Creeper

tisdag, november 04, 2008

Handslag, artigheter och lite mera fildelning

Jag har betalat pengar för att gå på bio, och blev ändå ovilligt informerad om att piratkopieringen dödar filmbranchen. Lika svårt är det att få tag i dvd-filmer där man inte får anti-piratmeddelanden i början. Liksom, jag är sitter i biofotöljen/tittar på dvd-filmen och HAR betalat till industrin. Räcker inte det? Varför skall man varje gång man faktiskt betalar behöva lyssna på propaganda också?

Annars är senaste bondfilmen bra. Aston Martin är tillbaka, och Miss Fields "Oh my Gosh, I'm so sorry" är underbart. Brittiskt och artigt, som alltid, vilket också är övergången till det jag tänkte skriva om, nämligen handskakningar.

Tydligen har ett tv-program i den statliga televisionen upprört många, med konflikten handskakningar och muslimsk övertygelse. Vett & ettiket-experten Magdalena Ribbing vet som alltid råd och ser det som en självklarhet att ingen skall tvingas röra vid någon annan om den inte vill. Givetvis är det en och annan som är kränkt över situationen som känns sådär lagom uppförstorad.

För ett tag sedan var det en man som vägrade ta en kvinnlig potentiell arbetsgivare i hand och gick till DO med ärendet. Liksom nu blev fallet uppmärksammat och personer i båda ändar blev kränkta. Själv vidhåller jag att man måste ha rätt att undgå ett handslag, en kram eller en kindpuss om man vill, oavsett anledning, men man måste också klara av att ta konsekvenserna av det. Den som blir nekad ett handslag kommer troligen bli upprörd, men det borde heller inte vara något ett par vänliga ord direkt på plats inte kan lösa. Utan att folk kallar varandra smygrasister eller inkompatibla till anpassning. Varför skall vardagsrespekt vara så svårt?

---

Oscar Swartz sätter för övrigt fingret på vad som verkar hända inom folkpartiet och it-politiken. Alexander Bards nätverk Liberati menar tydligen att all fildelning är stöld, och att alla andra åsikter är att ljuga. Kanske kan det förklara varför partiets rättspolitiske talesman Johan Pehrsson satt i svt-debatt och jämförde mp3-filer med gräsklippare. Skövdefolkpartisten Mikael Wendt är en annan av de tydliga fildelningsmotståndarna inom partiet, och även om de båda kan vara riktigt vettiga i mycket annat, vore det djupt olyckligt om folkpartiet grundar sina fildelningsåsikter på två låtskrivare och musikproducenter, båda djupt inne i rojaltyindustrin.

---

Till sist anser jag fortfarande att FRA-lagen bör rivas upp, och att IPRED-förslaget skall kastas i papperskorgen.

Etiketter: , , , ,

4 Kommentarer:

Anonymous Tor sa...

"men det borde heller inte vara något ett par vänliga ord direkt på plats kan lösa"

"Alexander Bards nätverk Liberati menar tydligen att all fildelning är stöld, och att inga andra åsikter är att ljuga"

Är det inte så att du saknar ett "inte" i första meningen och har ett överflödigt "inga" i den andra?
(Känn dig fri att radera den här kommentaren när du läst den)

05 november, 2008 08:45  
Blogger Linda sa...

Jag kan hålla med dig Johanna det var samma sak när vi gick och kolla på filmen i lördags.
Jag sucka och skratta lite för mig själv.

Det som var roligt vsr att killen på biografen sa att det skulle komma in var 20 minut och kolla om det var någon som filme. Men jag såg då aldrig att någon kom in och koll.
//Linda

05 november, 2008 08:58  
Blogger Johanna sa...

Tor, Tack! Ibland är man lite för virrig när man skriver något. Givetvis har du rätt i båda fallen. Ändrat nu.

05 november, 2008 10:27  
Anonymous kyrkans man sa...

Felet i reklamfilmerna är att de spelar på snikenhet och målar upp en situation där "fildelaren" förlorar något, blir "utnyttjad" av folk som inte "gör rätt för sig". Att jag vill dela ut en bra film jag sett går inte att likna vid att någon "Torkel" tränger sig in på toaletten. Men givetvis skulle jag hålla dörren öppen efter jag varit på en betaltoalett och "Torkel" köade utanför.

06 november, 2008 14:35  

Skicka en kommentar

<< Home