Creeper

måndag, februari 08, 2010

Kvinnor måste få begå misstag

Alliansen har kommit fram till att de måste börja locka röster från kvinnor för att vinna valet i höst. Som kvinna och potentiell högerväljare borde min reaktion vara att det är ett gott tecken. Mer valfläsk till mig och mina behov. Eller?

Att locka kvinnliga röster verkar dessvärre vara synonymt med att locka rösterna från landets mammor. Oavsett om det är kristdemokraterna eller folkpartiet, är en kvinna i röstbar ålder lika med en mamma. Sen när lockar man män att rösta genom att trycka på att de är pappor?

Föräldrarförsäkringen, vård-av-sjukt-barn-dagar, dagis och omsorgen däremellan verkar vara de enda saker som kvinnor över arton verkar bry sig om. När de inte går omkring och är rädda för att bli våldtagna på gatan, och behöver fler poliser vill säga.

Som kvinna i röstberättigad ålder, och nu tänker jag göra det privata politiskt och utgå från mig själv, har jag svårt att identifiera mig i mammarollen. Jag tänker inte skaffa barn inom överskådlig framtid, och jag vill gärna vara en mer aktiv politisk varelse än en potentiellt befruktningsbar livmoder. Och om jag skulle få för mig att skaffa barn vill jag ha så stora friheter kring mödraskapet som möjligt och låta föräldrapengen gå till antingen mig själv, pappan eller barnvakten (en nannypeng skulle passa jättefint in i arbetslinjen, hör ni det alliansen?). Om jag nu hade fått ut någon större ersättning. Att vara egenföretagare och skaffa barn är en byråkratisk snårskog. Fast, som tjugotreårig barnlös kvinna ska man väl helst inte tycka något om det här överhuvudtaget. Alla vet ju redan att jag kommer ändra mig när jag fyllt trettio och hormonerna slår in, och då är det bättre att ha utformat ett störtsäkert system efter mallen alla ändra kommer att följa, för det är ju bara dumt att begå samma misstag som alla andra, eller?

För det verkar vara just rädslan att låta människor begå misstag som präglat de feministiska politiska förslag som lagts de senaste åren. I stället för att kvinnor ska få vara vuxna ansvarstagande människor som fattar sina egna beslut, måste politiker bena ut den sanna rätta vägen, som ska vara så jämlik och fin för alla, så ingen ramlar och slår sig i en kvinnofälla.

Människor är rätt duktiga på att uppfylla det som förväntas av oss, och när kvinnor förväntas vara offer, eller personer som i alla fall behöver ett par skyddsnät extra, så beter vi oss som det också. Oavsett om det rör könsfördelningen i börsstyrelser, uttagna föräldraförsäkringsdagar eller heltäckande klädsel, behöver det regleras för kvinnors skull.

Jag är feminist för att jag vill fatta beslut kring mitt liv själv. Jag vill inte ha en stat som ställföreträdande patriark, vare sig den styrs av partier från höger eller vänster. Kan ni föra en vettig politik efter det, då vet jag vad jag ska rösta på i höst.

Etiketter: , , ,

10 Kommentarer:

Anonymous Tjejen sa...

Helt sant.

Framförallt två saker tycker jag du har extra rätt i:
- Föreställningen att ALLA kvinnor kommer att ändras när de fått barn och att de därmed inte har rätt att uttala sig innan de har fått barn. Att jag kanske känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag inte kommer att vilja vara hemma två år oavsett hormoner och annat, spelar ingen roll för jag kommer att ändra mig.
Ibland vill man skaffa barn bara för att visa att de har fel.

- Den andra är denna skräck att folk skall begå misstag. Nu senast i Birgitta Ohlsson-debatten, där folk verkar otroligt oroliga över att hon skall begå ett misstag eftersom hon också - naturligtvis - kommer att ändra sig när hon får barn och då missa det helt övernaturliga, magiska bandet till sitt barn. Notera att de flesta inte säger att det är synd om barnet, utan det är synd om Birgitta som inte förstått hur fantastiskt hon kommer tycka att det blir.

Att människan är vuxen och antagligen kan fatta sitt eget beslut verkar inte ha slagit någon.

Keep it up, du skriver en bra blogg!

08 februari, 2010 13:53  
Anonymous Little Miss Chatterbox sa...

Svenska kvinnor är dessutom tyvärr ganska duktiga på att själva svepa in sig i en stor, härlig offerkofta och istället för att ta sitt eget ansvar vill man gärna att någon annan skall ta ansvar åt en.

Det handlar inte om att älta, tjata och prata sig till jämlikhet - det handlar om att tjejer måste tuffa till sig och ta för sig. Det är enda sättet att få detta smhälle helt jämställt. Men det blir ju lättare så snart t.ex. Eva Sternberg och andra 40-talsmatriarker går i pension... ;)

Mvh
LMC

08 februari, 2010 16:25  
Anonymous Matte sa...

lol på förslaget om nannypeng.
Du har nog sett en aning för mycket "Hollywoodfruarna".
För övrigt du inte en poteniell högerväljare - du och dina åsikter är så mycket höger man kan bli.

12 februari, 2010 10:24  
Blogger Johanna sa...

Tjejen, Tack!

LMC, Precis! Sen finns det ju både 40-talsmatriarker och patriarker som står i vägen med fördomar, men så länge vi inte tar ansvar själva och tar för oss, kan ju de råda fritt. Tyvärr.

Matte, jag skrev om nannypeng och föräldrarförsäkringen redan i november. Här. Men, välkommen tillbaka med dina syrliga vänsterkommentarer! Det var länge sedan :)

12 februari, 2010 12:43  
Anonymous Matte sa...

Längsedan indeed men nu är det ju valår för gudarnas skull!
Hullshållsarbete och barnuppfostran tycker jag man borde klara av som vuxen förälder själv utan bidrag från staten. Va fan vi vill väl inte tillbaka till herrskap & tjänstefolks eran? Stoppa de okvalificerade jobben omedelbums och lägg stålarna på en bred utbildning för gemeneman istället. Ursäkta eventuella stavfel.

12 februari, 2010 15:02  
Blogger calle sa...

Bra tänk, Johanna.

Det är viktigt med självständiga beslut och friheten att göra både rätt och fel - som regel lär man sig göra rätt genom att först göra fel.

Vänsterretoriken här ovan kan jag bara betrakta med ett milt översende...

18 februari, 2010 17:04  
Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Bra Johanna,
kvinnor är mer än mödrar. Och självklart har man rätt att ha åsikter om fenomen även om man inte har personlig erfarenhet av dem. Hur skulle annars samhällsopinion kunna bedrivas?

Viktig aspekt du tar upp. Och jag behöver inget speciellt budskap til kvinnor. Jag kan ansluta mig till talet om arbetslinje, social trygghet och ordning i statsfinanserna. Och kärnkraft, då. Så jag inte behöver vara orolig för att elen tar slut när jag är inne på veckans sjunde tvättmaskinstvätt. =)

Trevlig helg!

19 februari, 2010 12:57  
Anonymous gastlind sa...

Tjejen: Jag tror det är en smula för mkt idealistiskt att tro att man ej blir ganska förändrad av att bli förälder. Världen vore mycket annorlunda om inte den stora majoriteten faktiskt blev det.

Nannypeng låter korkat. Är väl bättre att se det som en hushållsnära tjänst och sen låta det ingå i skatteavdraget isåfall? Men bäst anser jag det vara om man låter föräldrarna själva prioritera. Mindre jobb och mer tid med barnen om de faktiskt vill det. =)

Skaffa barn utan att vilja spendera tid med dem tycker jag är... helt enkelt väldigt märkligt om inte rent av omänskligt.

22 februari, 2010 00:22  
Anonymous Matte sa...

Calle skrev: "Vänsterretoriken här ovan kan jag bara betrakta med ett milt översende..."
Nämen titta - ett skolboksexempel på hur man inte deltar i en debatt.
Här är en idé till nästa gång Calle: Prova att bemöta argumenten iställlet för att plocka billiga poäng på rent nonsens.
Kram kram

24 februari, 2010 09:32  
Anonymous arthur sa...

> Sen när lockar man män att
> rösta genom att trycka på
> att de är pappor?

Det skulle inte skada. Staten gillar inte pappor.

14 mars, 2010 12:28  

Skicka en kommentar

<< Home