Creeper

lördag, december 09, 2006

Nya ännu hårdare blodgivningsregler

En blodgivningsregler har aldrig varit särskilt logisk. Män som någon gång i livet har haft sex med en annan man har varit helt uteslutna från verksamheten, oavsett hur väl testad man än är för HIV-smitta, så har det alltid räknats som en större riskgrupp.

Nu har socialstyrelsen antagit nya regler(träder i kraft den 15/12), och även om DN har fattat saker och ting lite fel (både män och kvinnor som haft sex med en prostituerad är uteslutna från blodgivning och inte bara män), så är de ännu skarpare än vad de var tidigare, och ännu färre människor får lov att ge blod.

De flesta blodgivningsregler är logiska och bygger på att man inte ska smitta vidare blodsjukdomar av något slag. Har du HIV får du inte ge blod, inte heller om du haft sex med någon som har HIV.

De gamla reglerna uteslöt också personer som:
  • Injicerat narkotika eller liknande preparat
  • Är man och haft sex med en annan man
  • Fått betalt för sex
Nu utesluts även de som har haft sex med ovanstående tre grupper. Är du kvinna och haft sex med en man som haft sex med en man, haft sex med någon som fått betalt för sex, eller injicerat narkotika kan du inte längre ge blod. Oavsett om det gått flera år efteråt (tidigare var det en karenstid på sex månader), och du är testad och konstaterad fullt frisk.

På somrarna brukar blodgivningscentralerna efterlysa blodgivare eftersom det lagrerna sjunker och man annars riskerar blodbrist. Det lär vara ännu mindre blod nästa sommar, allt eftersom att socialstyrelsen uteslutit ännu flera fullt friska människor från att bidra till att rädda andra människors liv.

Risken finns också att väldigt många ger blod trots att de bryter mot reglerna. Hur många kvinnor vet om samtliga manliga sexualpartners de varit med aldrig har haft sex med en annan man, injicerat droger eller köpt sex någon gång?

Personligen är jag, trots att jag gett blod tidigare, och trots att jag är HIV-testad flera gånger innan (och skulle bli det igen innan en blodtappning) numera körd. Tyvärr är det inte socialstyrelsen som drabbas, utan de som faktiskt behöver mitt inte allt för vanliga B-positiva blod.

6 Kommentarer:

Blogger Wille sa...

Nya lagen är i stort ett slag i luften. Hur många tror du erkänner om de använt droger eller sålt/betalat för sex? Folk förtränger/undlåter att nämna sådant som är sociala stigman.
Det rimliga vore ju istället att testa blodet, istället för att göra det vidöppet för någon galning med HIV eller liknande att valsa förbi och ljuga för att genom blodgiveri kunna smitta andra.

Jag skulle vara livrädd om jag var tvungen att få blod i Sverige..

09 december, 2006 01:25  
Anonymous Karl sa...

Självklart testas blodet redan idag. Förmodligen eftersom någon på Socialstyrelsen redan tänkt tanken att det annars vore "vidöppet för någon galning med HIV eller liknande att valsa förbi och ljuga för att genom blodgiveri kunna smitta andra".

Man utesluter riskgrupper för att minimera risken att smittat blod slinker igenom trots testning. Sedan kan man ju självklart ifrågasätta hur riskgrupperna definieras och hur riskerna förhåller sig till nyttan av fler blodgivare.

09 december, 2006 04:57  
Anonymous Peter Perskull sa...

*skrattar till* själv har jag inte varit kvalificerad ett bra tag, men att de dessutom diskvalificerar alla som har haft bisexuella pojkvänner /one night stands (som har haft sex med en man tidigare) är ju ett intressant val. Det förutsätter ju då att kvinnan i fråga vet om det också.

09 december, 2006 09:02  
Blogger Johanna Nylander sa...

Wille & Karl, Blodet testas, och innan hade riskgrupperna (haft sex med bisexuell man, sprutnarkoman och prostituerad) en karenstid på sex månader. Tidigare i år var det en diskussion om att även män som haft sex med män skulle fått en karenstid på sex månader vid byte av partner, men istället så skärpte man reglerna istället.

Med tanke på att det stundtals blir brist på blod i landet är det konstigt, i synnerhet eftersom att blodet testas, och det garanterat kommer röra en rätt stor grupp blodgivare.

09 december, 2006 10:28  
Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Ska man dra reglerna till sin spets så borde man väl också förbjuda män som haft sex med en kvinna som haft sex med någon ur riskgrupperna.

Frågan är hur de resonerar; tror de verkligen att alla som har ett "one night stand" (eller annat kortare förhållande) redovisar alla tidigare sexualpartners och dessa partners sexualhistoria för varandra?

Med tanke på att dessutom anses rätt för män att ha haft många sexualpartners, och fel för kvinnor, så är det ganska få som skulle vara helt ärliga i dessa diskussioner -- för att inte tala om hur avtändande det skulle vara att diskutera tidigare sexuella bekantskaper innan akten.

Mig veterligen så har jag aldrig haft sex med någon av de tidigare riskgrupperna, och även med de nya skärpta reglerna så får jag alltså ge blod. Eftersom en bojkott skulle drabba tredje part så tänker jag fortsätta ge blod, men jag kan i ärlighetens namn inte garantera att jag aldrig varit intim med någon från två av riskgrupperna (däremot känner jag mig säker på att jag inte haft sex med någon man). Sedan borde det iofs vara ointressant eftersom jag levt i celibat det senaste året, och därmed fått mitt blod testat flera gånger sedan jag hade sex senast.

Hur som haver så är det en utveckling åt fel håll. Vi behöver fler som ger blod, inte färre.

09 december, 2006 12:32  
Anonymous SixDays sa...

Om man säger att man är vampyr och gillar att suga ut folks blod, får man lämna blod då tro?

11 december, 2006 14:40  

Skicka en kommentar

<< Home