Creeper

söndag, juni 04, 2006

Lite längre rapport från göteborgsdemonstrationen

bilden kommer härifrån

Sådär, nu kommer den lite längre utlovade rapporten från demonstrationen i Göteborg. Mellan två och trehundra personer var där och arrangemanget var mellan piratpartiet, miljöpartiet, ung vänster och luf.

Vi hade mycket kortare tid på oss att arrangera denna demonstrationen, än den i stockholm, och den blev följdaktligen inte riktigt så som jag helst hade sett den. Istället för att fokusera på det rättsvidriga tillslaget mot piratebay och på Bodströms ministerstyre, så blev det en hel del partipolitik från piratpartiet, och lite för mycket rätten till gratis musik. Jag tyckte det var tråkigt och gillade inte vinklingen som demonstrationen fick, men å andra sidan så trodde jag aldrig att den skulle slutas upp med så mycket människor, för även om Gustav Adolfs torg inte var riktigt proppat, så var det mycket folk där.

Miljöpartisten pratade om deras fildelningspunkt i valmanifestet. Lite trevlig självdistans när mannen går upp och säger att han blev ditkallad för att just få representera den vita medelåders mannen som sitter på makten. Mitt tal finns i föregående inlägg som du hittar här. Tjejen från ungvänster talade om att musik och kultur är en rättighet som skall vara gratis, och piratpartisten pratade lite för länge om lite för mycket saker, tyvärr.

Lite andra saker störde också. Militären hade flyguppvisning samtidigt och störde i talen. Ljudutrustningen var också kass. Ungefär en halvtimma innan demonstrationen skulle börja hade vi en bättre, tills batterierna strulade och utrustningen dog. Osynliga partiet syntes också i massorna, men ställde inte till med trubbel. Poliserna runt om var också sjyssta, och påpekade med bestämdhet att polisen i göteborgsområdet inte hade någonting med piratebayrazzian att göra, utan det var helt och hållet en aktion från stockholm.

Några till bilder kommer också senare. Tills dess så rekomenderar jag en titt i kommentarsfältet till detta inlägget.

Yabosid har också bloggat om göteborgsdemonstrationen, och har fler bilder.

Uppdatering: Ytterliggare bilder tagna från Johnnys mobilkamera.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

04 juni, 2006 16:19  
Anonymous Felix Englén sa...

Jag var där och vinkade till dig men du bara nonchalerade mig! Jag är mäktigt upprörd!

04 juni, 2006 17:55  
Blogger Johanna Nylander sa...

Men jag såg ingen som vinkade! Eller många vinkade men inte på mig... Du får komma fram nästa gång och säga hej eller nåt... :)

04 juni, 2006 23:10  
Anonymous Anonym sa...

Tjena! Shysst blog du driver! Tråkigt dock att du länkar till en surmulen, extremistisk sverigedemokrat :/.

05 juni, 2006 01:11  
Blogger David sa...

Gulligt det av polisen ^^ Trevlig demonstration!

05 juni, 2006 09:11  
Blogger Johan sa...

Stefan har humor - något annat kan man inte säga.

05 juni, 2006 11:29  
Blogger Vidde sa...

Om någon vill ha den fina bilden där Bodström gestaltar "Liar Liar" (som jag såg på en affish på en av bilderna), så finns den här!

05 juni, 2006 11:59  
Blogger Johanna Nylander sa...

Anonymous, nja, det är han som länkar till mig. Har trackbackfunktionen påkopplad.

och Johan visst har han humor! Självdistans är aldrig fel :9

05 juni, 2006 20:51  

Skicka en kommentar

<< Home