Creeper

onsdag, januari 03, 2007

Så var jag också bloggutmanad...

Det tog ett tag, och en liten stund trodde jag faktiskt jag skulle undkomma den, men jag har blivit bloggutmanad jag med, och det är bara att svara.

1. Hur länge har du bloggat?

Sedan den 11/7 2005. Har väl sysslat med saker som påminner om bloggandet tidigare, men inte lika dokumenterat.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

Jag läste inte bloggar alls då, men hade en känsla av att det lite var mitt forum. Då, en månad innan saknade jag dock något bra ämne att börja skriva om.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Copyriot var en av de första, liksom felira-bloggen jag själv är en del av idag.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Oj, de är inte alls bra. Det är väl kul och skönt att se att man utvecklas lite i språket, men framför allt är nog skillnaden att jag vuxit mer värderingsmässigt och kanske gör lite mer genomtänkta bloggningar idag.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

RSS-läsaren har flöden från etthundrafemton stycken. Skulle tippa på att det är ett stort gäng inaktiva av dem, samt en del som uppdateras typ en gång i månaden. Men, ja, jag läser (skummar igenom) massor med bloggar.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

De flesta är politiska bloggar, ett tiotal är dagboksbloggar varav de flesta är skrivna av vänner, några är teknikbloggar och ett par är mest humor. Läser faktiskt ingen modeblogg regelbundet. Har kanske lite svårt för avkapade huvuden...

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Dacke skriver alldeles för sällan, men har sina poänger. Bloggmässigt är vi olika. IRL...

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Sakine har väl ungefär samma blandning personligt/politik, sen är hon ju grymt mycket bättre på att skriva än jag...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De flesta tycker det är kul. Någon att jag är lite väl politik-nördig. Någon annan hade nog helst sett att jag lade tiden på annat.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jag hoppas på det. Jag utelämnar medvetet en hel del som säkert skulle ge en bättre bild av mig privat, men så är det ju trots alla bloggposter om bilproblem och nyårsfester politik som bloggen är tänkt att hand

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag tror det. Jag har lite saker jag aldrig skriver om, jag idkar rätt mycket självcensur, och försöker hålla mina närmaste utanför. Någon nämns ibland, men aldrig mer än så.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

För mycket privatliv (se förra frågan) och politiska frågor jag inte har det minsta grepp om. Försöker undvika saker som kan skapa kvällstidningsrubriker i negativ bemärkelse också. Såna har jag fått nog av...

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Säkert en hel del. Responsen är viktig, men framför allt handlar det om att få skriva av sig för sin egen skull.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Inte helt och hållet. Man kan säkert komma närmare en del, men en blogg är trots allt bara en sida av någon.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Jag var på releasefest för boken "Läs mig", där var ett par stycken nya ansikten jag bara läst bloggar av innan. Sen har jag träffat ett par till också. Egentligen beror det nog mest på att den politiska bloggvärlden är rätt så liten, och att rätt många personer ryms under "vänner", "bekanta" eller "bekantas bekanta"-etiketterna.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Nej. En och annan kanske skulle må bättre av ett mer varierat liv, men så är det väl med allt.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Jag har rätt så mycket självdistans och en rätt hög gräns över vad folk ska kunna säga om mig för att jag ska bli sårad. Folk som gått på personangrepp på mig har oftast formulerat sig så idiotiskt att det mer varit ämnen att skratta åt än gråta över. Galen kritik kan vara rätt så roande.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Ja, jag bad om ursäkt för delar ur danielssoninlägget. Skulle omformulerat det om det varit idag. Något inlägg kanske varit en smula onödigt, men jag står för allt jag skrivit och aldrig raderat något inlägg. Det som är det viktigaste.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Största nackdelen är att det tar tid från saker jag borde anse som viktigare och saknar tillräckligt med självdiciplin för att prioritera annorlunda. Det är lite för roligt. Sen har det skapat några konflikter och några rubriker jag helst hade varit utan också.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Om två år hade jag tänkt jobba med något som inte riktigt går ihop med ett aktivt bloggande. Om jag trots allt fortfarande bloggar tippar jag på att det kanske blir i en något annorlunda form.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Ja, det är klart. Hela den här web 2.0-grejen med att fler och fler människor deltar i samhällsdebatt och medborgarjournalistiskt är ju redan nu ett kulturfenomen. Addera till det lätttillgängligheten och förmågan att sprida information snabbt.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Det har förändrat mitt politiska engagemang en hel del, hjälpt mig med skrivandet och bestått i en hel del argumentationsträning och allmänbildning.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Responsen från andra människor, ett större åsiktsspektra, och ett snabbare nyhetsflöde.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Den passar jag på. Fritt fram för samtliga.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Blogger sakine sa...

Tack men jag måste protestera lite: tycker du både skriver och debatterar som en blivande superstar! Författarlöner, abort, feminism, fildelning - you name it (Lite för bred och ideologiskt smart för ett ungdomsförbund ;)

2007 kommer att bli ett bra år! God fortsättning.

03 januari, 2007 14:47  
Blogger jimpan sa...

Tack för svaren! Intressant att läsa.
God fortsättning!

04 januari, 2007 10:34  

Skicka en kommentar

<< Home