Creeper

fredag, november 16, 2007

Fildelning och spritskatten

Nej, jag tänkte faktiskt inte ens bry mig om dagens DN debatt om upphovsrätt. Carl Johan Bonnier säger egentligen allt i en enda mening:
"Vi bör också visa på de enorma möjligheter som teknikutvecklingen erbjuder, bara vi får ett modernt regelverk."
Han vill alltså att vi skall ha ännu mer regler i marknaden för att den skall fungera. Personligen vill jag se en friare marknad, istället för en stat som stiftar lagar för att hindra just teknikutveckling. Dessutom så finns det redan enorma möjligheter, sen kanske de inte är just de som Bonnier vill ha.

Fast, vi lever ju i ett land där DVD-skivor skattas högre än sprit, så visst har Bonnier lite rätt i att vi ligger långt efter andra länder.

Etiketter: ,

1 Kommentarer:

Blogger Felix sa...

Okej,

Om fildelning ska vara något som tillåts, och som erbjuds massorna under statligt ordnade former, så ska vi banne mig ha skattelättnader för oss som betalar för musik och mjukvara och inte tycker fildelning är en bra idé.

Hur detta ska lösas, bryr jag mig ringa om, men de momspengar jag pyntar in, och de skatter som antagligen dras från de företag som säljer mjukvara och musik till mig, ska jag minsann ha min beskärda del av!

;)

30 november, 2007 04:59  

Skicka en kommentar

<< Home