Creeper

måndag, december 22, 2008

Tre år senare; en analys

Jag hade tänkt att skriva något smart om piratpartiets framfart i opinionsmätningarna, ledarsidorna och in i etablisemanget. Sen hittade jag den analys som jag skrev för nästan tre år sedan, precis när piratpartiet lanserades, och konstaterar att jag i stora drag fortfarande håller med mig själv.

Piratpartiet är ett sakfrågeparti som passar bäst som opinionsbildare. En röst på partiet tar frågorna om integritet, upphovsrätt och övervakning på allvar, men lämnar resten rätt därhän. En prioritering som man kan göra, men som också är rätt omfattande. Även om piratpartiets frågor är viktiga och omfattande är det inte allt.

Å andra sidan kan det vara en bra markering att rösta på just det, när inga andra partier riktigt bryr sig om kärnvärderna kring det där med integritet. Om läget bland de etablerade partierna är som idag vid europaparlamentsvalet nästa år, är risken överhängande att piratpartiet får min röst. Om inte annat för att de borgerliga partierna skall vakna upp till riksdagsvalet 2010 och ge mig ett vettigt integritetsvänligt alternativ att rösta på då.

Oavsett vad som händer kommer de två närmaste valrörelserna bli intressanta. Så som regeringen misskött sig i övervakningsfrågorna behövs det ett alternativ, och inte ens i den frågan verkar den rödgröna oppositionen vilja positionera sig. Tills dess är personkryssen ett verktyg, och piratpartiets topptrio Engström, Andersdotter och Bjärnmalm är alla starka kort med ett löfte om att de inte kommer vika sig för en partipiska i någon av kärnfrågorna. Vi får se vilka utmanarna blir...

---

Småplock:

- När partilistorna är klara planerar jag göra någon sorts genomgång över smarta personkryss till ep-valet. Tips tages tacksamt emot.

- Klamberg går igenom ombearbetningen av FRA-lagen. Liksom 1.0 kommer version 2.0 lagom tills julledigheten för minsta uppmärksamhet som möjligt.

- Kvällsposten har haft två ledarkrönikor om den senaste tidens händelser i Rosengård. Här och här. Till skillnad mot andra tyckare har tidningen varit på plats. Läsvärt.

- Spana in BevaraInternet.se

Etiketter: , ,

6 Kommentarer:

Blogger Urban Sundström sa...

Hej !

Nu är denna Pushad:

http://www.pusha.se/tre-ar-senare-en-analys

God Jul önskar Urban

22 december, 2008 19:44  
Anonymous Schonke sa...

För mig är Piratpartiet ett självklart val så länge som de behövs i politiken.
I den bästa av världar hade Piratpartiet aldrig behövts utan de integritetsskyddande värderingarna hade täckts in av etablerade partier. I en sådan värld hade jag kunnat känna mig fri att välja ett parti efter min traditionella ideologiska övertygelse.
Så länge vi har en ensidig debatt i riksdag och EU anser jag dock att Piratpartiet är det enda självklara valet, inte för att styra Sverige eller EU utan som en motvikt i debatten.

22 december, 2008 20:12  
Anonymous HDR-fotografen sa...

Piratpartiet får min röst i både EU och till valet 2010. Inte i syfte att komma till regering utan att komma med i riksdagen som en motvikt mot den sjuka trend det blivit med kontroll som kostar mig skjortan.

22 december, 2008 22:34  
Anonymous Anonym sa...

Till skillnad mot andra tyckare så har väl mer än halva malmö passerat förbi detta ställe vid Rosengård med tanke på åtkomsten till Inre Ringleden.Men de enda som förmodligen undvikit denna sträcka under Rosengårds centrum är väl de lokala politikerna i Malmö stad.Knappast förvånande när de möjligtvis håller på att anordna en ny segelbåtstävling ha ha ...

Pelle

22 december, 2008 23:54  
OpenID rasmus sa...

Piratpartiet kanske inte bör regera Sverige, men det har ju visat sig att de "etablerade" partierna helst inte borde regera de heller.

Jag kommer att rösta på piratpartiet i EU-valet, och det ska väldigt mycket till -- inte bara löften, utan faktiska beslut före valet 2010 -- för att jag ska rösta på något annat i riksdagsvalet.

Ett enfrågeparti är ju alltid bättre än ett nollfrågeparti.

23 december, 2008 21:41  
Anonymous Eric sa...

FAN vad löjliga ni är när ni pratar om INTEGRITET. Kan ni inte åtminstone ta upp det faktum att det finns övervakningskameror överallt, eller att jag blir helt handikappad i samhället för jag inte har ett VISA-kort?

25 december, 2008 23:05  

Skicka en kommentar

<< Home