Creeper

måndag, juni 04, 2007

Demonstrationstalet från i söndags

Söndagens manifestation gick okej, men tyvärr något kort om folk. Jag räknade till mellan 75-100 personer som knatat sig till mynttorget enbart för att lyssna. Om någon har bilder får ni gärna posta länkar i kommentarerna, så lyfter jag upp i inlägget.

Än så länge finns det bilder från demonstrationen här och här.

Mitt tal lät i alla fall ungefär så här (blev inte riktigt efter anteckningarna):

"I dag har vi samlats här för att manifestera vårt missnöje över statens intrång i allas våra privatliv.

Precis som Tobias nyss nämnde [drog upp förra årets händelser med piratebayrazzian], så har även den enskilde individens rättssäkerhet underminerats det senaste året. Det lagförslag som nu senast presenterats om buggning, som drabba helt oskyldiga personer och innebär en helt obefintlig rättssäkerhet.

Polisen har också fått möjlighet att föra register över icke misstänkta människor, bara de råkar ha fel bekanta i sin vänskapskrets.

Till detta har vi snart en datalagringslag som i kombination med att staten också får lov att övervaka all internettrafik och e-post, gör att den personliga integriteten på nätet nästan är obefintlig.

Nästintill all digital kommunikation kommer att övervakas, och genom de verktyg som staten får via nätet, kommer övervakningsutrustningen via datorn in i nästan varje persons sovrum.

Vi som står här i dag vet att det inte är någon skillnad mellan innehållet i digital kommunikation på nätet, de samtal som förs på ett café, eller på en filt i närmsta park.

Att det är just digitalt och nytt görs till en ursäkt från maktkåta politiker, för att de ska få ökad kontroll över oss medborgare. Det kan aldrig vara okej.

När jag stod i Göteborg för ungefär ett år sedan, och talade om ungefär samma saker, så trodde jag faktiskt att det personliga integriteten skulle ha en lite större chans i händerna hos den borgerliga regeringen än den hade hos Bodström.

Jag hade fel.

Moderaten Mikael Odenberg har visat sig vara en lika stor storebror som Thomas Bodström, och i stället för att styra försvarsdepartementet, så borde det vara han som flyttar in i det numera tomma Big Brother-huset.

För varför inte föregå med gott exempel för alla de han själv vill övervaka. Vad för väl det att bli filmad 24 timmar om dygnet om man inte har någonting att dölja?

Jag tycker faktiskt att det gör något.

För trots att jag är en rätt så laglydig medborgare, så tycker jag faktiskt att staten ska hålla sig borta från mitt privatliv. Brottsbekämpning är en sak, men det är inte brottsbekämpning att behandla alla som brottslingar.

Och, vad har vi människor egentligen kvar, om vi inte ens får behålla vår personliga integritet?

Tack för mig."

Etiketter: , , ,

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Av Donsan
Jag håller med dig att aliansen har blivit en stor besvikelse for alla som värnar om privacy och som kritiserar den nuvarande upphovsrättaslagen.

Jag finner det ganska märkligt att båda regeringar så envist håller fast vid något som så uppenbart är fel och man kan fundera lite varför. Kan det vara så att det amerikanska inflytande op svensk politik är större än vi anar?

Ingen har än så länge föld up den tråden - men i mitt tycke finns tecknen på att våra politiker hellre lyssnar på USA när de skapar/tolkar svenska lagar än att de tillvara tar sina medborgares intressen. Jag tänker t ex på de två egyptier som blev borftförda från Sverige under mystiska omständigheter - och polisens razzia mot TPB som förgicks av påtryckningar från USA.

Alltsedan 9/11 har USA försökt pressa "allierade" åt samma håll som de själva har valt och de har använd sig av ibland obscura metoder.

05 juni, 2007 09:16  

Skicka en kommentar

<< Home