Creeper

söndag, mars 22, 2009

Med Kina som föredöme

Jag var i Istanbul förra veckan, och fick ofrivilligt bråka en hel del med internet. Inte så mycket för att jag inte kom fram till vissa sajter. Förutom ett notoriskt error vid msn-uppkopplingsförsök på universitetsanslutningen jag satt vid ett par gånger, hade jag inga problem med att komma in på vare sig youtube, bloggar eller några andra sajter. Däremot fick jag berättat för mig att bland annat youtube var förbjudet, men att alla besökte sajten ändå.

Mina bråk med internet bestod snarare av att det fanns så dålig tillgång till det. På konstfakulteten hos ett av landets största universitet var uppkopplingsmöjligheterna begränsade till en bemannad datasal med åtta datorer och ytterliggare ett par tp-kablar för laptops. Trådlöst internet var helt förbjudet (på alla landets universitet t.o.m.?) på grund av "säkerhetsrisken". Utanför datarummet stod minst lika många datorer med tillhörande plattskärmar, en stor vägg-tv och projektorer, upptagna med att screena videoinstallationer på vägen till hål-i-marken-toaletten längre bort i samma korridor.

Jag är därför inte så förvånad över att DN berättar om Turkiet och Australien som de värsta internet-censur-länderna. Jag är mer förvånad över att inte mer sägs om den kontroll som håller på att ske här. Ekonomiska partsintressen får orimlig makt över simpla kopior och systemet närmar sig en stor A.I.-inspirerad Dr. Know (fast utan en snygg prostituerad Jude Law som kan hjälpa oss att betala).

Till skillnad från Turkiet, där spärrar är enkla att ta sig förbi, håller vi i Sverige på att bygga upp ett kontrollsystem, så omfattande att spärrar både kan bli olagliga och verkningslösa. FRA-lagen har redan gett Försvarets radioanstalt möjligheten att övervaka allt i realtid. Datalagringslagen påtvingar lagring av all trafik, Ipred ger privata intressen rätt att registrera personuppgifter och dödar de få öppna nätverk som finns kvar. ACTA-avtalet skall vi inte ens gå in på.

Förhandscensur blir överflödigt då allt fler idkar självcensur och undviker kontroversiella sajter för att slippa alla eventuella misstankar. Fast, för att citera Liza Marklunds senaste krönika: "Det går att sätta filter på nätet, kineserna klarar det ju".

Filter på nätet är aldrig okej. Vare sig det handlar om censur eller övervakning.

Etiketter: , , , , , , ,

5 Kommentarer:

Anonymous Jens O sa...

Det där med Liza Marklund, ser ut som ett reklamjippo. Åtminstone ser det ut så enligt Copyriot.
Har inte ens orkat bry mig, om hennes artikel. Har bara läst igenom den, som hastigast. När det finns bättre sätt, att slösa bort tiden på. :-)

22 mars, 2009 22:42  
Anonymous Anonym sa...

Dj-a pr-byråer! Dom kommer att förstöra hela internet! Vänta bara. F.ö. undrar jag om inte Konsum-bandet Sthlm Stoners ångrar sin vänskap med Prakt-Liza ...

23 mars, 2009 13:48  
Anonymous Hanna Navier sa...

Jonas Morian har publicerat sitt inlägg Marklund, Expressen och sanningen på den mediegranskande sajten www.second-opinion.se
Direktlänk till inlägget: http://www.second-opinion.se/so/view/277.

Gå gärna in och lyft inlägget eller skriv egna mediekritiska inlägg! MVH Hanna Navier, redaktionen

25 mars, 2009 13:43  
Anonymous Jonas sa...

Men det finns ju gott om trådlösa nätverk på caféer och barer i Istanbul! Även om hastigheten och stabiliteten ibland lämnar lite att önska, är det ju inte svårt att hitta fritt internet!

Längtar efter att surfa vid det lilla torget i Ortaköy!

03 april, 2009 18:29  
Blogger disa sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11 november, 2009 12:00  

Skicka en kommentar

<< Home