Creeper

onsdag, maj 16, 2007

Blodbrist igen

Svenska Dagbladet skriver återigen om den akuta blodbristen i Stockholm och på andra ställen i landet. Inte ett ord om de nya hårdare regler, som i alla fall borde vara en av anledningarna till att blodcentralerna har svårt att få in blod.

Det är inte en rättighet att få lämna blod, men det borde vara en rättighet att få blod om man behöver det vid skada/sjukdom. Därför borde heller inte staten/socialstyrelsen sätta upp regler för blodgivare som är omöjliga att följa.

Underligaste av allt är att ingenting av detta nämns i media. Bara gratisreklamen om att det behövs fler blodgivare. Systemet i sig kan det väl inte vara fel på?

Etiketter:

16 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vad är det som är omöjligt?

16 maj, 2007 13:51  
Anonymous Saint sa...

Njaa, när Aftonbladet jiddrade om det sist hade de ju förstasida, upprop och intervjuer med homosexuella, RFSL och allmänt löst folk - utom förstås läkare eller folk som *arbetar* med blodgivning - så det blev en väldig massa ord om reglerna. I och för sig är sensationsjournalistik inte riktigt i nivå med kritisk granskning, men det är lite förhastat att säga att media inte kollar på reglerna.

Sen är det trots allt så att blodbristen i Sverige inte huvudsakligen beror på att homo- och bisexuella inte får lämna blod, utan på de långa "karantäntiderna" som råder för folk som varit utomlands - därför blir det oftast blodbrist under sommarhalvåret. Detta arbetar man dock väldigt mycket på.

Sen håller jag rent principiellt med om att det borde vara karenstid även för homosexuella.

16 maj, 2007 14:09  
Blogger Johanna sa...

Nja, grejen är ju att det inte längre bara är homosexuella män som lämnas ute från blodgivning, utan också personer som haft sex med män som haft sex med män, haft sex med någon som haft sex med någon som tagit betalt för sexet, eller personer som haft sex med någon som injicerat narkotika. Det blir ett väldigt osäkert tredjeled, och kan säkert vara en bidragande orsak till att färre lämnar blod.

16 maj, 2007 17:55  
Anonymous Saint sa...

Jo, jag både vet och förstår det, jag brukar prata med farsan om det när blodgivning dyker upp i media. Min far är blodspecialist och överläkare - en inte helt vanlig kombination, och således är han förmodligen en av de mest insatta i Sverige i den medicinska aspekten av dessa frågor. Nu tycker jag inte det är värt att be honom gräva i protokoll för att bevisa en poäng i en blogg, så det får du förstås ta med en nypa salt om du vill.

Begrunda iallafall att blodbrist i stort sett alltid inträffar under sommarhalvåret, och kolla upp hur mycket karenstiden för utlandsvistelser påverkats jmf med karenstiden för sex och droger. Visst kan man tro att det beror på att socialstyrelsen består av en massa konservativa moralister, men det kanske inte är lika långsökt att anta att det beror på att man faktiskt anser sig ha möjlighet att höja säkerheten på dessa områden utan att det får för stor effekt på blodtillgången?

16 maj, 2007 18:13  
Anonymous Alexander Lund sa...

Jag tror inte blodsbristen beror på de olika reglerna utan mer det faktum att många som jag (hetro och ingen utlandsresa som ger karenstid) är alldeles för lata/spruträdda för gå och ge blod.

Nä, jag tror på att lösningen är, i sann marknadsekonomisk anda, är att mer betalt ger bättre incitament till att lämna blod. Tänk om man fick 500kr så hade blodsbristen i studentstäder varit ett minne blott.

16 maj, 2007 18:29  
Blogger Johanna sa...

Saint, fast eftersom det alltid är återkommande brist på blod under sommaren (troligen inte bara beroende på karenstiderna från utlandsvistelse, utan också för att folk inte är hemma lika mycket), så vore det väl vettigare att låta alla fullt friska människor ge blod och hålla på karenstiderna(som väl är 3-6mån), istället för att ha karenstider på livstid?

Alexander Lund, Varför inte?

16 maj, 2007 18:36  
Blogger Vidde sa...

Vart kan man ge blod? Funkar vårdcentralen eller måste man åka många mil till ett sjukhus? För om man måste det förstår jag att det är svårt att få blod... En annan anledning kanske är att jag inte vet var jag kan anmäla mig...

16 maj, 2007 18:40  
Blogger Johanna sa...

Tror det är olika från ställe till ställe. Oftast är det blodcentralen på ett sjukhus, men ibland finns det blodbussar också. GeBlod.nu, har den mesta informationen.

Åker man långt brukar man få reseersättning (så var det i alla fall i halmstad och skövde där jag gett blod).

16 maj, 2007 18:44  
Anonymous Saint sa...

Ja, jag är som sagt vad för karenstid på områden rörande sex, lessen om jag var otydlig på det. Jag vill däremot påpeka att det än så länge är en moraliskt motiverad fråga och inte rationellt eftersom jag inte frågat farsan om det än ... Men jag lär göra det nästa gång jag pratar med honom.

16 maj, 2007 18:53  
Blogger Mikael Åhman sa...

Homofobi 2.0 - Dödar nu även heterosexuella.

16 maj, 2007 21:22  
Blogger Peter sa...

Om man hade betalt folk för att lämna blod så hade det aldrig uppstått blodbrist. Det är ganska enkelt, men i solidaritetens namn så kan det ju vara värt att offra lite människor. Det har aldrig hindrat socialister förut.

16 maj, 2007 21:46  
Blogger Mikael Åhman sa...

Peter:

Problemet med dit förslag är att det i praktiken öppnar upp för organhandel. Om organhandel tycker vi socialister inte...

17 maj, 2007 08:00  
Blogger Alfred Hallmert sa...

Om man står ett slag för klimatet och inför kraftiga straffskatter på bilism, så kommer det inte behövas lika mycket blod...

18 maj, 2007 20:48  
Anonymous Chrille sa...

Jag lämnar inte blod för att landstingen verkar ha som policy att patientens tid är värt ingenting och personalens tid är värt hur mycket som helst. Är ingen sjukling, men ibland får man vänta löjligt länge på en avtalad tid. Är det likadant när man skall ge blod så skall man skatta sig lyckliga att man har några blodgivare alls. Ge mig något i utbyte mot blodgiveri och jag börjar ge blod. Ge mig ett gratis läkarbesök mot ett blodgiveri, eller en gratis läkarundersökning (utan väntetid). Eller ett "gå först i kön"-kort till mitt nästa läkarbesök för varje gång man ger blod. Om en blodgivare anstränger sig för landstinget och de som behöver blod, hur vore det om landstinget ansträngde sig lite för blodgivarnas skull? Ingen gillar en elak koloss.

18 maj, 2007 23:52  
Anonymous Mind sa...

Vidde jag vet inte om du får ge blod, eftersom du är tillsammans med mig och jag en gång var tillsammans med en tjej som en gång var tillsammans med en kille som kom på att han var homosexuell.

Eller hur många steg var det nu?

20 maj, 2007 03:57  
Blogger Vidde sa...

Attans då! Men det vore ändå värt att ta reda på. Jag menar, jag blir ju ändå av med så mycket blod (när jag har mens) så lite till skulle väl inte skada... =)

21 maj, 2007 21:04  

Skicka en kommentar

<< Home