Creeper

onsdag, augusti 12, 2009

Politisk porrdebatt och popkultur

I går skrev jag en krönika om popkulturella punktsatsningar, såna där som är poppis bland politiker som vill "hänga med". Du kan läsa den här.

Dagens ledare om folkporren, amatörfilmer och porrindustrins kollaps återfinns här, och resulterade också i ett radiosamtal mellan mig och vänsterns Josefin Brinck. Det var Studio Ett i P1, och klippet går att lyssna på här. En jättestor fluga distraherade under början av debatten, och jag ber om ursäkt på förhand till den som är känslig ord. Det är trots allt en debatt om porr.

Och som jag sa i slutet av radioklippet, jag tycker att mina eventuella preferenser och erfarenheter inom området är min ensak, och jag tänker inte ge några tips på sajter. Den som vill hitta sådant klarar säkerligen alldeles utmärkt av att göra det själv.

Etiketter: , ,

8 Kommentarer:

Anonymous Jesper sa...

"... jag ber om ursäkt på förhand till den som är känslig ord."

http://www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc

We're talking about words. :)

12 augusti, 2009 22:56  
Blogger Markus "LAKE" Berglund sa...

Ganska intressant diskussion i P1, men det vart lite fnissigt emot slutet, tyvärr. (Det lät som att även programledare skrattade till några gånger?)

Jag läste en intressant artikel i senaste Illustrerad Vetenskap som handlade om en kille som vart ganskad av FBI/CIA. Han valde att "outa" sig själv på nätet och lade upp allt kan kunde om sin egen person. Han sa att han föredrog att "han själv satte sin egen identitet på nätet, framför att en spionoirganisation skulle föra alla register om honom."

Ni var inne lite på samma sak när ni pratade om att lägga upp bilder och filmer av sig själv på nätet, för att minska stigmatiseringen av nakenbilder. Och att detta kunde vara en positiv utveckling.

Värt att fundera mer på...

13 augusti, 2009 10:05  
Blogger Martin Domeij sa...

Bra radiosamtal, även om det som sagt blev lite fnissigt emellanåt.

Angående att tala om sina preferenser inom porr är det givetvis varje männniskas ensak och ingenting man skall behöva skylta med i radio. Det skulle inte jag heller vilja göra.

Samtidigt pekar förstås detta på det faktum att detta med porr fortfarande är tämligen känsligt. Jag antar till exempel att du skulle svarat annorlunda på frågan "Vilka nyhetskällor använder du dig av i din vardag?" eller "Vilka bloggar läser du?", och utan vidare omsvep räknat upp några stycken. Det skulle i alla fall jag gjort.

Med det sagt kan man ju också fundera över programledarens fråga: "Hur bevandrade är ni själva? Det låter som att ni kan väldigt mycket om ämnet?" Tonläget och ordvalen gör uppenbart inte bara att han pratar om just porr och inte nyhetskällor eller bloggar, utan också att han verkar tycka det är oerhört spännande att det sitter två kvinnor i hans studio och pratar porr.

13 augusti, 2009 15:58  
Blogger Johanna sa...

Jo, debatten var lite väl fnittrig, både ämnet och den där spyflugan som höll på att flyga in i mickarna gjorde sitt :)

Markus, jo, jag tror att även saker som att lägga ut mycket information på facebook/bloggar/bilddagboken/etc är en reflex för att minska fördömande, integritetsintrång och öka toleransen för att människor inte är perfekta.

Martin, jo porr är fortfarande känsligt. Fast, jag kan bara tala för mig själv, och jag vill ha mitt sexliv med preferenser och erfarenheter i fred från all typ av "offentlighet". Inte minst för att jag tycker att alla typer av "jag"-perspektiv i politik är rätt irrellevanta (jag skriver mycket sällan i jag-form överlag om det inte är på bloggen). Däremot är jag rätt öppen med samtalsämnet privat.

och visst var frågan lite sådär, lätt, ja... Tror samtalet hade klarat sig utan den.

13 augusti, 2009 18:45  
Anonymous Anonym sa...

Bra jesper!

Gäsp @ porrdebatten i övrigt...

17 augusti, 2009 23:47  
Blogger gusjo524@student.liu.se sa...

Starkt Johanna! Du lät lite generad i inslaget, men vem skulle inte varit det! Jag skulle garanterat varit det om jag diskuterat om samma ämne och jag är ändå grabb! Det är (och borde väl vara) en svår sak att diskutera som vilken politisk fråga som helst.

19 augusti, 2009 21:21  
OpenID avva sa...

Tack för intressant länk och samtal!
Jag skrev nyligen en artikel på samma ämne som finns att läsa Här, http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/26/sjalvklart-kan-det-vara-feministiskt-med-porr
om det kan vara av intresse. :)

MVH H

28 augusti, 2009 16:59  
Blogger Johannes sa...

AWESOME!!! :D

Det här var den vettigaste disskussion jag hört på år och dagar. Det sades inte ett ord som jag inte kunde hålla med om. GRYMT! :D

22 september, 2009 00:40  

Skicka en kommentar

<< Home