Creeper

måndag, januari 12, 2009

"Change", fast åt fel håll...

Jag vet inte riktigt vad det var som fick det amerikanska Piratpartiet till att stödja Barack Obama i presidentvalet. Kanske hade de hoppas på förändring i den amerikanska upphovsrättspolitiken. Förändring kommer de troligen få, fast i så fall åt fel håll.

Obama har handplockat två jurister direkt från upphovsrättslobbyn, något som knappast är överraskande med tanke på att den något dåligt granskade vicepresidenten(nej, jag har inte varit bättre) Joe Biden, tydligen har en historia som anti-fildelningsaktivist.

Själv varnade jag för demokraterna i fildelningsfrågan tidigare i år. Både Hillary och Obama har nära kontakter med Hollywood med gigantisk nöjesindustri, och även om det säkerligen hjälper för att vinna val, lär stödet vara svårare att behålla med en restrektiv politik inom området. De stora lobbyorganisationerna RIAA och MPAA lär inte sitta tysta om de tror de har en chans att få igenom handelsavtal som ACTA eller hårdare krav mot fildelare.

Utnämningen av juristerna pekar på en utveckling åt fel håll. Återstår att se hur mycket det kommer påverka oss på hemmaplan. Utfallet kring ACTA-avtalet verkar bli viktigare och viktigare för varje dag som går...

Etiketter: , , ,

4 Kommentarer:

Anonymous Rasmus sa...

Well, filmindustrin har alltid haft sina nära relationer med demokraterna och inte med republikanerna, ända sen deras stora fråga hette censurmotstånd, och de relationerna består.
Skivindustrin har nog inte fullt så tydlig koppling.
Att en sån som Lawrence Lessig började sin politiska karriär hos republikanerna är knappast förvånande.

Att en amerikansk president (oavsett parti) anställer folk från upphovsrättslobbyn är inte heller särskilt förvånande. Svenska tidningars rubriker om "svek" känns en aning krystade. Har någonsin amerikanska Piratpartiet uttryckt att de väntade sig något annat?

13 januari, 2009 09:28  
Blogger Johanna sa...

Fast är det egentligen så stor skillnad mellan jättarna inom film och musik?

Själv är jag mest sur över att alla verkar missat Joe Bidens förflutna som aktiv påhejare av reglering på området. Varför upptäckte vi inte det i valrörelsen?

13 januari, 2009 22:04  
Blogger Niklas Freidwall sa...

jag har just gjort en kommentar på ett jättegammalt inlägg som jag snubblade på tack vare google. Jag kommer nog fortsätta följa din blogg, du har många sympatiska tankegångar.

För att du inte ska behöva leta ihjäl dig efter min kommentar länkar jag till den här.
http://blogg.frihetfildelningfeminism.se/2006/10/alternativ-till-kanelbullens-dag.html

13 januari, 2009 22:31  
Blogger Tomas sa...

Obamas åtgärd i denna fråga känns utifrån olika filosofiska USA-utgångspunkter 100 procent logiskt. Äganderätten är helig. Det är ju den som får landet att snurra.

25 januari, 2009 11:35  

Skicka en kommentar

<< Home