Creeper

tisdag, juni 19, 2007

Almedalen och luf-kongress...

Den största anledningen (förutom den uppenbara sommarslentriana nyhetstorkan) till att jag inte bloggat de senaste dagarna, är att det mesta jag skulle vilja haspla ur mig är av en något för privat karaktär för att platsa här. Ingenting är riktigt hundra definitivt än (saker i mitt liv tenderar mycket sällan att vara det), men det ena till det andra leder i alla fall till att jag med största sannolikhet kommer att befinna mig på Gotland under (i alla fall delar av) almedalsveckan i sommar. Givetvis kommer datorn följa med, och jag kommer att lämna mina dagliga rapporter.

Lite kluven är jag dock till jippot. Det är alldeles för mycket ryggdunkande och klubb för inbördes beundran för min smak, och hela grejen blir svår att kritisera, eftersom att stora delar av sveriges journalistkår åker dit och festar på arbetsgivarens bekostnad. Oavsett så tänkte jag i alla fall försöka hitta min egen vinkel på veckan, och det skall bli spännande att se vilka saker som kommer lyckas dra till sig min uppmärksamhet. Seminarier som handlar om feminism och fildelning kommer vara extra intressanta.

Annars är jag för tillfället rätt less på partipolitiken. Jag vidhåller fortfarande min åsikt om att Björklund inte är rätt val av folkpartiledare. Han får allt motbevisa mig först. Sen kanske han lyckas, eller så lyckas han inte. Ett par veckor efter almedalen kommer det i alla fall en rätt avgörande händelse för folkpartiets framtid, nämligen ungdomsförbundets kongress. Åt vilket håll luf kommer röra sig på den politiska kartan, kommer troligen också prägla partiet en hel del, vare sig partiet vill det eller inte.

En överhängande risk finns dock att även Luf tar ett par kliv bort från den liberala banan. Personligen hoppas jag på att medlemmarna och ombuden vill annorlunda, och därmed kan tvinga partiet åt samma håll. Kanske inte direkt, och kanske inte så snabbt, men om luf tonar ner på liberalismen, så kommer folkpartiet inte ha någon anledning kvar att ha kvar "liberalerna" i namnet.

5 Kommentarer:

Blogger Redaktör Slätt sa...

Hm, skulle säga att det är bra mycket allvarligare att politiker åker dit på skattebetalarnas bekostnad för att festa.

Däremot är almedalen viktig i den mån det gäller att skapa kontakter inom alla lager av elit. Det är bara att hacka i sig det som man säger.

19 juni, 2007 10:49  
Blogger Johanna sa...

Jo, det stämmer ju. Fast det där går väl för de flesta på partistödspengar, och de går ju i allmänhet till mycket tveksamma saker... Grejen är väl att det inte är så många journalister som ens funderar på om det är ett bra jippo eller inte.

Sen ska jag ju vara där, så jag kommer väl försöka hacka mig in i det så gott jag kan :)

19 juni, 2007 23:51  
Blogger Redaktör Slätt sa...

hehe låter bra det. Av någon anledning brukar det inte vara några problem alls att hacka i sig det när jag tänker efter.

De journalister som åker dit och enbart ser det som en fyllesemester är dock väldigt få. De kostar ändå pengar och så slösaktiga är inte medieföretagen att de skickar dit någon utan en anledning.

Partistöd, uhhh ryser vid tanken på namnet bara.

21 juni, 2007 09:21  
Blogger Saga Rosén sa...

Men Johanna, partistöd kan vi bli emot på kongressen ;-)

27 juni, 2007 12:22  
Blogger Tim sa...

Jag är /egentligen inte så/ ledsen Johanna - men du har inte en chans att vända den där skutan...

28 juni, 2007 07:48  

Skicka en kommentar

<< Home