Creeper

lördag, december 12, 2009

Bistånd, LAS och FRA

Jag har varit inne och vikarierat lite på Kvällsposten i veckan, vilket bland annat resulterat i en ledare om ungdomsarbetslösheten där jag jämfört lite med Danmark och klagat lite på turordningsreglerna i LAS.

---

I onsdags var jag uppe i Stockholm och höll i en workshop om framtidens biståndspolitik, på ett seminarium med bland andra biståndsministern Gunilla Carlsson. Allt dokumenterades med hjälp av Etherpad och padden från mitt pass ligger här. Jag deltog också i ett panelsamtal med bland andra Joakim Jardenberg. Tyvärr blev det ett lite skevt samtal där tillgång till mat ställdes mot tillgång till information.

Gunilla Carlsson gör i alla fall ett bra arbete för att vara minister, och jag gillar att hon trycker så hårt på informationspolitiken. Se bara avsnitten under ICT4D och transparens här. Sen skrev jag en ledarkrönika på ämnet till Kvällsposten också. Du hittar den här.

---

Dessutom ligger ett sammandrag ute från inkonst-tv. Jag är med ungefär 16minuter in. Jag vet inte riktigt hur jag ska kommentera programmet, så jag låter bli. Tycker i alla fall det är lite synd att sändningen inte låg kvar på webben direkt efter, utan togs bort och klipptes om. Har inkonst-tv inte hört om bambuser?

---

Sen tänkte jag ta och lägga mig i monogamidebatten också, men hänvisar till bästaste Lisa så länge. Å så vill jag rasa lite på surfa lugnt. Men även det får vänta. Förstår ni inte varför är det bara att ta en titt på den här.

Etiketter: , , , , , , , ,

3 Kommentarer:

Blogger Shaun sa...

Ja, jo, Gunilla Carlsson, "hon trycker så hårt på informationspolitiken". Fast från inget håll. Nickedockans. Marionettens.
Tror du hon har nåt att säga till om?
Och. HUR mycket tror du hon förstår?

12 december, 2009 20:19  
Blogger Richie sa...

Johanna, ledsen för att programmet inte lagts upp i sin helhet än men det beror på att vi har en deal med en annan livestreamingtjänst och de spelar tyvärr inte in det man streamar. Däremot spelade vi in själva men har inte hunnit lägga upp den filmen än. Kommer troligtvis upp imorrn senast.

Tack för att du ville va med!

Richard

13 december, 2009 12:44  
Anonymous Thomas E sa...

Jag undrar lite över vad LAS kritiker som du vill ersätta den med. Om man tar bort LAS utan att ersätta den med något annat så kommer ju ett antal gravida, sjukliga, VABande,och fackligt aktiva människor att få sparken och ersättas av pigga ungdomar. Det känns inte så feministiskt eller fritt tycker jag.

Om man inte vill att tex flygbolag ska kunna säga upp flygvärdinnor för att de blivit feta och/eller fyllt 30 så måste man ersätta LAS med en omfattande antidiskrimineringslagstiftning där då alla konflikter kommer att avgöras i domstolar i stället för vid fackliga förhandlingar. Enda vinsten blir då att man jävlas med facket och ger fler arbetstillfällen till jurister.

15 december, 2009 13:30  

Skicka en kommentar

<< Home