Creeper

söndag, juli 26, 2009

Mammasajter, namnlagen och Pride

Jag tänkte fortsätta blogga om vad jag haft för mig sedan senast:

- I tisdags hade jag en krönika i Expressen om mammasajter och småbarnskonservatism. Finns att läsa här. Den genererade en bitsk kommentarstråd på facebook, startad av en ledarskribent på en av konkurrenttidningarna, och i mailboxen blev jag både gratulerad på namnsdagen och inbjuden till en herrmiddag. Inte varje dag det händer. Jag vill poängtera att jag inte föreslår någon lagstiftning, utan propagerar för ett värderingsskifte.

- I dag skrev jag i tidningen om att vi borde skrota namnlagen. Ett tack skall riktas till Hanna och Hanna som bistod med bland annat länken till den här artikeln. Det är inte en slump att Åke är ett exempel-namn i min text. Namnlagen är långt ifrån bara en transfråga. Folk borde få heta vad de vill, och föräldrar borde få döpa sina barn till vad de vill. Det måste finnas smartare sätt att hantera föräldrar som vill kalla sina barn för "Bajsunge", än att byråkratisera frågan till skatteverket. Civilsamhället borde kunna sätta stopp för de fåtal fall det rör sig om - fall som säkerligen har grund i större problematik än namn. Dagens namnlag gör det dessutom svårt för en del barn att få samma efternamn som sina föräldrar. Överförmynderistisk byråkrati så det sjunger om det.

- I morgon börjar Stockholm Pride. Jag kommer hänga lite i krokarna, lyssna på talet och uppfylla stereotypen som faghag. Tipsa gärna om det finns något särskilt jag inte ska missa...

Etiketter: , , ,

4 Kommentarer:

Blogger Kraxpelax sa...

Rödgröna rötan kör på med sin erbarmliga gegga. Ska vi kanske tviingas ge stöd ge lite stöd åt vår nye "rebell" Göran Hägglund eller nåt? Nåja, hellre Sverigedemokraterna då, de är i så fall "rebeller" til skillnad från en och annan egotrippande kulturknutte. Aftonbladsmaffian hetsar mot vanligheten och hissar regnbögsflaggor till den nya HBT-normativitetens förmån vilket klart signalerar den vanliga människans mindervärdighet i Nomenklaturans nästippsfixerade blick. Det här översitteriet vill jag för min del se ett slut på.

- Peter Ingestad, Solna

27 juli, 2009 03:37  
Anonymous Goran van Den Buske sa...

Med en så klok och insiktsfull kommentar som ovan...vad finns mer att tillägga? Peace, Love and Understanding!

27 juli, 2009 18:54  
Blogger Lisa Olsson sa...

Intressant.

Peter skrev en kommentar till ett av mina blogginlägg om nanmlagen som är identisk med denna kommentar.

Rena spammen alltså.

27 juli, 2009 19:52  
Anonymous Anonym sa...

Vad menar du nu? Ska Socialtjänsten liksom försöka övertala föräldrar med dåligt omdöme? Snacka om halvmesyr! Nej, för barn/ungdomar upp till 18-års ålder måste detta regleras i lagtext. Därefter kan folk ta vilket namn de vill, så länge de betalar för den administrativa kostnaden själva. Annars så kommer naturligtvis en och annan fårskalle att döpa sina barn till "kuk", "fitta", eller vad du vill. Det är bara så.

16 november, 2009 16:20  

Skicka en kommentar

<< Home