Creeper

måndag, mars 02, 2009

En folkrörelse är fler än hundra PR-konsulter

I går blev det bara ett kortare ironiskt inlägg om DN:s så kallade "granskning" av FRA-upproret. Hela artikeln kändes som ett slag i magen, utan idé att ens försöka förklara. Dessvärre verkar DN ha fastnat för tesen att FRA-motståndet skulle vara driven av konstgräsrötter i stället för folkligt engagemang, så det är dags för ett par rader till.

Mitt, och flera andras engagemang mot FRA-lagen började redan i januari/februari 2007. Det var då lagrådsremissen skickades ut och gick igenom. DN skrev då om oense ministrar, och Ny Teknik berättade om hur förslaget skulle kuppas igenom under julledigheten.

Den 26 februari 2007 startade piratpartiets Christian Engström en namninsamling, som på ett par månader samlade över 4000 namnunderskrifter. Det här var när Piratpartiet fortfarande var relativt litet, och höll på att återhämta sig efter valrörelsen 2006.

I början av juni 2007 höll flera av de politiska ungdomsförbunden tillsammans med Piratpartiet demonstrationer för medborgarrespekt. Det var i skuggan av både FRA-lagförslaget, buggningsförslaget som debatterades friskt då, datalagring, och ett-årsdagen efter razzian mot Piratbay. Politiska ungdomsförbund mellan höger och vänster stod blandades med både Piratpartister, Piratbyrån och vanliga engagerade medborgare.

Under hösten 2007 och våren 2008 fortsatte vanliga människor utan det minsta konstgräs vara arga, men det gav inte särskilt mycket mediagenomslag. Två veckor innan FRA-lagen var det fortfarande relativt tyst i media.

Sen kom stoppafralagen.nu med sin berömda helsideannons. Jag och alla andra som inte har DN:s pappersupplaga på köksbordet såg den aldrig, men kanske var det det som fick tidningarna att börja skriva. I samma veva länkade Piratebay med tusentals besökare vidare till stoppafralagen.nu från sin förstasida och om det inte fanns bloggbävning tidigare kom den i alla fall då.

Jag vet inte varför DN jagar konstgräs i stället för engagemang, men för mig som befann mig utanför stockholm, märkte jag inte av vare sig PR-byråer eller några pengar. Även om nämnda personer i artikeln var aktiva och engagerade, tvivlar jag på att det på något sätt var avgörande för att så många blogginlägg skrevs, och att så många människor blev arga och frustrerande. Det klarade lagstiftande politiker av att framkalla alldeles utmärkt själva. Om någon fick betalt är det väl trevligt för den personen, men det gör inte alla tusentals gräsrötter till fejk.

Om det är någonting DN:s så kallade "granskning" av FRA-motståndet har visat, är det att det tydligen krävs en betald helsidesannons i nämnda tidning för att ett gräsrotsuppror skall tas på allvar. För tydligen har både DN och politiker märkt den och PR-makare framför alla arga och upprörda människor. Enligt DN "finns inga gränser för påverkansmöjligheterna" om bloggare avsätter arbetstid, eller får betalt för att skriva om politiska frågor. Alla ändlösa timmar fritid är tydligen inte lika betydelsefulla.

De fyratusen personer som protesterade våren 2007 blev mångfaldigt fler under 2008. Facebook blev stort i Sverige, fler började blogga, sociala nätverknätet växte och folk började se sin personliga integritet allvarligt hotad. DN borde lära sig att en folkrörelse är större än en handfull PR-konsulter.

Etiketter: , ,

9 Kommentarer:

OpenID lennartregebro sa...

Du rör nog vid förklaringen här. DN upptäckte inte motståndet förrän folk inom PR-branchen, som vet hur man får tidningar att fatta, såg till att dom fattade. Därför ser dom också hela rörelsen som ett PR-påhitt, när det är själva verket så att PR-byråerna först kom in i slutet.

02 mars, 2009 09:14  
Anonymous Beelzebjörn sa...

Det jobbar nog inte många idioter på DN, och Bonnier investerar inte sina pengar korkat.

Lobbying i Gammelmedia 101:
Om du inte kan angripa dina motståndare med fakta, kan du alltid grumla diskussionen. Betänk att den genomsnittlige mediakonsumenten är intelligent som en guldfisk, och har motsvarande minne.

Så: Istället för att motargumentera, 'avslöja' någonting på ett provocerande och/eller insinuant sätt, så att fokus skiftar bort från sakfrågan. Minns att du inte söker vinna en debatt med motståndaren, utan att komplicera och distrahera. Ditt mål är den breda, tröga massan.

Kan inte dina påståenden avfärdas lätt med fakta eller motargument? Jodå - men om du har många läsare och kontroll över det forum du gör ditt utspel i, är det fortfarande till din fördel. Dessutom tappar allmänheten intresset fort, och följer inte en lång diskussion. Du drar in din motståndare till ett av dig valt slagfält, och debatterar med denne medan ditt egentliga mål - publiken - läser om Schlagerfestivalen.


Kort och enkelt - väljarna är trögtänkt, lättdistraherad boskap, som sviker om något kräver fördjupning. Det här är grundsynen, minus politiskt korrekt smink.

DN vet redan att en folkrörelse är större än PR. Strategin är anpassad utifrån just den insikten - folkrörelser är ömtåliga konstruktioner, som består av folk som i grunden är bekväma.
Det är ingen slump att FRA-omröstningen skedde under en EM-match där Sverige spelade, eller att den andra omröstningen stressades på så intensivt samma dag.

Ta en titt på dokumentären 'Outfoxed - Rupert Murdoch's War on Journalism', om du inte sett den än. Appropå distraktion och massmedia som politiskt verktyg.

Intressant blogg... Upptäckte dig just, via Falkvinge. ;)

03 mars, 2009 07:37  
Anonymous revalywo sa...

Men nog finns det en poäng i vad DN skriver. Motståndet ser ut som en genuin folkstorm när det egentligen är bloggare, "den akademiska intelligentian", Cecilia Wikström(!) och diverse självutnämnda proffstyckare som står på Sergels Torg och skanderar slagord. Det är knappast någon gräsrotsrörelse startad av tant Agda och vanliga gatusopare.

03 mars, 2009 13:12  
Anonymous Beelzebjörn sa...

@Revalywo:
So...?
Det finns alltså individer som inspirerar och drar igång saker?
Big deal...

Gräsrotsrörelser definieras inte av vems idéer som utgör grundinspirationen, utan vilka som ansluter sig, och hur rörelsen fungerar. Det är inte sluga PR-firmor som styr FRA-motståndet, och vem som än startade den, har inte kontroll längre, och har aldrig haft det, i motsats till den väl organiserade, väl finasierade pro-FRA-rörelsen.

Och du...?
Bloggare ÄR folk. Rätt vanligt folk, som plötsligt fått ett forum att uttrycka sig i.

Tror du Falkvinge skulle få med sig gräsrötterna om han gjorde en Federley?

I vilket fall... Vill någon PR-byrå ansluta sig och betala oss, för att jämna ut oddsen mellan gräsrötter och lobbyister, så välkommen! Jag ser inte hur det skulle göra vårt ställningstagande mindre relevant.

03 mars, 2009 16:18  
Blogger Mikael Nilsson sa...

Johanna, hjälp till att bygga vår egen story om FRA-motståndet! Skriv din story i vår gemensamma FRA-antologi

04 mars, 2009 21:25  
Blogger Johanna sa...

Fast Mikael, var inte det här inlägget just precis en sådan?

04 mars, 2009 21:29  
Blogger Mikael Nilsson sa...

Om du vill att det ska vara ditt bidrag till antologin, så säg det så åker du med!

04 mars, 2009 21:37  
Blogger Johanna sa...

Varför inte? Kör på det!

04 mars, 2009 21:51  
Blogger Mikael Nilsson sa...

done!

04 mars, 2009 22:07  

Skicka en kommentar

<< Home