Creeper

onsdag, februari 25, 2009

Som en del av maskulinitetskulten

Härskartekniker enligt Wikipedia.

1. Osynliggörande:
"Att tysta eller marginalisera oppositionella personer genom att ignorera dem."
2. Förlöjligande:
"Att genom ett manipulativt sätt framställa någons argument eller person som löjlig och oviktig. Detta genomförs till exempel genom att använda slående men ovidkommande liknelser. Även att inför grupp anmärka på persons yttre är ett sätt."
Per Wirtén följer mallen när han beskriver "maskulinietskulten" kring piraterna och kallar kvinnor utanför piratebayrättegången för groupies. Det är unga män som bloggar, sitter i paneler och debatterar. "Män gör som män gjorde". Allt i Dagens Arena via Isobel. Det gick visst sådär med att döda myten.

Etiketter: , , ,

4 Kommentarer:

Blogger Mikael M sa...

"Förlöjligande" - "Osynliggörande",
hmm, även kvinnor Kan.

25 februari, 2009 16:57  
OpenID bitchslapbarbie sa...

Det där är ju så löjligt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Piratgroupie, jo, för det är ju inte så att jag har nåt vettigt att säga. Jag är ju trots allt bara kvinna... Suck.

25 februari, 2009 23:51  
Anonymous Augustsson sa...

*förutse

26 februari, 2009 19:34  
Anonymous Tove sa...

Åh, herregud alltså. Om jag inte var helt emot könsseparatism hade jag nästan velat bilda en pirat-tjejgrupp nu.

27 februari, 2009 03:12  

Skicka en kommentar

<< Home