampanj som lobbar för att framföra prostitution som ett glamoröst jobb - vilket det statistiskt sett absolut inte är. Som anonym tidigare sa håller jag med om att VR totalt struntar i huruvida deras reportage får någon slags inverkan på sina läsare, det enda de är intresserad av är att sälja tidningar.

Som Olof A säger att man inte ska frånta ungdomar sin rätt att ta ställning och ansvar och jag håller verkligen med! Men enligt min erfarenhet så behövs det någon som guidar i den diskussionen/tankegången. När det inte finns vettiga vuxna eller någon annan ansvarstagande i deras omgivning som kan vara en sådan person för dom så litar dom istället till annat... som till exempel VR. Därför tycker jag all media har ett verkligt ansvar.

Det finns många undersökningar som visar på medias kraft. Släpper man en bild på en Cowboy som skjuter indianer och röker Marlboro - plötsligt tycker massan att röka är inte så farligt, en lite mindre skara tycker det är bra att skjuta indianer. Det låter hårt, men exakt så j-vla dumma i huvudet är människor.

Om VR:s mening nu till trots var enbart för att "ta upp samhällsämnen och starta debatt" som vissa verkar tycka... ja isåfall har de vänt sig helt fel för den typen av diskussion ligger på en helt annan abstraktionsnivå och platsar på högskola/universitet (t.ex.) - inte i en blaska som främst skriver artiklar om hur man disko-pimpar sig eller hur man blir anorektiker på 15 dagar. Det är Vecko Revyn vi pratar om, inte Kamrat Posten... har ni ens läst VR?

29 november, 2007 14:38  
Blogger Fredrik sa...

Till dig "Anonym" som sa "Det är enkelt att sitta bakom en dator och uttala sig om prostitution....":

Nej, jag vill inte att min dotter ska bli ekonom. :)

Det är likväl inte mitt val, utan hennes. Dina Madriderfarenheter är ett icke-argument i min diskussion. Här har vi ett praktexempel på åtminstone två individer - båda anonyma - som faktiskt inte verkar vara kapabla att se att allt jag gjorde ovan var att säga att man borde kunna *diskutera* problemet, och eventuellt komma fram till om illegalisering av de prostituerade är den bästa lösningen. Jag sa aldrig att jag var *för* en avkriminalisering. Min poäng torde härmed vara visad.

30 november, 2007 10:03  
Blogger Erik Jonsson-Glans sa...

Till anonym (som skrev om min ev. dotter):

Att överhuvudtaget ta upp min ev. dotter är bara ett retoriskt knep som används när man får slut på riktiga argument. Ett liknande exempel är om min ev. dotter skulle vilja bli militär och göra utlandstjänst i t.ex. Afganistan. Där riskerar hon då att få kroppen söndersprängd av vägbobmer och en massa andra hemskheter. Jag skulle inte vilja att min dotter har ett sådant yrke men vilken rätt har jag att hindra henne? Hon bestämmer som en fri individ.

Det här är inte en fråga om vad jag tycker, det är en fråga om vad de som prostituerar sig tycker. Vilken rätt har vi att kollektivt bestraffa alla människor (det finns killar som prostituerar sig också, glöm inte dem) för att vi anser att det är moraliskt fel?

Vilka är det egentligen som bär ansvaret för de prostituerades situation? Kan det vara så att samhällets dom över prostitutionen gör att det finns så få trevliga kunder som behandlar de prostituerade med respekt och betalar bra? Kan det vara så att samhället i sin iver att försöka skydda dessa "försvarslösa kvinnor" bara förvärrar deras situation?

Att veckorevyn nu har tagit upp den frågan ur en annan vinkel innebär att de har bidragit till att förhoppningsvis synen på prostution inte helt förvrängs av media. Sen om de gjorde det på grund av att de ville tjäna pengar eller i hopp om att förbättra människors situation tycker jag är irrelevant. De har gjort det och det är bra.

30 november, 2007 18:56  
Anonymous prostituerad sa...

Storm i ett vattenglas

www.swedishsexworker.wordpress.com

02 december, 2007 22:57  
Blogger Stormfrog sa...

Det här är exempel på hur sexhandel ser ut i verkligheten. Varför visar inte VR den sidan stället?

http://www.dailymotion.com/swf/4QlKh4U5Fl3tOnVK4

04 december, 2007 20:03  
Blogger Erik Jonsson-Glans sa...

Stormfrog:
Därför att det där inte är vanlig prostutition, det där är trafficking (vilket är en avskyvärd modern version av slavhandel och något som ingen vettig människa vill legalisera).

Dessutom finns det gott om andra tidningar som visar upp den sidan.

05 december, 2007 13:45  
Anonymous Daniel sa...

Att själv få bestämma vad man gör med sin egen kropp borde vara en självklarhet. Fan, staten ger en pengar om man gör medicinska experiment på sig själv. Där kan vi tala om uppenbara potentiella faror.

Även om det finns en liten grupp yngre människor som kan ta till sig sådan här information, på ett för er felaktigt sätt, så vägrar jag tro att den stora majoriteten är "dumma i huvudet" som någon så snyggt uttryckte. Jag verkligen avskyr den överdrivna skyddsmentaliteten.

Jag var nyligen i Thailand där jag träffade en glad hora som endast tjänade en spottstyver av de svenska inkomsterna. En kvinna som helt enklelt var glad i sex och såg detta som ett helt okey yrke.

Med tanke på det större utbudet av jobb i Sverige, samtidigt som vi har våra generösa skyddsnät, så är
det ett väldigt aktivt val man tar som prostituerad i vårt fina land. Man kan helt enklet anta att pengar och sex är lockande och roligt. Sedan att inte alla mår bra av det, alla mår inte bra av att jobba heller.

Som det ser ut idag så är denna väg inte alltid så säker. Med en fullständig legalisering kan vi ta bort onödiga mellanhänder och erbjuda våra prostituerade en säkrare miljö, och samtidigt få in en massa skattepengar.

I en sådan miljö skulle min dotter kunna få arbeta, om hon valde det. Jag ser inte sex som någonting fult. Det är synd att så många verkar göra det.

Peace love and understanding

17 januari, 2008 06:49  

Skicka en kommentar

<< Home