Creeper

lördag, juni 03, 2006

Demonstration i Göteborg!

Efter en massa strul med demonstrationstillstånd då polisens hemsida inte fungerat som den skall, så är det i alla fall definitivt en demonstration i Göteborg senare idag, lördagen den 3/6.

Plats: Gustav Adolfs torg
Tid: 16.30
Arr: Piratpartiet, Grön Ungdom och Liberala ungdomsförbundet

Jag kommer vara där (och alltså inte närvara på mynttorget i Stockholm), och kommer eventuellt prata.

Ses där (gärna iklädd pirattröja eller nåt orange, men skippa maskeringar och osynliga människor hemma)!

För stockholmare och annat löst folk rekomenderar jag föregående inlägg.

10 Kommentarer:

Blogger Wille sa...

Har skrivit ett inlägg här om demonstrationerna.
Personligen tror jag de i bästa fall kommer att vara missriktat och felvinklat: folk kommer att protestera mot symptomen, inte orsaken (Bodström-samhället)

03 juni, 2006 01:07  
Anonymous Saint sa...

Wille, jag håller med dig om att det är väldigt många som blir upprörda av fel anledning (vilket om inte annat syns på antalet "CD-skivor är för dyra så skivbolagen får skylla sig själva!"- argument), men det bör knappast komma som en överraskning att folk värnar om det som direkt påverkar dem själva.

I min värld är det snarare en viktig del av demokratin att folk röstar på och engagerar sig i det som påverkar dem personligen; om *alla* gör det kan man ju se var opinionen ligger. Sen går det förstås inte att bygga lagar på enbart det, och det är en beklagligt att inte fler upprör sig över rättsövertrampen, men det är inte helt negativt att folk säger vad de själva tycker.

03 juni, 2006 02:00  
Blogger rasmus sa...

Wille: OK, jag tror att en hel del vill protestera just mot Bodström-samhället.

Saint: Den svenska fildelningsrörelsen har ju just kännetecknats av att överge "skivorna är för dyra"-tramset för att ta sig an de verkliga frågorna. Där vill jag påstå att vi i Piratbyrån har varit smått banbrytande i att ändra riktning. Nu är visserligen inte PB medarrangör i Göteborg, men jag ser inget som styrker dina farhågor.

03 juni, 2006 02:20  
Anonymous saint sa...

Rasmus, jag är förnekar inte att organisationer som piratbyrån och piratpartiet vill föra en seriös diskussion, men jag håller med Wille om att många rättfärdigar sitt fildelande med att "skivor/filmer/spel är för dyra"; och att de sedan deltar i demonstrationen utan intresse för de verkliga problemen. Eftersom den allmäna medvetenheten ökar trots dessa individer ser jag inget problem med detta deltagande - jag känner inte till någon annan folkrörelse där varje medlem kan argumentera i detalj kring alla frågor.

... Är för övrigt en stor beundrare av piratbyråns och ditt eget arbete. "Fairplay och Moralpaniken" var rent utsagt mästerlig.

03 juni, 2006 03:15  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Bodströmsamhället är en myt! Felen ligger mycket djupare än så. Läs mitt senaste blogginlägg.

03 juni, 2006 03:22  
Anonymous Anonym sa...

gör inte det här till en pr kampanj för LUF

03 juni, 2006 11:01  
Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

03 juni, 2006 11:07  
Anonymous Anonym sa...

Ursäktar mig, Johanna demonstrationen gällde rättssäkerheten och inte för fildelning. Radera mitt inlägg så är Du snäll Johanna.

MVH/Per Schmidt

03 juni, 2006 11:11  
Blogger Mikael M sa...

Bodströmsamhället en myt - så är det - alla borde begripa att ministrar byts ut då och då, speciellt inom socialdemokratin där man är en sorts moduler - varför inte läsa på lite tillbaka i tiden. Kan inte förstå hatisk personfixering i en ickediktatur. Det flammar upp då och då. När det gäller Private Bay, äsch jag menar Pirate Pay, äsch jag menar, ja, ni vet vad jag menar, så hakar väl som vanligt antidemokratiska krafter på för att panga fönsterrutor när demonstrationen fått rätt status, kampf...., och vad handlar det om, att ingen skall äga någonting? Det är bara att roffa åt sig på nätet?eller i skyltfönstret?

03 juni, 2006 13:39  
Blogger Fredag sa...

Har det krossats fönster under tidigare piratdemos? Nej, det har det inte.

Förutsättningarna för glassplitter och gatsten är inte särskilt stora idag heller, med arrangörer som Grön Ungdom och LUF.

03 juni, 2006 15:42  

Skicka en kommentar

<< Home