Creeper

tisdag, juli 24, 2007

Dagens bojkott

Bilden är tagen i ett annat sammanhang och gör definitivt inte att jag tycker mer om sjalen som sådan, utan är enda gången någonsin som jag kommer ha en palestinasjal på mig.

Är av klädkedjan Lindex. De har palestinasjalar i sortimentet (i alla fall i deras butik i Halmstad city) och israelvänliga motiv lyser med sin frånvaro. Lindex får hysa vilka politiska åsikter de vill, och sälja vilka plagg som helst, men jag tänker definitivt utnyttja min konsumentmakt till att sluta handla där helt.

Den som känner för att gå klädd i samma plagg som massmördare a´la Hizbollah eller Arafat kan ju alltid fortsätta handla på Lindex. Vi lever i ett fritt land.

Födelsedagspresenten till min lillasyster inhandlades därför på ett annat ställe.

---

Saga skrev om palestinasjalar och Cosmopolitan för ett par veckor sedan. Läsvärt.

Etiketter: , ,

30 Kommentarer:

Blogger Saga Rosén sa...

Bra skrivet Johanna! :)
Jag väntar fortfarande på svar från Cosmo.

24 juli, 2007 16:57  
Anonymous Anonym sa...

Ni moderater ska då alltid utmärka er!

24 juli, 2007 17:33  
Anonymous JörgenL sa...

Ska genast gå och handla en...
Däremot köper jag aldrig Israelisk frukt eller vin eftersom jag då känner att jag stödjer en rasistisk regim som ockuperar Västbanken och Gaza och förtrycker dem som bor där till den grad att det blir en grogrund för fanatisk fundamentalism och andra stollerier...

24 juli, 2007 17:34  
Blogger Karl Dahlberg sa...

Just Palestinasjal är ju något som anses som ett politiskt ställningstagande i sverige (möjligtvis Norden). I övriga delen av världen kallas den oftast Shemag, och ingår i många soldaters utrustning såsom tex IDF, US Army mm. Har även dykt upp inom svenska försvarsmakten i större antal. Har själv haft en sådan, fast den mer fältmässiga grön-bruna när den tiden begav sig. Dock föredrar jag nog den brittiska näthalsduken.

Sedan är det intressant att det ofta är den blåvita version som syns runt slynglarnas hals, då detta är "israels färger", dvs blått och vitt, som kommer från den judiska talliten.
Mao så borde inte plagget vara så kontroversiellt, men precis som neonazisterna "gjorde" med vikingasymboler mm, har vänster gjort med ett hyfast vanligt plagg från mellanöstern

24 juli, 2007 17:51  
Blogger Johanna sa...

Anonym, Vare sig jag eller Saga är moderater.

Jörgenl, jag är inte ett större fan av israel heller, men föredrar ändå deras försök till demokrati framför diktatur.

Karl Dahlberg, Nja, inte säker på att det bara är i Norden... Intressant är väl att palestinasjalen är det enda plagget med politiskt budskap som Lindex säljer (i alla fall som jag hittade i affären). Fast att avpolitisera plagget är inte mig emot.

24 juli, 2007 19:05  
Blogger Karl Dahlberg sa...

tja... Dressman sålde sockar med Che guevara på ett tag. Det handlar om vad som säljer, inte något politiskt ställlningstagande

Shemagen är dessutom ett jäkligt funkis plagg, kanske borde se om jag kan rota fram min.
Det är inte helt ovanligt att se Isreliska soldater från IDF stå och vakta iklädd en blåvir shemag, alt en lite mer fältmässigt färgad..

24 juli, 2007 20:07  
Blogger Jon Millarp sa...

I Jordanien upplevde jag att de röd-vita sjalarna var helt apolitiska. Den enda politiska funktion jag tyckte mig se var den patriarkala. Det var män över en viss ålder som bar dem. Så det är ju ofta en könsmarkör i ett starkt könssegregerat samhälle.

Människor som är miljövänner eller likt mig vegetarianer har ju också börjat använda gröna palestinasjalar. De har ju faktiskt en tydlig mening - islamisterna (exempelvis Hamas) bär ju sådana sjalar för att signalera att de vill skapa ett teokratiskt könssegregerat samhälle.

Det känns ju inte så fräscht.

25 juli, 2007 02:58  
Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Jag har en s.k. palestinasjal liggandes någonstans. Använde den en del förut. Eftersom den dessutom är inköpt i Israel så har jag inga moraliska betänkligheter kring att använda den, precis som jag gärna köper frukt (inklusive avokado) från Israel. Tyvärr har de inte Israliskt vin på mitt systembolag.

26 juli, 2007 20:31  
Anonymous Mattias sa...

Vad är egentligen grejen med folkpartister och israelvurm. Är ni det från början eller lär dem er att bli sådana?

Palestina är också en demokrati. Hamas är ju för tusan valda. Att det kanske inte är det bästa valet kan jag hålla med om. Men det går inte att beskylla ett folk som blivit så oerhört förnedrat och fråntaget sina rättigheter för att de dras till extrema ideer. Det är inte så att folk går och blir fanatiker utan anledning, inte ens i ett arabland, inte ens i nazityskland.

"Palestinasjalen" är som sagt inte särsklit politisk laddad. Din islamofobi lyser igenom. Försök åtminstone vara lite diskretare nästa gång.

26 juli, 2007 23:20  
Anonymous MS sa...

You go girl!

(fast jag är fortfarande lite bitter att jag blev censuerad på felaktiga grunder)

27 juli, 2007 02:03  
Blogger Alma K sa...

Ja, det är dumt att blanda mode och politik.

Dock tror jag inte att Lindex påverkas av att du slutar handla där.

27 juli, 2007 20:57  
Blogger Alma K sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

27 juli, 2007 21:02  
Blogger Alma K sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

27 juli, 2007 21:05  
Blogger Alma K sa...

Jo, förresten, läste precis att du föredrar "Israels försök till demokrati framför diktatur".

Försök till demokrati? Genom att stänga in och utarma människor som tillhör fel etnicitet? Är det demokratiskt att systematiskt förnedra och misshandla människor och beröva dem deras mänskliga rättigheter?


Det gjordes faktiskt ett försök till demokrati i Palestina. Hamas blev demokratiskt valda, men det gillades inte av väst, så Fatah fick ta över i stället, vilket lämpligt nog skapade motsättningar mellan palestinier.

Till sist vill jag säga att Hizbollah inte spelar särskilt stor roll i Palestina.

Det kanske kan vara något att läsa på lite?

27 juli, 2007 21:06  
Anonymous Anonym sa...

Man (har slutat) förvånas över att bildningsnivån sjunker djupare och djupare i den här bloggen.

Jag förstår inte varför FP stödjer odemokratiska apartheidregimer.

29 juli, 2007 14:43  
Blogger Johanna sa...

Alma K, jag som trodde det handlade om att Hamas inte ens erkänner Israel som stat...

och med tanke på den terroriststämplade verksamheten de pysslar med, så kan du väl knappast påstå att de är särskilt mycket bättre?

För övrigt så handlade mitt inlägg om palestinasjalen i sig, och vad den står för. Inte ett behandlande av israel/palestina-konflikten i allmänhet.

29 juli, 2007 14:56  
Anonymous Anonym sa...

Så, du anser att hamas sysslar med terrorism, men vad sysslar Israel med då? Vart går de gränser som de tilldelades engång i tiden, och vart är nuvarande gränser? Illegal ockupation?? Men men, ett parti vilket allt som oftast tillämpar von oben-attityd mot folket, så ska väl det palestinska folket bara bocka, och ärtta sig i leden när ockupationen av deras mark pågår.

29 juli, 2007 15:23  
Anonymous Simon sa...

Jag instämmer med Johanna i att Lindex bör bojkottas. Det finns ingen anledning att stödja ett företag som tjänar pengar på att marknadsföra palestiniernas terroristsymbol, och som har inneburit otaliga oskyldiga terroroffer i sprängningar och i antisemitiskt hat.

Arafats och Hizbollahs sjal är en symbol för våld, hat och förkastande av försoning.

04 augusti, 2007 17:18  
Anonymous Anonym sa...

Tyvärr har många som använder palestinasjal i Sverige väldigt dålig koll på konflikten i Mellanöstern. Många av dessa tror gärna att allt är endast Israels fel. Det är min erfarenhet.
Sanningen ligger enligt mig att båda har skuld till att läget ser ut som det gör.
För övrigt har jag en fråga till alla extrema Hamasvänner: hur går det för kvinnorna i områden kontrollerade av Hamas?

Henrik, liberal i Väst

04 augusti, 2007 23:23  
Anonymous Staffan V sa...

Visst, bojkotta gärna Lindex men gör det av en vettig anledning istället.

Varför inte bojkotta t.ex. Sko-Uno eftersom de säljer Martens-kängor som ju ofta bärs av nazister?

06 augusti, 2007 10:38  
Anonymous Anonym sa...

Om du reagerar så och kallar sjalen en terroristsymbol så säger det nog mer om dig än något annat. Tråkigt. Hur blev du så galen? Den bärs ju av alla möjliga tänkbara människor. Är det namnet du stör dig på så kan du väl kalla den nåt annat.

09 augusti, 2007 10:23  
Anonymous Mike sa...

Alma K:

Är nog du som bör läsa på lite. En femtedel av israels befolkning (med fulla medborgerliga rättigheter) har annan etnicitet än jude. Palestiniernas situation har att göra med många faktorer, men etnicitet eller religon är inte bland dem.

Att palestiniernas demokrati inte funkar har heller noll att göra med omvärldens åsikter, det har att göra med att Fatah och Hamas inte kan lösa sina interna konflikter utan att börja skjuta på varandra. Eller tillhör du den gamla klassiska skolan att palestinierna är oförmögna att ta ansvar för sina egna handlingar?

10 augusti, 2007 16:47  
Anonymous Mats sa...

Anonym 15.23,

"men vad sysslar Israel med då? Vart går de gränser som de tilldelades engång i tiden, och vart är nuvarande gränser?"

Oj, oj. Skolan i Sverige måste verkligen reformeras.

Glömde du att arabvärlden anföll Israel 1948, och därmed krossade "de gränser som de tilldelades"? Därefter ockuperade arabländerna det område som skulle bli Palestina, i 19 år, fram till 1967.

10 augusti, 2007 22:19  
Blogger Ryan Ghadban sa...

Att du slutar köpa på Lindex eller någon annanstans, tror jag med säkerhet att Lindex fullständigt struntar i.

Att du sedan uttrycker sådant hat mot lite tyg som varit del av palestinsk kultur längre än du anar, bottnar väl säkert i den antisemitism och rasism du för övrigt vanligen uttrycker här.

Tyvärr för dig, men jag tror nog att Palestinasjalen överlever både dig och dina gelikar som så desperat försöker smutskasta den.

Mvh,
Ryan.

12 augusti, 2007 16:14  
Blogger anja sa...

Temat om att Palestina-sjalar säljs som modeplagg via olika butikskedjor (inte
bara hos Lindex) tog jag tidigare upp på min blog. Senast i april
2007.
http://anjapartanen.blogspot.com/2007_04_01_archive.html

Tidigare post i samma ämne tog jag själv via en tysk blog och då postade jag
även länken till ursprungskällan.

http://anjapartanen.blogspot.com/2006_10_01_archive.html


När jag själv lånar, eller bara inspireras av andras skriverier, brukar jag alltid ange källan/länk till ursprunget.

13 augusti, 2007 15:22  
Anonymous Anton sa...

du gör en höna av en fjäder. palestina-sjalar är snyggaoch praktiska. varför bojkotta något bara för att en del kopplar det till något negativt. om du fick reda på att Lasermannen äger en likadan t-shirt som du, skulle du slänga din då? Du skulle inte klaga om lindex bara sålde tröjor med den israeliska flaggan på, även fast israel har ockuperat andra länder i 50 år och mördat massor av civila. så lets face it, det är bara kläder. bara för att man har rakat huvud behöver man inte vara rasist, man kanske bara inte vill att folk ska se att man börjar bli skallig. (det sista var för att visa att bara för att en grupp har ett generell utstyrsel behöver inte utstyrseln ha nåt med gruppen att göra.)

17 augusti, 2007 01:46  
Anonymous Anonym sa...

Enligt din logik är jag nazist eftersom jag har rakat huvud. Vissa kopplar ihop rakat huvud med nazism och då bör vi anse att människor med rakat huvud är nazister. Det fungerar inte att göra på det sättet.

Läs vad Ryan skriver, att det är en del av palestinsk kultur som funnits längre än Hizbollah och Arafat gjort. Då kan du inte koppla ihop dessa på det sätt du gjort.

/Hans

17 augusti, 2007 14:25  
Anonymous Anna sa...

Fyfan så pinsam du är.
Du får ju precis som Lindex ha vilka politiska åsikter du vill men du kanske borde tänka mer innan du skriver för du gav just ett omoget och barnsligt intryck.

23 januari, 2008 22:46  
Anonymous Anonym sa...

Är du typ efterbliven lr? Ska vi bojkotta Lindex för att de säljer kläder:P Va????? Det är typ toppmode om du inte förstått det att bära palestinasjal just nu, var ligger problemet om man tycker att det är snyggt, ser faktiskt ett större problem då Israel systematiskt dödar palestinier dygnet runt....

02 juni, 2008 22:59  
Anonymous Jonne sa...

Heh.. en palestinasjal symboliserar ingenting märkvärdigt hela idén är idiotförklarad - Bojkotta lindex för att de säljer dem? I så fall kan vi väl bojkotta alla affärer som säljer baggypants eller något som ens kan liknas vid baggypants, eftersom trenden kommer ifrån amerikanska fängelser, där fångarna har löst sittande byxor och är ej tillåtna att använda bälten.
Baggypants trenden associeras därför med kriminella! Men who cares? bah

cool_p00l_boy__86FFS @ lunar_____FNISS flejma mig snälla, jag älskar att diskutera med folk som aldrig kan hitta vettiga argument!

03 juni, 2008 13:38  

Skicka en kommentar

<< Home