Creeper

torsdag, juni 08, 2006

Fildelardom, migrationsverket och lite könsdefinierande

Eftersom att blogger strulade en massa i gårkväll, så blev inte postningarna riktigt som det skulle.

Ytterliggare en fildelare blev fälld i rätten. Den här gången från göteborg, och straffet blev det inte helt otippade 80 dagsböter, dvs. precis lika mycket som de tidigare fallen dömdes till, och för samma brott, uppladdning av en enda (dålig) film. Isobel har gjort en jämförelse. Själv väntar jag på att de överklaganden som finns skall bli gjorda, då domstolarna nu bara dömer efter tidigare fall. Dessutom så visar det fortfarande på att svenska domar inte riktigt förstår sig på teknik, utan dömer efter de som skriker högst; industrin.

Positivt är i alla fall att ytterliggare två partier verkar inse att man inte kan ha en lag som innebär att 1.2 miljoner svenskar riskerar upp till två års fängelse. Piratebay-razzian har i alla fall satt fildelningen på den politiska dagordningen....

Ytterliggare en positiv sak är att JO kritiserat migrationsverkets tårt och champange-avvisningar. Intressant är att JO gick helt på migrationsverkets linje när det handlade om avvisningen av Nadina. Merit skriver som vanligt klokt om det. Personligen så vill jag fortfarande lägga ner hela verket.

---

Efter ett par dagar på västkusten så ska jag nu packaner laptopen, ta min bil och köra tillbaka till kära Skövde innan tåget avgår till Stockholm. Internets betydelse och teknikens framsteg blev större igårkväll när jag var med till en pensionerad släkting som nu funderar på att skaffa bredband (innan har hon inte kunnat pga. husets lantlighet) och ny dator "med sån där XP på". Teknikfientligheten lyste med sin frånvaro.

Enligt testet jag hittade hos Erik Hultgren är jag för övrigt mer man än kvinna. 57% jämfört med de 32% som jag var kvinna. Fast resultatet pekade ändå på "Either". Kanske lika skönt det, så att inte könsförvirringen blivit total :) Kul test i alla fall, som defintivt pekar på lite fördomar. Dessutom så blev jag manligare än de flesta av mina manliga vänner som gjorde testet. Har inte riktigt klurat ut om det säger nåt om mig, eller nåt om mina vänner...

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Oj blev du verkligen 57% man?
Jag blev 43% man (är man) och på min står det att jag kan vara bisexuell, vad säger det om dig då? muhaha ;)

08 juni, 2006 10:09  
Anonymous Anonym sa...

Helvetet kommer bryta loss om alliansen vinner. Människor är arga redan idag och det kommer bli krig i städerna! Vilda demonstrationer och förödelse på gator och torg. För varje nedmontering av en persons trygghet, för varje lönesänkning, för varje "effektivisering" eller "privatisering", för varje idiotiskt borgarförslag kommer stenar att kastas.

08 juni, 2006 11:13  
Blogger Niklas Frykman sa...

Either 71%
Neither 46%
Female 43%
Male 39%

Jag tror det hänger på att jag pratar om saker... Men det mest intressanta är väl att jag blev rätt mycket mer än 100 %.

08 juni, 2006 13:30  
Anonymous Mind sa...

Intressant test. Jag är man och fick detta resultat =)


You scored as Female.

Being mostly female by thought, is even though (still) considered inferior to masculinity in Western culture, a good thing in many ways:It means that you are more creative, and sensitive towards your environment, enabling you to express yourself freely and multitask.

Female 79%
Either 61%
Neither 46%
Male 43%

08 juni, 2006 16:43  

Skicka en kommentar

<< Home