Creeper

lördag, augusti 08, 2009

Microsoft som demokratidödare

Jag borde kanske skrivit ett homoerotiskt personporträtt på någon av de två (fd.) styrelsemedlemmar från Luf som jag träffade under tågresan i går och samtalade med. Även om jag hade försökt, hade det inte blivit så bra som det här, så jag avstår.

Men, gårdagens krönika handlar om offentliga standarder, öppen källkod och om hur Microsoft är ett hot mot demokratin. Den finns att läsa i sin helhet här. När jag satt och skrev den hade jag aldrig kunnat tro att den skulle skapa så mycket reaktioner som den gjorde. Ämnet klassades som smalt på redaktionen, och jag väntade mig att det max skulle vara en och annan nörd som skulle höra av sig.

Det blev visst inte så. Jag har fått oerhört mycket positiv feedback, både bland kommentarer, i mailboxen och till och med på telefon. Tack allihopa!

Ämnet är inte helt svart eller vitt, och visst, det är inte optimalt att alla kommuner och myndigheter byter till linuxdistributioner, open office och andra fria mjukvaror över en natt. Däremot borde de ha en skyldighet att sträva efter att använda så öppna format och öppna program som det bara går. Om man kan ha det som mål i Usa, borde man kunna lyckas med det i Sverige också. Lärare borde ha en skyldighet att lära ut flera olika system i skolan, och offentliga dokument borde levereras så öppet och digitalt som det bara går. Om sedan någon kommunanställd använder Microsoft eller Apples produkter borde det göra sak samma.

Tobias, Farmor Gun, Martin Bagge och Anna Troberg skriver mer på samma ämne.

Etiketter: , ,

4 Kommentarer:

Anonymous manen sa...

hmmn, verkar som om kursinnehållet har ändrats sen min tid på gymnasiet(sju år sedan, typ). Eller så äre väl bara lokala skillnader igen ;)

08 augusti, 2009 16:29  
Anonymous Tim sa...

Njae, jag kan inte säga att du har rätt denna gång heller gällande it-system i offentlig verksamhet men du börjar närma dig lite mer än din artikel i Expressen.

12 augusti, 2009 09:36  
Blogger Niklas sa...

Vilka var de från LUF? Vi hade en riktigt bra kongress. Fortsätt skriva bra grejer i Expressen och på bloggen!

12 augusti, 2009 18:37  
Blogger Johannes sa...

NICE :D
Grym krönika. Du råkar inte veta om det finns möjlighet att prenumerera på BARA din krönika och inte resten av skräpet som expressen dyvlar ut? ;)

22 september, 2009 00:58  

Skicka en kommentar

<< Home