Creeper

söndag, juli 29, 2007

Horor, sex och lagstiftningen

Jag tänkte formulera någonting fint och ordentligt som reaktion på signaturen Royas inlägg hos Jonas Morian. Att sexköpslagen slår hårdast mot de som är prostituerade. Att könsmaktsperspektivet strandar om man tittar på män som säljer sex, och kvinnor som säljer sex till kvinnor. Att det är skillnad mellan prostitution och trafficking. Att det är det senare man skall bekämpa.

Det blev en kravlista istället:
  • Avskaffa sexköpslagen.
  • Gör det lättare för prostituerade att arbeta i en säker miljö.
  • Utbilda rättsväsendet i frågan.
  • Se till så att de som utnyttjar prostituerade åker fast för sina brott.
  • Ge stöd och hjälp till den som blivit utnyttjad.
  • Låt kvinnor bli människor med en sexualitet. Män har alltid varit det.
  • Skärp straffen för människohandel.
  • Inför en anmälningplikt för torskar som köpt sex av personer som blivit utsatta för trafficking.
  • Låt torskarna anmäla anonymt.
  • Låt personer utsatta för trafficking få asyl automatiskt.
  • Glöm inte bort alla män (pojkar) som utnyttjats i samband med prostitution. Bara för att man råkar vara man så har man inte makt över alla situationer.
  • Glöm inte bort de män som utsatts för trafficking.
Tyvärr så kantas debatten om prostitution av censur (DN vägrar länka till Isabella pga. hennes arbete), förutfattade meningar, och människor som ser det mesta i svart eller vitt. Det är en sak att diskutera huruvida prostutition i sig är rätt eller fel, och en annan att diskutera prostituerades situation i dag och lagstiftningen kring det. Det är det senare jag tror är viktigt, och jag bryr mig inte ett jota om hur medelklasskvinnan påverkas av att andra kvinnor säljer sex (vilket i sammanhanget faktiskt är försumbart), utan om hur samhället faktiskt behandlar den som prostituerar sig, oavsett graden av egen vilja i det beslutet.

---

För övrigt. Finns det inga flator som säljer sex till andra kvinnor? Är de i så fall också ett offer för patriarkala strukturer? Varför syns inte de i debatten?

Etiketter: , ,

3 Kommentarer:

Blogger Isabella Lund sa...

Vilken underbart bra kravlista du har! Jag skriver under den direkt och tackar varmt för ditt stöd för mänskliga rättigheter till alla.

Jag känner ingen rent lesbisk kvinna som säljer sex men många bisexuella som träffar kvinnor ibland och ibland par där kvinnan är bisexuell.

Jag tror det finns en marknad att som kvinna erbjuda sex till kvinnor. För jag tror många kan vara lite bisex nyfikna och då kan det kännas tryggt att kanske testa första gången tillsammans med ett proffs och inte blanda in en massa känslor i det mer än de rent sexuella då.

29 juli, 2007 21:16  
Anonymous Greta Garbo sa...

Ja, det kan ju tyckas märkligt med ännu en kommentar från en glad och lycklig sexsäljare *ler* Men det är ju så, man länkas från ena bloggen till den andra osv. I vilket fall kan jag bara hålla med Isabella. Kort och koncist spaltar du upp mina egna tankar. Kanske ska det vara en tjugoåring till att på bara några rader få fram det jag behöver tio blogginlägg till.

30 juli, 2007 12:52  
Anonymous Anonymoose sa...

Men tjenare. Ni känner väl till reglerna gällande sexualitet?

1. En kvinna har rätt till en individuell sexualitet.
2. Men bara om den inte avviker från mer än tre(3) ledande feministiska teoretikers åsikter om det hela.
3. Hon håller väldigt tyst om den.

Regler för sexualrelaterade brott:
1. Offret är _alltid_ en kvinna.
2. Förövaren är _alltid_ en man.
3. Han är inte något sjukhuvud, det är könsmaktsstrukturerna (eller i vissa kretsar agerar han bara efter sin natur) och jo, just du är kapabel att agera på samma sätt.

Jag är rädd att jag endast tangerade ämnet, men jag skräms ärligt talat av hur trångsynt många ser frågor rörande sex, sexualitet och sexrelaterad brottslighet. Man vet att det blir riktigt jäkla illa när det slår tillbaka på kvinnor själva.

31 juli, 2007 20:01  

Skicka en kommentar

<< Home