Creeper

söndag, december 28, 2008

Försenade julklappar

Erik Starck som inte bara skriver på gruppbloggen Skiften ihop med undertecknad, Joakim, Alexander och Waldemar, utnämde tidigare i år årets julklapp till en länk. Julafton har passerat, men med blogginbördes beundran är här några bloggar att post-jul-uppmärksamma:

Piraterna
2008 har varit fyllt med övervakningsfrågor och integritetsdiskussioner. Piratpartister som Emma, Rick, Amelia, Christian, Anna och Mattias har tagit sig fram i både bloggosfär och IRL. Trevliga är de också hela bunten. För övervaknings- och integritetsfrågor utanför den (alltför ofta) torra partipolitiken finns stjärnor som Oscar, Rasmus, Marcin, Christoffer och Peter.

Sansade motståndare
Det är sällan jag håller med Charlotte, Svensson, Björn & Catti eller sossarna på Arvid Falk, men det är trevligt med nyanser till vänster från personer som tänker själva. På den konservativa sidan poppade bloggen Tradition & Fason upp, stereotyp med förkärlek för stereotyper.

Socialliberalerna
Mark står för årets hjälteinsats jämte fru Birgitta och Camilla i FRA-omröstningen. Fatima, Catrine, Karin och Hanna, är feministerna som ständigt påminner om det där som gjorde att jag en gång engagerade mig politiskt, och bidrar med inspiration till de små men viktiga förändringarna som faktiskt är möjliga.

Libertarianerna
Johanna, Hanna och Blogge gör att jag känner mig som vaniljsvensson (och stundtals glad över att jag inte bloggar om mitt privatliv). LouiseP är knivskarp trots bokskrivande. Dennis är fortfarande klockren, liksom Fredrik och Mattias även om det inte längre händer lika ofta. Wagenius borde centerpartister som Magnus akta sig för...

Etablisemanget
Gudmundson lyckas både med tidningskrivande och bloggande, liksom Rayman och Isobel. HAX måste i alla fall hamna under kategorin blogg-etablisemang, med rävar som Morian, Slätt och Johan Norberg. USA-valet bevakades bäst av Sundin. Ingerö hör till bloggarna som hållt i länge, och Att dricka liberalt hör till en av de nyare.

Akademikerna
Bland många åsiktsmakare finns de som har fler böcker i bakfickan och resonemang som jag ibland inte hänger med i. Bergh tar tag i ekonomin, Jenny W i genusvetenskapen och Jimmy med strötankar jag ofta är ordlös inför.

---

Det här var ett litet avbrott från julfirandet. Fler kanske kommer. Under nyhetstorkan finns alltid senaste nummret av Liberal Debatt att läsa, där jag reflekterar över nyuppsättningen av Jösses Flickor som under hösten visats på Malmö Stadsteater. Waldemar Ingdahl skriver om läkemedel och Benjamin Katzeff Silberstein har varit i nordkorea.

Etiketter: ,

13 Kommentarer:

Blogger Björn Fridén sa...

Det var en väldigt fun julklapp. Tackar ödmjukast.

28 december, 2008 22:03  
Blogger Björn Fridén sa...

Fin, men fun funkar ju det med.

28 december, 2008 22:04  
Blogger Magnus Andersson sa...

Varför skulle jag passa mig för Hanna, det verkar dumt. Hon är alldeles för bra för att jag ska springa omkring och vara rädd för henne =)

28 december, 2008 23:12  
Blogger Charlotte Wiberg sa...

Tack för julklappen! God fortsättning & gott nytt år!

28 december, 2008 23:26  
Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Min enda julklapp i år! Men vadå vaniljsvensson?? Du får mig att framstå som Blogger Meinhof eller nåt…

29 december, 2008 00:08  
OpenID jimpan sa...

Tack för länken! Det var en fin julklapp. Men "ordlös"? Det var synd.

29 december, 2008 12:24  
Anonymous Louise sa...

Aaah, tack för julklappen Johanna!

29 december, 2008 19:14  
Blogger Sanna Rayman sa...

Tackar mjukast! Och merry fortsättning till dig!

30 december, 2008 07:09  
Blogger Johanna sa...

Jimpan, ordlös behöver inte vara dåligt, och dina inlägg brukar snarare vara de man börjar fundera över, än agitera emot.

Blogge, vanilj kan vara trevligt som omväxling :)

Magnus, bra! ta hand om henne ordentligt :)

och alla andra..., god fortsättning med!

30 december, 2008 11:45  
OpenID jimpan sa...

@Johanna: På så vis... Det gör mig glad att du tycker det! :-)

Tackar ödmjukast för länken. Gott nytt år!

31 december, 2008 11:28  
Blogger fatima sa...

Gott Nytt År Johanna & tack för julklappen!

02 januari, 2009 00:03  
Blogger Mary sa...

Visserlien skickade du ingen julklapp till mig Johanna men jag är inte den som är den utan önska dig en god fortsättning och ett bra bloggår även framledes.

You go girl...

Pay it forward är mitt nya visdomsord för 2009.

04 januari, 2009 18:57  
Blogger Johanna sa...

Mary, god fortsättning till dig med! Det finns flera bra bloggar jag inte riktigt fick plats med i inläggets underkategorier, (och du är en av dem) men det gör dem inte sämre för det!

Keep it up!

04 januari, 2009 22:33  

Skicka en kommentar

<< Home