Creeper

fredag, juli 13, 2007

Att styra Sverige i fyra minuter

Det är sista dagen i almedalen för min del, och i väntan på att färjan tillbaka till Oskarshamn skall avgå, så tänkte jag summera gårdagen.

- Jag har faktiskt testat GB:s Girlieglass. Den snoddes från glassfrysen på Microsofts internetcafé (eller, hrm, delades ut gratis), och eftersom att det innebar att jag både slapp betala pengar för den, och samtidigt pumpade ut samma belopp i glassform av den där mjukvarujätten som jag inte gillar lika mycket, så blev det rent privatmoraliskt okej. Dock så var den precis lika läskig som den såg ut, och inte god någon stans. Kände mig fruktansvärt politisk inkorrekt när jag åt den i alla fall.


- Efter ungefär halva glassen stötte jag och Karolina (en av världens bästa luf-tjejer) på självaste skolminister Björklund. Jan, som faktiskt är en riktigt trevlig minister (fast han tycker fortfarande fel i mycket), berättade för oss att han idag (torsdag) hade styrt landet.
"Det tog fyra minuter, sen åt vi lunch i en timma."
Det hade tydligen varit det första regeringssammanträdet på Gotland sedan i alla fall minst, Valdemar Atterdags tid. Annars avhandlades en diskussion som mycket berörde skola, folkpartiet och det där hemska att man ska kräva att alla barn ska lära sig simma 50 meter ryggsim och 200 meter vanligt.

- Efter lite rosévinsmingel senare på kvällen blev det piratöl med partisterna. Faktiskt en av de mer könsjämna partidelegationerna med lika många män som kvinnor på plats. Tillsammans med dem hamnade jag sedan på världens tråkigaste paneldebatt om yttrandefrihet och media. Mats Johansson från moderaterna kläckte ur sig saker som att gratis information var dåligt. Falkvinge och Opassande skriver mer om det.

- Annars har jag efter ungefär två dagar fått min dos av stelt och påtvingat mingel. Att träffa människor för att man tycker om dem, och för att de är trevliga och helt undebara är alltid lika kul. Att förväntas vara föreställd, kall och falsktrevlig något mindre roligt. Plus att man blir trött på alla män, som bara för att man är tjej, blond och konverserar, automatiskt skulle vara intresserad av dem på ett något mindre professionellt plan. Men, det finns nog stor risk att jag kommer komma tillbaka nästa år igen, för trots all politisk korrekthet, och bitterhet man kan ha över den, så ger Almedalen lite hopp om att det fortfarande finns genuina politiska eldsjälar.

- Sist men inte minst vill jag påpeka att jag träffat tre trevliga socialdemokrater här. Och mer än tre otrevliga liberaler.

Etiketter:

3 Kommentarer:

Anonymous sandy sa...

Du är med på en bild i Expressen =)

13 juli, 2007 15:17  
Anonymous brorsan sa...

http://www.expressen.se/1.759491?articlePopup=true&img=15
Här är den....

13 juli, 2007 16:21  
Anonymous Anonym sa...

Ja,

gud vad hemskt att män är sexuellt intresserad av dig...

16 juli, 2007 21:26  

Skicka en kommentar

<< Home