Creeper

lördag, juni 03, 2006

Demonstrationen i Göteborg avslutad

Demonstrationen i Göteborg är nu avslutad. Flera hundra var på plats på Gustav Adolfs torg, som var proppat. Mika från piratpartiet, en något äldre miljöpartist, en tjej från ung vänster, och jag för liberala ungdomsförbundet talade.

Samtidigt så slöt över åttahundra personer upp på demonstrationen i Stockholm.

Återkommer med en längre rapport, mitt tal, och bilder från göteborg i morgon.

Tills dess, ett jättetack till alla som var där!

13 Kommentarer:

Anonymous Johan sa...

Samtidigt kan jag, med tanke på var demonstrationen ägde rum, inte låta bli att hålla med om det här.

//JJ

03 juni, 2006 18:13  
Anonymous CJ Å sa...

... för det är ju bara rätten att ladda ner Lost det handlar om, Johan?

03 juni, 2006 19:04  
Blogger Fredag sa...

Sudaneserna var bara glada över att folk samlats på samma plats. Det satte mer ljus på deras kamp. Bildbevis här.

Förresten finns det otaliga exempel på där människor engagerat sig för utvisningshotade flyktingar och samlats för demonstrationer. Det finns ingen motsättning mellan att sluta upp för att protestera mot polisens/statens/industrins märkliga agerande i den senaste pirataffären, och att tycka att det är för jävligt att människor riskerar utvisning till länder där de riskerar våld och tortyr.

03 juni, 2006 19:07  
Blogger Alkanen sa...

Det gläder mig att de drog lite nytta av det hela också.

Jag har dock aldrig sagt att det finns någon motsättning.

03 juni, 2006 19:22  
Anonymous Anonym sa...

Det var mycket intressant som sades, och är glad att jag tog mig dit. :)

Här några bilder jag tog (det var jag som stog och viftade med kameran hela tiden :));
http://md5.se/piratdemo/

03 juni, 2006 19:34  
Blogger Magnus Persson sa...

Hejsan Johanna, vill bara ge dig en eloge för det du sa under demonstrationen (även om det var svårt att höra) eftersom du väl sammanfattade min syn på problemet. Övriga talare inriktade i mitt tycke sina tal alldeles för mycket till att handla bara om fildelningen i sig.

Vi liberaler (även om vi inte är engagerade i riktigt samma parti och har lite olika inriktningar på vårt engagemang) måste lägga ljus på de rättsliga övergrepp som skett, och de frågor runt yttrandefriheten som onekligen ställs efter det som hänt.

03 juni, 2006 19:34  
Anonymous Björn sa...

Nu fick jag förhinder så jag kunde inte delta (jag skyller på min svärmor), men jag blev lite beklämt över var fokuset för demonstrationen tycks ha hamnat.
The Pirate Bay är inte viktigt

Det frihetliga perspektivet på det här tycktes helt komma bort, och det blev en demonstration för att ha rätt att ladda ner senaste X-Men.

03 juni, 2006 22:34  
Blogger Gurra Pärsson sa...

Anonymous 19:34, tack för bilderna! Det är jag som står med hästsvans längst till vänster på första bilden, i mitten på andra och på flera till, så tydligen stod du alldeles bakom mig.

Själv glömde jag nästan av att plåta, så jag fick inte ihop lika mycket som du, men de jag tog finns på den här sidan.

Och jag håller med om att det var riktigt trevligt. Synd bara att ljudanläggningen var under all kritik. Exakt samma misstag som gjordes under första-majdemon i Stockholm med andra ord.

03 juni, 2006 22:42  
Anonymous padde sa...

Dagens demonstrationer var ett gigantsikt misslyckande enligt min mening.Varför då? Läs mer på min blogg www.mobilblogg.nu/padde. eller strunta i det om ni inte är intresserade :)

03 juni, 2006 22:54  
Blogger Wille sa...

Precis som jag misstänkte verkar fokus och syftet med demonstrationen ha hamnat fullständigt snett och fel:
"Vi vill ha gratis musik, jävlas inte med oss!"

Inte för att förhindra övergrepp mot individers personliga integritet.
Inte mot terrorlagar i strid med allt vad värdighet och mänskliga rättigheter heter.
Inte för att förhindra rättsvidriga ingrepp mot människors friheter och rättigheter.
Utan för att få ladda gratis musik.

Man kan få kväljningar för mindre.
Tillåt mig spy.

04 juni, 2006 01:25  
Anonymous jlo sa...

Min Kära Johanna du var helt klart bäst idag! Av de som talade så var det bara du som tog upp rättssäkerheten på ett seriöst sätt, mycket bra gjort!
Är själv flitig piratkopierare, och kommer fortsätta med det hur det än blir. Rent ideologiskt så är det yttrandefriheten och rättssäkerheten som är viktigast. De stängde ju Piratbyrån för fan! Helt åt h-vete!

/jlo, datateknik chalmers

04 juni, 2006 02:14  
Anonymous padde sa...

Lisa Marklunds krönika på expressen.se slår nog alla rekord i den aktuella fildelningsdebatten. Mina nerver!

04 juni, 2006 12:33  
Blogger Karl Dahlberg sa...

Precis som Wille påpekade, så verkar det som man återigen hadde chans att bygga opion och väcka intressanta frågor... Men man tappade allt... igen...

Dagens ungdom... totalt loja...

04 juni, 2006 12:42  

Skicka en kommentar

<< Home