Creeper

söndag, maj 21, 2006

Vänsterfeminism på en jämställdhetsdebatt

Ytterliggare en undersökning visar idag på att kvinnor har det svårare på arbetsmarknaden, och att de lättare sållas bort. Inte så förvånande, och tråkigt att man skall behöva dölja sitt namn för att lättare få jobb.

Igår debatterade jag feminism och jämställdhet på palladium i Alingsås. Det var ett ungvänster-arrangemang, och inte särskilt stor övertyga-publiken-potential, men rätt intressant ändå. För även om jag i mångt och mycket ofta håller med feminister på vänsterkanten så finns det några olika skillnader.

Det var feminister som på största allvar menar att det är en skillnad mellan relationsvåld i en heterosexuell och en homosexuell parrelation, eftersom det i den heterosexuella parrelationen råder patriarkala strukturer, istället för att se att det är ett maktbaserat problem som är större än så. Tråkiga värderingar att höra om en grupp som på grund av detta oftast har mycket svårare att få hjälp vid kvinnojourerna.

Samma personer försvarar könsseparerade kurser om självförsvar i skolan, men är negativt inställda till en legalisering av pepparspray för våldsutsatta kvinnor, samtidigt som arbeten i hem klassas som "pigyrken" och inte någonting vi skall ha. Inte heller rätten att kunna starta ett eget företag, bli sin egen arbetsgivare eller ha en chans att välja sin arbetsgivare är viktigt, utan vi skall hellre ha sex timmars arbetsdag.

Trots detta kunde vi enas om att Sverige fortfarande inte är jämställt, utan att det finns mycket att göra, och politiken som förts hitintills har till största delen misslyckats.

---

För övrigt så vann Lordi schlagern, jag lyckades precis se poängutdelningen mellan en suspekt sittning och kårhuset, och det är bara att konstatera att schlagern är underbart oförutsägbar ibland :)

---

För övrigt 2; så har jag kopplat på de anonyma kommentarerna igen, efter ett dygns frånkoppling. Rekomenderar att de följer ämnet någorlunda och sveriges lagar. Jag har högt till tak i kommentatorsfälten, och jag skulle tycka det vore tråkigt om jag blev tvungen att moderera dem/ta bort funktionen. Däremot så tenderar personer som kommenterar som skaffat bloggerkonto, hålla det lite mer sakligt och med lite mindre personangrepp, kommer kanske därför i fortsättningen koppla på och av de anonyma kommentarerna när jag tex. är bortrest och inte kan kolla av dem lika ofta. Ett önskemål från min sida är att även den som vill kommentera utan konto skriver ut ett namn/signatur, om inte annat för att hålla koll på de olika personerna i fältet.

4 Kommentarer:

Blogger CV sa...

Ja det är jobbigt med anonyma kommenterare, de har en tendens att hålla en otrevlig ton. Jag tycker vi som har bloggar har rätt att kräva vettig samtalston också i kommentarer.
RS
kulturbloggen.com

21 maj, 2006 17:31  
Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

21 maj, 2006 22:37  
Blogger Lydiah Wålsten sa...

Johanna, har du någon personlig relation till Ingerö eller har det bara blivit gemensam nämnare nu med "ryktesspridningen"? Hm. Ogillar ordet. Laddat ord. Rykte. Nåväl.

Jag är förövrigt en av dem som kommer intervjua dig på tisdag!

22 maj, 2006 00:32  
Blogger fatima sa...

Mycket bra att du tar upp det här med våld i samkönade relationer. Inom SKR (www.kvinnojour.com), där jag är förbundsstyrelseledamot, jobbar vi på allvar med dessa frågor. Vi kan inte se någon skillnad på våldet i en olikkönad relation eller en samkönad relation. Givetvis bär varje kvinna (eller man) på sin speciella upplevelse av våldet, men de gemenamma strukturerna finns där, oavsett om man valt att leva med en kvinna eller man.
http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=543246&avdelning_1=109&avdelning_2=294&page=0

22 maj, 2006 19:41  

Skicka en kommentar

<< Home