Creeper

onsdag, februari 25, 2009

Åtta timmar kvar till Ipred-omröstningen

I dag klockan 16,00 röstar Sveriges riksdag igenom Ipred-lagen, med sanktioner som sträcker sig långt längre än vad EU kräver. Upphovsrättsinnehavare kommer få specialbefogenheter för att samla ihop personuppgifter, skapa register och skicka skadeståndskrav till privatpersoner och hota med långdragna dyra rättsprocesser.

Bara miljöpartiet och vänsterpartiet tar avstånd från förslaget som dessutom riskerar slå hårt mot innehavare av öppna trådlösa internetanslutningar. Fast kommer någon reagera i skuggan av både Piratebayrättegång och stundande prinsessbröllop?

Mer om Ipred finns att läsa här. Uppdatering: Läs även Jakob Heidbrink och de kloka S-studenterna på Newsmill.

Etiketter: , , ,

4 Kommentarer:

Anonymous NoIP sa...

Jag reflekterade över samma samband som du under gårdagen.

Alltså faktumet att kungahuset sätter igång det här spektaklet just nu.

Man behöver nog inte vara allt för konspiratorisk för att se sambandet mellan regeringens avskaffande av demokratin dolt i skuggan av medias massiva publicering av hovet.

Vi har sett det förut, FRA lagen röstades igenom under fotbolls VMs populära match i Tyskland.

25 februari, 2009 09:07  
Anonymous Anonym sa...

NoIp haR helt rätt , dom väljer sina tidpunkter väl.

25 februari, 2009 09:41  
Anonymous Michael Gajditza sa...

Hej!
Jag delar många av de uppfattningar du ger uttryck för men såg alldeles nyss något här på din blogg jag måste fråga dig om.

Under rubriken frihetskämpar har du en länk till Mikael Wendt och jag måste säga att i mina ögon är han varken liberal eller frihetskämpe.

Ett av skälen till min uppfattning hittar du i den replik jag skrev igår i min blogg angående hans syn på IPRED http://blogg.aftonbladet.se/21909/perma/1136943
ett annat i hans syn på FRA.

Så min fråga blir helt enkelt hur du kunnat placera honom där?

Vänliga hälsningar

Micke G

25 februari, 2009 09:46  
Blogger Johanna sa...

Micke G, sorry för det sena svaret, men jag är medveten om Mikael Wendts åsikter om Ipred/FRA, och där håller jag inte med honom för fem öre. Dock tror jag fortfarande att det finns en värld utanför de frågorna, och där träffar han oftare rätt, och han gör ett bra arbete på lokal nivå.

01 mars, 2009 15:07  

Skicka en kommentar

<< Home