Creeper

onsdag, november 12, 2008

Dissekering av en spelvåldsstudie

Forskare vid Stressforskningsinstitutet (SU) har gjort en undersökning som visar att våldsamma spel påverkar hjärtrytmen hos unga pojkar. Undersökningen presenteras i en artikel som går att läsa i sin helhet här (tack Dennis för tips och lagring), och utgår från premissen att våldsamma dataspel är sämre än ickevåldsamma. Jag har bara läst artikeln och inte hela undersökningen (som jag inte tror finns publicerad än), men om den det allra minsta stämmer överrens med fulltextversionen finns det grund till varför jag tänker dissekera den i detalj.

1. Professor Frank Lindblad
För det första finner jag det otroligt att Lindblad i någon typ av forskning som berör våld och dataspel skulle komma fram till en annan slutsats än att våld i spel påverkar (åt det negativa hållet). Han har nämligen framfört åsikten att våldsamma dataspel är farliga långt före den här undersökningen ägde rum. I början av mars 2004 sa han att massiv konsumtion av våld kan förstärka aggressivitet och avtrubba empatin hos företrädesvis unga killar:
"Sambanden är belagda i massor av studier om våld på teve och video. Det är inget att diskutera"
i samband med filmen "Dödligt spel" som då hade premiär på tv4.

Ett par dagar senare hyllade dåvarande barn- och familjeministern Berit Andnor Lindblads forskning samtidigt som hon förfasades över dataspelens innehåll. När forskningsprojektet sjösattes hade Lindblad fortfarande en bestämd åsikt (dock något mer nyanserad) om vad våldsamma spel kunde leda till.

Det finns säkert fler intervjuer med Lindblad och spelvåld, men länkarna ovan visar på en tydlig förutfattad mening om att våld i spel påverkar, och det negativt.

2. Manhunt är ett spel för vuxna
Manhunt är det våldsamma spelet som undersökningen använder sig av. Det är ett spel som har åldersklasificering M (Mature) eller 18+. Spelet är utformat för vuxna spelare. Ingenstans i forskningsartikeln problematiseras det faktum att spelarna var mellan 12-15 år. Så unga att de flesta inte ens får se våldsam actionfilm på bio. Om spelarna var det minsta laglydiga, eller hade laglydiga föräldrar, är denna typen av medievåld inte ett naturligt inslag i spelarnas vardag. Om en tolvåring besöker en 15-årsmärkt biofilm är det ett lagbrott. Oavsett hur våldet i sig påverkar (eller inte påverkar) finns det alltså ytterligare en faktor med anledning av att våldsinslagen i spelet är ett nytt fenomen i pojkarnas liv. Om killarna i studien trots allt sett så mycket medievåld innan så att spelet inte borde räknas som ett onaturligt våldsinslag borde tittandet ändå vara hyffsat stigmatiserat från föräldrar eller liknande. Är det inte det kanske den sociala situationen hos pojkarna vara en faktor att ta med i beaktning.

3. Jämförelsen mellan Manhunt och Animaniacs
Det spel som Manhunt jämfördes med var Animaniacs. Liksom Manhunt är Animaniacs ett spel som spelas i tredjepersonsperspektiv, men olikt med Manhunt är det ett pusselspel och inte ett actionspel. Dessutom klassas Animaniacs även som ett plattformsspel. Tidigare studier kring spels påverkan har visat att spelgenré kan påverka resultatet, vilket undersökningsartikeln inte tar upp alls. Animaniacs är även ett uppenbart barnspel som bygger på en tv-serie som pojkarna troligen känner igen sedan tidigare.

4. Den vetenskapliga bakgrunden
I början av artikeln presenteras andra undersökningar på ämnet. Samtliga handlar om att våld i spel påverkar negativt, och inga undersökningar tas upp där våld i spel inte påverkar alls, eller påverkar spelaren positivt. Sådana finns.

5. Slutsats
Det finns en rad andra faktorer i skillnad mellan spelen som likväl skulle kunna påverka skillnaderna i resultat än våldsfaktorn. Visst kan det mycket väl finnas en faktiskt skillnad i hjärtfrekvens beroende på vilka spel man spelar, men att det skulle bero på våldsinnehåll är inte vetenskapligt belagt i denna studien. Undersökningen bevisar faktiskt ingenting, utom möjligen att man kan få fram ungefär de resultat man vill om man försöker, och att olika spel kan ge olika resultat på hjärtrytmen.

Troligen finns det fler punkter att ta upp, men tyckte att detta räckte för stunden. Återigen, ett stort tack till Dennis för upphittandet av länk/artikeln.

Uppdatering: Expressen skriver också om studien. De tar upp att "vissa forskare anser" att spelvåld kan leda till våldsamma handlingar. Ingenting om motsatsen.

Etiketter: , , , ,

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tyvärr tror jag att denna typen av studie vill oftast hitta kontroversiella samband för att få förtur på publikationsbordet hos dom nyhetsgiriga high impcatfactor medier som dessa göder.

Jag har vuxit upp i ett område där barn, unga pojkar inte ens har råd med tv. Hur förklarar man då att det var en av dom mest våldsdrabbade områden i Sverige, och hur vet jag att dom inte hade råd med tv-spel och konsoller. Finns faktiskt statistik på detta. Men denna faktum är lätt att blunda för. Tyvärr så vet jag också att tenkiken som är tillänglig idag för att granska subjektiva upplevelser av stressorer och direkt länkade brain states är långt ifrån pålitliga.

12 november, 2008 23:53  
Anonymous Schonke sa...

Tycker det är lite skrämmande att det här ens ska behöva diskuteras. Precis som nämnts ett otal gånger tidigare i debatten har ungdomskulturer ALLTID upprört delar av samhället.
Att man idag, efter så här många år och varningar, fortfarande måste försvara folks rätt till självbestämmande och motarbeta censur för att inte moralpaniken ska drabba samhället.
Tyvärr känns det som ett måste då ett flertal av Sveriges och världens politiker verkar sakna ordentlig kontakt med världen de lever i och lyssnar överdrivet mycket på de fanatiker som gärna presenterar "fakta" som stöder deras agenda och moral. :\

Trodde förresten inte att vi hade en lag som förbjöd försäljning av spel till minderåriga i Sverige, utan att ESRB:s åldersmärkningar endast är tänkta som vägledning för föräldrar.
Däremot vet jag att ett flertal butiker börjat följa dem de senaste åren och inte säljer spel till minderåriga utan att en målsman är med vid köpet och informerar då om åldersgränsen.

13 november, 2008 00:22  
Blogger Vidde sa...

Bra skrivet!

När man väl har lärt sig hur man skriver en forskningsrapport slås man genast av hur lätt det är att vrida resultatet dit man vill. Letar man efter en sak kommer man helt enkelt att hitta den.

Såklart man får puls av ett actionspel! Annars är det inte mycket till action... =) Är det så illa att skaffa sig lite adrenalin, då?

13 november, 2008 07:59  
Anonymous john mccain sa...

Jag är väldigt tveksam till att varken ESRB (amerikanska) eller PEGI har något som helst lagligt inflytande i Sverige.

För en gångs skull tycker jag att marknaden ska få råda, vill folk spela våldsspel så låt dem. Den här debatten är bara tjatig och meningslös. Lite mindre moralpanik efterlyses.

13 november, 2008 09:49  
OpenID kaonashi sa...

Bra skrivet. Det är ett evighetsjobb att bemöta de här moralisterna, men vi kan trösta oss med att de aldrig vunnit mot ny kultur och att acceptansen av spel bara är en tidsfrågaa.

13 november, 2008 12:17  
Blogger Johanna sa...

Schonke, Nej, PEGI är inte lagstadgat utan rekommendationer (och bör så förbli) där butiker själv ansvarar. Oavsett lagligheten är det en svaghet i undersökningen att det inte problematiserat.

Sen i övrigt är det väl självklart att man kan mäta fysiska värden i hur man reagerar på olika spel. Om alla hade varit apatiska när de spelade vore jag orolig. Tittar man på tex. skräck (i form av bok, film, spel etc.) finns det till och med ett syfte att det skall framkalla reaktioner.

Den här undersökningen visar ingenstans att våld i sig påverkar, eller att våldsspel skulle vara farligare på något sätt.

och tack både till Vidde och Kaonashi för den fina kritiken :)

13 november, 2008 15:01  
Anonymous jens sa...

Jag har förgäves försökt hitta information om vilka dataspel Djingis Khan, SS, Röda Khmererna och andra rövarband har spelat innan det gav sig ut och mördade folk.

Det vore upplysande om Prof Lindblad kunde komma med ett klargörande.

14 november, 2008 00:17  

Skicka en kommentar

<< Home