Creeper

tisdag, juni 19, 2007

Ljudböcker, fildelning och bokbranchen

I lördags klagade delar av bokbranchen i en artikel i SvD om att allt fler böcker laddas ner illegalt. "Nätpiraterna" är de onda som laddar ner framför allt ljudböcker, i stället för att köpa de lagligt i butik. En royaltyhandläggare jämför kopieringen med att stjäla oxfilé, medan en förläggare talar lite mer om hur man måste underlätta för konsumenten och göra nedladdningen mer tillgänglig.

Själv älskar jag böcker, och var en rätt nördig bokmal som 11-12-åring. Jag är antingen konservativ, eller för otålig, eftersom att böckerna jag läser helst ska vara tryckt på papper, och inte upplästa av någon annan. Allra helst ska de också stå i bokhyllan när de är färdiglästa, så jag konsumerar rätt mycket av varan.

Däremot är jag mycket medveten om att alla inte har samma relation till böcker som jag. Ljudboken har fått personer som inte läser särskilt ofta, att läsa lite mera, och få en massa mer kultur till sig. Därför tror jag också det är viktigt att bokförlagen får en sund syn på det där med kopiering, och inte förstör möjligheten till den nedladdning de kallar för illegal, och inte heller drar sig från att ge ut nya böcker i ljudform. Det kanske är mina fördomar, men jag har en liten känsla av att det finns rätt många marknadsandelar att tjäna hos ett bokförlag som får uppmärksamhet av de manliga 15-35-åringar som fildelar mest.

En del av bokbranchen börjar i alla fall fundera på hur man skall förhålla sig till fildelningen. Ett av mail i dagens skörd handlade om att Bonnierförlagen och Svenska förläggareföreningen har lagt upp en enkät som undersöker just relationen fildelning och olika former av digitala böcker. En enkät som faktiskt kan vara värd att fylla i (inte bara för att man vinner en bok), eftersom att svaren med största sannolikhet kommer leda till hur den här delen av bokbranchen kommer förhålla sig till den kopiering som förekommer på nätet.

Enkäten hittar du här. Ett tips är att utnyttja de öppna frågorna.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Anonymous Johan Svensson sa...

Ha, det där var ju frågor som var roliga att tolka.

"Laddar du ner upphovsrättsskyddade textdokument (såsom inscannad kurslitteratur, facklitteratur eller skönlitteratur)?"

Menar de med eller utan tillstånd av innehavaren?

Jodå, jag laddade ner ett par böcker av Charles Stross häromdagen. Fullt tillåtet med CC-licens.

"Vet du om att det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade textdokument (såsom inscannad kurslitteratur, facklitteratur eller skönlitteratur)?"

Ha, den var rolig. Den gamla vanliga visan där media vill intala oss att det enda "lagliga" sättet att ladda ner är om man betalar för det.

...och vad är det med deras diskriminering mot pocketformat?

20 juni, 2007 02:10  
Anonymous Stocken sa...

Vilka stolliga prisintervall...

Det var ju fullkomligt omöjligt att svara på hur mycket man var beredd att betala för en inbunden bok med de små intervallen. En del böcker skulle jag säkerligen betala 500:- för utan att blinka, andra skulle jag inte betala en hundring för. (Tjockleken på boken ifråga spelar ju självklart en stor roll, liksom vilken författare det är och när i tiden köpet görs)

21 juni, 2007 16:50  

Skicka en kommentar

<< Home