Creeper

tisdag, december 30, 2008

Sifferfeminismen

I dag klagar jag på sifferfeminister i dagens kvällsposten-ledare. Finns att läsa här. Ett utdrag:
"Samtidigt nedvärderas kvinnor slentrianmässigt och förväntas inte ta lika stort ansvar för sina liv. Offerrollen blir en självuppfyllande profetia som många unga kvinnor får dras med. Samtidigt som många män i samma ålder får klara sig utan både samhälleligt och medmänskligt stöd.

Riktig jämställdhet uppnås inte av att räkna siffror. Det uppnås genom att ge både kvinnor och män makt över sina liv, rätt att tas på allvar och respekt för sina livsval."

Etiketter: ,

3 Kommentarer:

Anonymous Jimmy sa...

Väldigt bra ledare! Jag tror det är här anledningen till negativa värderingen av ordet feminist främst härstammar från; hur det verkar som att feministiska kvinnor vill tvångskvoteras in i varenda ledning oberoende av den sammanlagda könskvoteringen i branchen.

Anledningen till att jag inte vill kalla mig feminist är att jag inte gillar att fokusera på jämlikhet mellan könen utan pratar mycket hellre om jämlikhet mellan människor, oberoende av kön, etnicitet, handikapp eller sexuell läggning. Men försök gärna övertyga mig! :)

02 januari, 2009 15:25  
Anonymous Elna sa...

Nästan alla använder sig av siffror för att visa att de har rätt, så varför inte feminister...
Men jag hoppas att de ska finna sig själva onödiga snart

02 januari, 2009 22:01  
Blogger Johanna sa...

Jimmy, tack! och jag tycker debatten om själva begreppet feminism är irrelevant. Huvudsaken är snarare att se människors lika värde och möjligheter än att bråka om siffror eller definitioner.

Elna, siffror kan vara bra, men inte när det blir ett självändamål (vilket jag också skriver i ledaren). och jo, det bästa vore ju om det inte behövdes... :)

03 januari, 2009 13:50  

Skicka en kommentar

<< Home