Creeper

måndag, januari 18, 2010

Piratpartiets helt obegripliga provval

Okej, egentligen har jag inte tid att skriva det här inlägget, så jag kan ha missat någon detalj (eller fått fel på någon siffra), men påpeka i så fall gärna bland kommentarerna så försöker jag justera i efterhand.

Piratpartiet har i alla fall haft provval. Eller primärval som de kallar det för. Jag har tidigare nöjt mig med att bara nämna det ytligt här, men nu har resultaten trillat in, och jag tror partiet behöver lite utifrån-perspektiv. Eftersom piratpartiet är ett parti som skulle kunna få min röst i något av valen i höst (tillsammans med några av de borgerliga, beroende på personer och vallöften), tycker jag deras vallisteprocess är intressant. Inte minst för att den är förfärligt dålig.

Jag bryr mig egentligen inte om hur man utformat valet internt. Jag är inte medlem i partiet och tycker att det är partiets medlemmar sak att bry sig om. Däremot bryr jag mig om hur riksdagslistorna utformas, och när det nu kommit ett resultat, tycker jag det är högst noterbart.

Rådatan till provvalsresultatet återfinns här, en första läcka publicerade det här, och om man bara tittar på antalet röster per kandidat, skulle listan se ut såhär.

Antal röster, sen namn, 20-i-topp:
703 Anna Troberg
695 Rick Falkvinge
417 Gun Svensson
292 Anna Svensson
289 Stefan Flod
275 Sandra Grosse
269 Hanna Dönsberg
262 Carl Johan Rehbinder
257 Johanna Julén
246 Malin Littorin Ferm
246 Mikael Nilsson
228 Eva Wei
227 Johnny Olsson
217 Gustav Nipe
214 Mårten Fjällström
210 Jan Lindgren
209 Klara Tovhult
209 Rickard Olsson
185 Kalle Vedin
181 Björn Felten

Det är alltså flest som har röstat på en kvinna, av de tjugo mest kryssade personerna är nio kvinnor, och på topp tio är antalet kvinnor sju. Detta i Piratpartiet, ett parti med en starkt mansdominerad medlemsbas.

Efter det här har resultatet viktats. Folk som röstade i provvalet har fått rangordna kandidaterna i ordning över hur de helst vill att en lista skall se ut. Lite som traditionella partiers 1, 2, 3-system, men hos PP har man fått lista 30 22 kandidater. Hur den listan skulle se ut vet jag inte, för den datan har jag inte fått tag på, och PP har vad jag vet heller inte publicerat en sådan lista (kan jämföras med att det faktiskt går att få tag på de flesta traditionella partiers provvalsresultat, innan de lämnas till nomineringsmöten och slutställs). Vad jag har förstått har fler listat Falkvinge före Troberg, vilket gjort att han fått högre poäng totalt.

Nu till det mer anmärkningsvärda. Man har dels kvoterat listorna efter kön, typ två tjejer, två killar, och sedan efter bostadsort. Totalt kör PP med sex stycken valsedlar, alla toppas med Falkvinge, och sen är det bästa lokala tjejen, bästa nationella tjejen (Troberg), bästa lokala killen, bästa nationella killen, osv. Tittar man på provvalsresultatet verkar könsvarvningen snarast göra att tjejer kvoteras ner, och tittar man på den geografiska varvningen skapar det bara ännu mer förvirring.

Visst att man vill ha kända namn på alla listor, men för en person som jag, som vill personkryssa, blir systemet bara obegripligt, och det är svårt att hålla koll på vem jag egentligen röstar på. För vilka har egentligen en chans att komma in om piratpartiet skulle ta sig över 4%-spärren? I sitt pressmeddelande presenterar PP 15 namn som de kallar för sin riksdagsgrupp. Samtidigt så är det flera som står med på alla listor, men inte räknas med i riksdagsgruppen. Kolla in tex. Mikael Nilsson och Johnny Ohlsson.

Eller titta på Jacob Dexe och Johanna Julén. Jacob fick 177 röster och hamnade precis utanför topp 20. Johanna var den nionde mest kryssade med 257. Båda står på plats nummer 8 på sina respektive listor. Johanna fick dessutom fler röster än både Mikael och Johnny, men står bara med på öst-listan.

Säg att jag skulle vilja kryssa Jacob eller Johanna. Båda verkar vara vettiga personer med bra åsikter. Om jag dessutom räknar med att de som står på många listor kommer in ändå, förutsatt att partiet kommer in, var går gränsen som jag kan använda min röst för att pusha över kandidaten för? Ur ett väljarperspektiv känns plats nummer åtta som rätt långt ner på listan för att det ska vara värt det, trots att båda är det fjärde lokala namnet. Snacka om svårt att driva kampanj, och vad gäller? Vore ett kryss på plats åtta bara en stödröst till plats 4?

Nej, maken till mer underligt valsystem får man leta efter. I "vanliga fall" kan man skylla på idiotiska nomineringsgrupper, men nu hade man tydligen bestämt sig för en algoritm ingen förstod sig på, och ett system jag fortfarande inte tror att jag greppar riktigt. Och då hör jag ändå till den lilla procentandel som följt PP sen starten, jobbar professionellt med att bevaka politik och dessutom tycker det är intressant att nörda ner sig bland siffror och statistik.

Det här är så underkänt att det inte är riktigt klokt.

Jag kanske skulle skriva mig i Stockholm i september och sätta mitt kryss på Karl Sigfrid i stället. Han verkar behöva kryss, och listan där är i alla fall begriplig.

---

Uppdatering: Läs kommentarerna. Där finns tex. den viktade poänglistan och mer information löpande. Jag hinner inte uppdatera inlägget löpande under kvällen, så spana direkt där.

Etiketter: , , , ,

21 Kommentarer:

Anonymous Mikael sa...

Tack för en fin blogg.

Nu ska jag kommentera ditt inlägg om valprocessen hon mig på min.

Micke
ensson.wordpress.com

18 januari, 2010 18:19  
Anonymous Anonym sa...

Riksdagsgruppen utgörs av de personer som skulle hamna i riksdagen om PP får 4%, ingen kryssar för någon och rösterna fördelar sig över valkretsarna som i EU-valet.

Typ en siimulering av riksdagsvalet, fast utan personröster.

Mvh

/Långt ner på listan

18 januari, 2010 18:32  
Blogger Ravenna sa...

Haha, jag hoppas att ingen frågar mig om hur valet gick till, för jag förstår mig inte på det själv trots att jag blev #4 på riksdagslistan.

Men whatever, vi får nog kul i alla fall, och jag kan alltid skylla på att jag är tjej och därför inte förstår algoritmen. ;-P

18 januari, 2010 18:32  
Anonymous Anonym sa...

Röstar också på Karl Sigfrid (M)!

18 januari, 2010 18:34  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Hej Johanna,

rådatat kommer att göras tillgängligt så fort det granskats. Kvoteringen går inte riktigt till så som du beskriver -- den säkerställer bara att listan aldrig faller under 30% av endera könet.

Ibland har män kvoterats upp, och ibland kvinnor, när det blivit för ensidigt.

Du pratar om "antal röster", men vi använder Condorcet/Schultze -- det handlar alltså om en rangordning snarare än hur "många" röster någon får. Alla har helt enkelt fått sätta ihop sin egen drömvalsedel för Piratpartiet med (upp till) 22 namn.

Den sammanlagda rårankingen publiceras om någon dag eller två, när den granskats ingående.

18 januari, 2010 18:36  
Anonymous Hanna Dönsberg sa...

Jag är också lite förvirrad, men jag tror att vårt system gjort det lättare för mig att få många personkryss. Däremot gör juh systemet vi inte kan styra över, att Västmanland inte är en stor valkrets, att jag måste ha väldigt väldigt många personkryss för att komma in i riksdagen vid ett förmodat valresultat på 4%. Västmanland har nämligen bara "två platser", då man försöker räkna ut antal röster totalt, så det blir svårt att inte vara stockholmare om man vill sitta i riksdagen.

Men, rösta på den du tycker är bäst! Annars tycker jag personligen att rangordning på valsedlar bör införas. Och mitt främsta mål är att ta partiet till riksdagen, inte mig själv. Ser fram emot ett spännande valår :)

18 januari, 2010 18:59  
Blogger Johanna sa...

Rick, min största kritik handlar inte om könskvoteringen (även om jag brukar tycka att sånt är oerhört onödigt, inklusive här). Fast visst har resultaten totalt blivit att man kört 2+2-varvning?

Hur ni räknar poängen till det viktade rangordningssystemet skall bli intressant att se, för de flesta andra partierna brukar ju det vara något som publiceras före listorna, och inte i efterhand... Kanske hade gjort hela valresultatet mer begripligt också. I synnerhet för ett parti som gillar transparens och information :)

Däremot, förstår jag fortfarande inte poängen med den geografiska varvningen. Den är både svårförstått, opedagogisk och känns som en idiotisk kompromiss. Dessutom, så, om jag hängt med rätt i svängarna, har det gjort att folk i umeå har provvalsröstat fram resultatet på skånelistan, vad är grejen med det?

18 januari, 2010 19:05  
Blogger Mikael Nilsson sa...

Ja, Johanna, mellanleden i processen *är* lite kluriga, det håller nog alla inblandade med om. Men syftet är att ta fram en lättförståelig slutlista som är den som du ser i din hand i vallokalen.

Det är ingen vågad gissning att alla kandidater som kommer över 8%-spärren för personkryss kommer att komma in. Precis som i andra partier alltså. Då behöver du bara titta på din valsedel och kryssa den du gillar - svårare än så är det inte.

Jag vill också tillägga att en orsak till att det är så svårt att förutsäga är det svenska systemet med valkretsar, som gör det enormt komplicerat att ha samma personer på flera listor. Läs på om dubbelvalsavveckling om du vill förstå problemet.

/Mikael, med hopp om att du hittar en favoritkandidat iallafall.

18 januari, 2010 19:14  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Äh förresten, jag har ingen anledning att hålla på information som alla i praktiken redan har. Här är rårankingens topp-100 så som den räknats ut av en annan person än mig (men min är likadan):

1: Rick Falkvinge (1),
2: Anna Troberg (11443),
3: Gun Svensson (65252),
4: Anna Svensson (3419),
5: Stefan Flod (437),
6: Carl Johan Rehbinder (13454),
7: Sandra Grosse (13425),
8: Hanna Dönsberg (922),
9: Johnny Olsson (11729),
10: Mikael Nilsson (3365),
11: Johanna Julén (3655),
12: Malin Littorin Ferm (8715),
13: Klara Tovhult (2613),
14: Mårten Fjällström (967),
15: Eva Wei (10796),
16: Rickard Olsson (1007),
17: Jan Lindgren (378),
18: Gustav Nipe (3),
19: Kalle Vedin (7059),
20: Björn Felten (72),
21: Jacob Dexe (15915),
22: Klara Ellström (43932),
23: Anders Hedberg (4166),
24: Tess Lindholm (22270),
25: Snild Dolkow (1981),
26: Ellen Söderberg (10676),
27: Marie Axelsson (19374),
28: Olof Bjarnason (16916),
29: Ella Brodin (15175),
30: Anders Nordin (61657),
31: Mika Sjöman (12393),
32: Marit Deldén (31715),
33: Björn Odlund (290),
34: Mikael Nordfeldth (7198),
35: Jacob Hallén (63274),
36: Anders Lindbäck (64064),
37: Emma Ershag (19049),
38: Hans Alvenkrona (57909),
39: Behrang Kianzad (63640),
40: Anna Sturkell (15353),
41: Fredrik Moberg (12184),
42: Mimmi Lowejko (13218), Dick Wase (16759),
43: Gabriel Sjölund (15791),
44: Fredrik Holmbom (11262), Victoria Sellberg (31395),
45: Frida Sjölander (42694),
46: Leif Ershag (15866),
47: Isak Gerson (17591),
48: Disa Fanto Börjesson (2607),
49: Jonatan Kindh (1185),
50: Emilia Johansson (54098),
51: Emil Isberg (2477), Mattias Andersson (21158),
52: Mariam Abu Hashim (61923),
53: Christoffer Willenfort (15201),
54: Jonas Nordgren (20623), Marcus Borg (16403),
55: C Magnus Berglund (2608),
56: Mattias Wecksten (18060),
57: Gustav Wetter (12941),
58: David Radszuweit (63081), Göran Axelsson (1135), Isabelle Jacobsson (19821),
59: Elisabeth Goës (30906),
60: Mazdak Farrokhzad (26576), Maria Follmann (27980),
61: Signe Rocklin (5204),
62: Andreas Larsson (9360),
63: Curt Jonsson (20244),
64: Anders Andersson (1736),
65: Fredrik Lejnell (5152), Jan-Olov Viklund (15845),
66: Leif Swahn (58572),
67: Josef Jacobsson-Lindh (53472),
68: Daniel Gustafsson (180), Egil Möller (11072),
69: Jonathan Lundqvist (8790),
70: Anders Widén (29846), Jonas Sandberg (5115),
71: Yvonne Lindvall (63695),
72: Fredrik Carlsson (37047),
73: David Bergström (17152),
74: Jonathan Lundin Holmquist (12649),
75: Gerhard Gaum (62473),
76: Jerker Montelius (7073),
77: Johan Lundberg (28084),
78: Kent Holmblad (24394), Andreas Rönnqvist (11537),
79: Benjamin Ingberg (9876),
80: Michael Ahlström (58249),
81: David Ådvall (25047),
82: Ingela Olsson (39553),
83: Ola Nyström (11265), Laszlo Donat (14126),
84: Katarina Sundén (47292),
85: Sammy-Sebastian Tawakkoli (56489),
86: Lars-Erik Jonsson (44),
87: Daniel Kvarnström (56668), Nils Agnesson (1681),
88: Urban Sundström (273),
89: Bo Hall (34981), Giggi Karlsson (34578),
90: Jonas Bergling (2242),
91: Nichlas Wencel (13415), Bengt Jonsson (9635),
92: Marielle Lecoq (1343),
93: Louise Baaz (12691),
94: Mikael Johansson (17325), Daniel Standar (23608),
95: Kjell Nordberg (62639),
96: Gabriel Ledung (1402),
97: Leif Svensson (12346),
98: Rasmus Karlberg (34799),
99: Stefan Myhrberg (3093),
100: Jan-Olof Flink (33137)

18 januari, 2010 19:14  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Hej igen,

javisst har vi publicerat systemet för hur allt räknas ihop, det gjorde vi redan i höstas någon gång.

Titta på "Schultze method" på Wikipedia.

Sedan har vi en kvotering som löpande (uppifrån och ner) säkerställer att inget kön är representerat med mindre än 30%. Så om plats ett, två och tre är man, kvinna, kvinna, så kommer den fjärde positionen alltid att vara en man -- för om en kvinna stod näst på tur, så skulle andelen män falla under 30%.

18 januari, 2010 19:18  
Blogger Björn Felten sa...

Och Johanna, som tillägg till vad Rick nämner om könskvotering, så notera gärna att det var oss män, som partiet tvingades pusha upp ett eller annat steg för att uppnå målet. Vilket annat parti kan du säga det om?

Vad gäller hur urvalet har skett, så har det hela tiden varit kristallklart -- det är bara det att systemet kanske inte är så allmänt bekant bland alla som bara känner till det gamla "den som får mest röster vinner"-systemet.

Vi inom PP är alltid angelägna om att gå ett steg bortom de gamla dammiga metoder som alla andra använder sig av -- ifall du inte redan har insett det -- och detta är ett typiskt sådant fall... :)

18 januari, 2010 20:05  
Anonymous Anonym sa...

Bra skrivet inlägg, och bra kommentarer främst av Rick. Jag myser!
I åsiktsväg håller jag med om att kvotering oftast är av ondo.

18 januari, 2010 20:05  
Blogger Vidde sa...

En orsak till att riksdagsgruppen inte ser ut som PP's top 15 är att riksdagsvalet inte heller är så lätt att förstå. Det kan ses som orättvist att stockholm får fler mandat än Västmanland bara för att de är fler, och nu råkar jag ju bo just här, vilket gör att jag inte kommer med till riksdagen om vi inte får MER än 4%. Jag har dock hört att blir det mer än 4% så kommer jag in.

Det blir spännande ända till slutet!

Om det är någon som hemskt gärna vill kryssa mig kan man försöka få tag i en Öst-valsedel. Jag kan nog hjälpa till med den saken. Min syrra bor tex i Väst och vill nog kryssa mig, hoppas jag. =)

19 januari, 2010 06:34  
Blogger Vidde sa...

..och ännu en orsak till att det blir som det blir är att de som hamnar på samtliga listor placeras på varannan plats på regions-listorna. Alternativet hade varit 10 kandidater längst upp på samtliga listor, vilket hade sett väldigt tråkigt ut lokalt när man vill pusha sina lokala kandidater. Det är därför jag står på plats 8 på östs lista istf plats 14 eller 15 eller vad det skulle blivit med de lokala kandidater som skulle hamnat före mig.

19 januari, 2010 07:11  
Blogger Johanna sa...

Rick, först, ett jättecredd till att du la upp hela den viktade listan. Ger bra transparens, och jag i alla fall tycker det är intressant att den inte skiljer sig så mycket från antalet röster. Några marginella förändringar i placeringarna, men samma personer på 20-topp.

Men, även om Schultze-metoden säkert är en genomtänkt sorterings/viktningsalgoritm är jag mycket tveksam till om medlemmarna har koll på hur mycket värde rangordningen egentligen gav, och om det var ett medvetet röstande. Jag vet inte om den är "bättre" eller "sämre" än andra partiers förfarande, bara att det är en tillräckligt svårförstådd metod för att motverka transparens i röstningsförfarandet.

Dessutom gör ju både könskvoteringen och den geografiska kvoteringen att rangordningen helt slås ut. Lokala kandidater flyttas upp från låga placeringar till "riksdagsplats", personer med stort stöd flyttas ner under spärren, och andra tar upp plats långt ner på listan. Kommer tex. Johnnys 19:e plats på sex listor hjälpa honom? och ni har fortfarande regionala listor som en nationell grupp har röstat fram...

Framförallt är det svårt för en person som kryssar att veta var ens röst kan spela störst roll.

Björn, du menar att PP är ett unikt parti eftersom man petar ner kvinnor till förmån för män?

Dessutom, moderaternas lista i stockholm stod för en liknande situation i deras provval. Ett stämmobeslut om att ha "varannan damernas" gjorde att fler kvinnor fick lägre placeringar på de slutgiltiga listorna.

och jag tycker inte att systemet är kristallklart. Många traditionella partier kör med att man får ranka 1-2-3, för att sedan få poängen 3-2-1. Inte lika avancerat, men lättförståligt för alla som röstar.

Vidde, fast det är ju det systemet jag tycker är så märkligt, med den regionala varvningen. Hoppet mellan 10:eplatsen och 11:eplatsen blir gigantisk, eftersom att det verkliga topp 20 skiljer sig ordentligt från provvalet.

19 januari, 2010 14:12  
Blogger Vidde sa...

Nja, inte gigantiskt egentligen eftersom PP får noll mandat från Västmanland vid 4%. Då kommer varken jag eller Hanna Dönsberg in.

19 januari, 2010 22:39  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Hej igen Johanna,

nu ligger alla råberäkningar uppe här, tillsammans med kontrollräkningar:

http://forum.piratpartiet.se/Forum56-1.aspx

Rick

20 januari, 2010 01:03  
Anonymous klara sa...

Kan ju bara passa på att visa att jag håller med och höll med dig. Piratpartiet har en slags sjuka av att ständigt behöva uppfinna hjulet, som kan vara ganska enerverande...

Jag skulle efter tre månader lyckas förklara metoden för alla så de pedagogiskt förstod den, men jag är inte så pigg på det. Jag gillade den aldrig och sa det också tydligt.

Jag tror pp har samma fråga som fri mjukvarurörelsen. Den senare glömmer ofta bort användarvänlighet. Det gör teknikerna i pp oxo. För dem är det ju helt naturligt och begripligt. Och jag kan förstå att det är så man vill lösa problem då. Men det ger sannerligen rätt märkliga resultat.

http://forum.piratpartiet.se/Topic174958-69-12.aspx#bm176281

21 januari, 2010 05:35  
Anonymous klara sa...

Och jag ser att min kommentar inte blev så begriplig. Vad jag menar är att de problem fri mjukvaru-rörelsen dras med är att de inte riktigt förstår att användarvänlighet är den viktigaste komponenten för att få folk att övergå till fri mjukvara.

På samma sätt missade teknikerna och några fler som ville ha det här systemet att det inte var särdeles användarvänligt ;/

Det är min analys.

21 januari, 2010 05:42  
Anonymous Gustav Wetter sa...

Det som jag tycker att kritikerna ovan glömmer bort är att PP, till skillnad från andra partiers medlemskår, överhuvudtaget diskuterar frågan.

Vilket är bäst, en kanske krångligare algoritm (handen på hjärtat, hur många kan egentligen yttra sig om att det faktiskt är krångligare?) eller ett etablerat system som aldrig ifrågasätts?

21 januari, 2010 08:42  
Blogger Mikael M sa...

Så oerhört enkelt med politik, stålar får man också. Kommentarerna här är ju en riktig aptitretare!

22 januari, 2010 16:31  

Skicka en kommentar

<< Home