Creeper

onsdag, juli 18, 2007

Liberal inställning till alkohol

Det här måste faktiskt vara dagens ickenyhet. Enligt artikeln så har "högt uppsatta" medlemmar i Luf blivit "varnade" av någonting som i artikeln benämns som förbundsledning. Anledningen till varningen sägs vara fylla, och brott mot förbundets alkoholpolicy.

Eftersom att jag fortfarande är medlem i Liberala ungdomsförbundet, var närvarande på den nämnda festen, och förvånad över att läsa om varningar i tidningen som bara verkar ha drabbat vissa, så tänkte jag fortsätta sandlådediskussionen med att räta ut på begreppen.

För det första så har luf en alkoholpolicy (eller har i alla fall haft, jag kan, trots tillgång till lufs intranät, inte hitta den). Den går ut på att vuxna människor under luf-aktiviteter inte får dricka alkohol någon annan stans än där serveringstillstånd finns.

Hur en efterfest vid 02.30-tiden kan vara luf-aktivitet har jag mycket svårt att förstå.

För det andra så mötte jag själv den förbundssekreterare som uttalar sig i artikeln, på den nämnda festen. Jag hade visserligen ingen alkomätare i fickan, men jag har mycket svårt att tro att han var nykter. Varnade han sig själv?

För det tredje så handlar det här inte så mycket om promille alkohol i blodet, som om hur man behandlar sina medlemmar. Det finns inget (än så länge), olagligt med att vuxna människor dricker alkohol. Det bryter inte ens mot luf:s interna regler att göra det på egen fri tid. Att däremot som förbundsledning gå ut i media och stolt berätta om hur man "varnat" sina medlemmar för att de var vuxna människor som hamnade på bild under en sen fest, det är både olämpligt och osmakligt. I synnerhet när informationen internt är lika med noll, och okonsekvent (var är min varning?) riktad endast mot enskilda personer.

Personligen tycker jag mest det är tråkigt att Liberala ungdomsförbundet får uppmärksamhet för hur lite ledningen respekterar sina medlemmar, i stället för att få uppmärksamhet för sina vettiga åsikter och radikala politiska förslag.

Etiketter:

11 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det är bra att förbundet säger till om detta! Behöver inte göra det i media men politik ska inte vara = fest.

18 juli, 2007 16:39  
Blogger Johanna sa...

Så alla som ska syssla med politik måste vara nykterister? Hela poängen här handlar ju om hur personers privatliv inte respekteras.

18 juli, 2007 16:46  
Anonymous Alexandra R sa...

Jag håller med dig, jag tycker att du borde skicka din text till Jimmy eller någon annan "högt uppsatt" eftersom den är otroligt sann och bra.

18 juli, 2007 18:38  
Blogger Tim sa...

Antar att oddsen inte är sådär rasande höga på att varningar utdelats till de som druckit OCH är personer som i övrigt har mage att kritisera topp-toppen när åsikter går isär, medan berusade ja-sägare klarade sig undan alla former av "varningar" (alternativt att utskällningarna var för att de fångades på bild, inte för att de faktiskt drack)?

Jag skulle i alla fall inte sätta två spänn på motsatsen.

18 juli, 2007 20:12  
Anonymous Anonym sa...

Ledsen Tim, jag är en klassisk Ja-sägare och fick en varning.. Ibland undrar man vart världen är på väg när inte ens vi går säkra längre..

18 juli, 2007 21:19  
Blogger Jonas Barkå sa...

Johanna är väl inte en ja-sägare, så det verkar inte finnas mycket som stödjer den teorin.

Snarare kanske det är så att ja-sägarna fått tillsägelser för att de bara förväntas säga ja och tack, medan man aktar sig för att reta upp vissa andra.

19 juli, 2007 01:31  
Blogger Mikael M sa...

Alkohol&Fest=fullkomligt övervärderat. Det funkar inte alltid alls det där med att privat gör jag precis hur jag vill. En påminnelse genom, att råkade se att avsnitt av den norska dokusserien om någon sorts politiker, kring en utåt stenhård kvinnlig "hälsominister", ha-ha, en sådan hälsominister skulle knappast kvalificera in sig som ledare på den enklaste scoutcamp. Eller det kanske är tvärtom nuförtiden?

19 juli, 2007 10:54  
Blogger Jonas Barkå sa...

"Det funkar inte alltid alls det där med att privat gör jag precis hur jag vill."

Jo, det funkar alldeles utmärkt.

19 juli, 2007 11:58  
Blogger Tim sa...

Om jag nu har fel i teorin om ja-sägare, så sätter jag mina nämnda två spänn på det där med "fångats på bild" i så fall. Hepp.

20 juli, 2007 11:26  
Blogger Mikael M sa...

Om att det alltid funkar privat alldeles utmärkt? Ha det så trevligt med drickat Clark Kent.

20 juli, 2007 12:42  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Om man politiskt förespråkar ett totalförbud mot alkohol så bör man vara absolutist även privat. Om man däremot politiskt tycker det är ok att folk dricker ibland så kan man rimligtvis dricka själv också -- så länge man kan sköta sina åtaganden och inte kommer full till politiska möten eller så.

Som sann liberal borde man inte lägga sig i om andra människor dricker (laglig / skattad) alkohol på sin fritid, även om man själv är absolutist.

27 juli, 2007 00:51  

Skicka en kommentar

<< Home