Creeper

fredag, oktober 06, 2006

Den nya regeringen om frihet, fildelning och feminism

Åsa Torstensson (c) är kvinnan som kommer ta över ansvaret för IT-politiken i sin roll som Infrastrukturminister. Förhoppningsvis ett bra val, för det är en riksdagsledamot som för ett år sedan skrev en hel motion om den personliga integriteten. Kanske kan hon då se att det inte är praktiskt möjligt att jaga fildelare utan att skära ner på den.

Annars är det till största delen justitieminister Beatrice Ask (m), som står för fildelningsfrågorna. Beatrice Ask har faktiskt försökt reglera buggningsförslagen. Buggning står med i regeringsförklaringen och är knappast något hon kan ta bort, även om det hade varit det ideala.

Ask har en inte riktigt konsekvent linje i sin politik. Jag gissar att jag kommer ha någon form av hatkärlek till henne, för samtidigt som hon varit en av de personer som varit ute och skrikit om datalagringslagstiftningen, så är hon samtidigt en av de riksdagsledamöter som vill kriminalisera grooming.

Hur Ask ställer sig till fildelning vet jag faktiskt inte, men hon har kritiserat Thomas Bodström flertalet gånger, något du kan läsa mer om här. Hon är i alla fall ett radikalt val från Reinfeldt, och ett val som måste ses helt i rätt riktning från det storebrorssamhälle vi höll på att få med hjälp av Johan Pehrsson och Thomas Bodström.

Ask tänker i alla fall ta itu ordentligt med våldet som drabbar kvinnor. Helst skulle jag vilja se beteckningarna "relationsvåld","hedersvåld" och "hatbrott" istället. Annars är det folkpartisten Nyamko Sabuni som kommer styra över jämställdhetsfrågorna. Överraskande och positivt. Sabuni är otroligt kompetent, och även om hon kanske gått lite för långt med gyntestförslaget, så handlar den politiken på området feminism hon fört, om så mycket mer.

Ett par exempel på positiv och bra jämställdhetspolitik Sabuni fört hittar du här och här.

---

Negativt med regeringen är att Birgitta Ohlsson (fp) inte fick biståndspolitiken som sitt område. Istället så är det Tobias Billström från moderaterna. Ohlsson är både mer kompetent inom området, och med henne vid rodret hade chanserna för ett bibehållet 1%-mål varit mycket större. Moderaterna är det enda allianspartiet som motsatt sig det.

Givetvis är det också trist med kristdemokrater vid socialdepartementet. Kunde de inte bytt med fp? Hägglund och Larsson i all ära, men nymoralism och konservatism behövs inte i folkhälsofrågor eller hbt-frågor.

Uppdatering:
Blandade ihop Billström med Gunilla Carlsson som är den som blev biståndsminister, så resonemanget föll lite. Carlsson är defintivt kompetent, och en av mina favoritmoderater, så det är synd att hon sitter på en post där partiet har helt fel åsikter. Carlsson borde bli moderaternas nästa partiledare och statsminister.

6 Kommentarer:

Blogger Krohnman sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

06 oktober, 2006 16:42  
Blogger Krohnman sa...

Tobias Billström (m) är migrationsminister. Gunilla Carlsson (m) fick biståndet.

06 oktober, 2006 16:47  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jo, jag vet. Egentligen. Men jag blandade ihop dom. Tyvärr föll mitt resonemang lite.... Har gjort tillägg i texten nu.

06 oktober, 2006 16:50  
Blogger Thomas sa...

Och vad kommer regeringen att säga om den massiva manipulation som föregick valet? Och än mer intressant: Vad säger du?

Gör nu inte som Jodenius, d.v.s. radera kommentarer för då lägger jag bara ut skiten på

http://krigskronikan.blogspot.com

och så förr eller senare In English på

http://theWarChronicle.blogspot.com

Hey, Baby! There is a War Going On. Do NOT Run for Cover. Fight. For FREEDOM.

07 oktober, 2006 14:53  
Anonymous Tom sa...

Japp, Beatrice Ask är i allafall inte helt "låst(/..lost)" som S & Fp:s stolpskott. Bäst annars var C-kandidaten som t.o.m. var riktigt påläst.

Jämställdighetsminister blir Nyamko Sabuni, troende muslim och folkpartist.. (så här vankas det regler och pekpinnar kan tänkas ;^)

07 oktober, 2006 18:30  
Anonymous Danne sa...

Ja, det här var en intressant blogg måste jag säga. Jag har alltid gilat liberalism, då gärna åt det konservativa hållet med inte alltför blyga inslag av elitism. Detta är dock inte någon passande beteckning för de idelogier på vilka denna blogg är grundad, men jag tänkte det kunde vara intressant att få veta ungefär var jag stod.

I vilket fall, så måste jag fråga varifrån du fått att Nyakomi Sabuni är kompetent? De exempel du gav bestod alltså endast i en kommentar som en ligt mig var allt annat än jämställdhetsförespråkande, samt en debattartikel i DN, som inte var särskilt extraordinär. Överhuvudtaget har hon väl inte kommit med så många konkreta förslag, som inte feminister överlag och invandrarpolitiska talare i synnerhet har kommit med tidigare, utom då förslaget om gyntester, som från kvalificerade yrkesgrupper fick svidande kritik. Jag har svårt att se varför hon alls skulle vara integrationsminister, då med undantag för att hon har invandrarbakgrund. Så var det med det löftet om att kompetensen skulle gå först. Naturligtvis så krävs det även att man kan blidka sina väljare, även om de kommer från en annan kuturell bakgrund eller är kvinnor, och med Nyakomi Sabuni slår ju Reinfeldt två flugor i en smäll!

Jag måste medge att jag känner att jargongen "vi är svaga kvinnor som inte kan ta oss fram i det mansdominerade samhället som till 50% består av kvinnor" börjar bli lite gammal. Jag menar, du säger att vi inte haft en kvinnlig stats- eller regeringschef sedan ulrika eleonora (intressant förresten att du väljer att refera till USA så ofta, när de aldrig haft en kvinnlig statschef), men vi har haft lagstadgad kvinnlig rösträtt i 85 år, och jag är ganska övertygad om att även kvinnor röstat på de män som haft makten. Har det någonsin slagit dig att män kanske helt enkelt är bättre lämpade som stats- och regeringschefer?

Jag kan heller inte förstå dessa helt uppenbart enfaldiga förklaringar till varför kvinnor är, som du får det att framstå, underlägsna män i samhället, till exempel att kvinnor är uppfostrade på ett sådant sätt och att det inte är socialt accepterat med starka kvinnor. Tja, vår utbytesminister sa byt karl, jag säger nog byt umgängeskrets. I vilket fall får jag intrycket av att du vill hitta ursäkter till varför kvinnor inte i samma utstäckning som män kommer långt i politiken, som om du faktiskt tycker att kvinnor har stora svagheter och brister som måste ursäktas och förklaras.
Något annat som stör mig otroligt är den otroliga generalisering som du gör, inte bara av kvinnor men utan också av män, t.ex. att män har självförtroende med sig ifrån sin uppfostran. När ska det gå upp för er feminister, som så desperat letar efter vapen för att försvara er egen osäkerhet, att vi alla är individer? Vi bör och ska bli bedömda efter detta, och inte efter vårt kön, självklart. Men de otroliga inskränkningar som görs på denna individualism i feminismens namn kommer inte göra annat än öka könsklyftan!

Nå, jag kom ifrån poängen lite där. Sammanfattningsvis så kan jag nog inte hålla med dig om Nyakomi Sabunis kompetens, jag tror att hon blivit kvoterad in i regeringen mer beroende på invandrarbakgrund än kunskap.

02 december, 2006 23:52  

Skicka en kommentar

<< Home