Creeper

fredag, maj 19, 2006

Bert Karlsson skyller på fildelarna

Förra ny demokrati-ledaren Karlsson säljer nu sitt älskade skivbolag Mariann Records och skyller på fildelarna.

Hur insatt Karlsson är i frågan kan man ju fråga sig, när han flera gånger tidigare uttalat sig om att han inte har någon dator, och inte ens kan kolla sin mail.

Inte heller har han koll på lagar och regler utan säger; "I andra länder har man lyckats sätta stopp för piratkopierande och piratnedladdning av musik, här är det brottsligt att försöka stoppa dem." Karlsson har missat det där med att personlig integritet är viktigt och att det faktiskt redan finns två personer som blivit dömda för spridning av musik.

Personligen så tippar jag på att det mer beror på musiken bolaget gett ut, än på fildelningen. Men det är ju jag...

34 Kommentarer:

Anonymous Björn sa...

Om fildelningen vore så förödande som han vill göra gällande så skulle han väl inte kunna sälja bolaget utan vore tvungen att helt enkelt lägga ner det!?

20 maj, 2006 00:09  
Blogger Rick Falkvinge sa...

Som om det vore regeringens och riksdagens roll att se till att han kan fortsätta tjäna pengar...

"There has grown up in the minds of certain groups in this country the notion that because a man or corporation has made a profit out of the public for a number of years, the government and the courts are charged with the duty of guaranteeing such profit in the future, even in the face of changing circumstances and contrary to public interest. This strange doctrine is not supported by statute or common law. Neither individuals nor corporations have any right to come into court and ask that the clock of history be stopped, or turned back."

- Robert A. Heinlein (författare), 1939

20 maj, 2006 00:23  
Anonymous daniel. sa...

Nån som känner nån som fildelar dansbandsskiten som Marianne ger ut?

Jag tror också att det beror på musiken de ger ut snarare än fildelning...

20 maj, 2006 00:28  
Anonymous Anonym sa...

Hmm,om du bygger ett hus, är det då OK att någon annan kommer och flyttar in i det?? Om du livnär dig på att skriva musik och spela in den på skivor, är det då OK att någon lägger ut den på "nätet" och låter andra ladda hem den?

20 maj, 2006 00:47  
Anonymous Anonym sa...

Men snälla lille Rick då! Det är väl självklart att det är regeringens och riksdagens roll att se till att han, såväl som den övriga industrin som under decennier gjort sig förmögna på att distribuera först vinyl- och sedan billigare plast-bitar, på artisternas bekostnad, kan fortsätta att tjäna pengar inte bara i samma takt som hittills, utan med en ständig ökning som svarar upp mot Börsens förväntningar.

Varför skulle R&R annars fortsätta att inte bara upprätthålla, utan till yttermera visso förstärka och utvidga, det monopol på distribution som mediaindustrin har åtnjutit i snart ett sekel?

Get real will'ya!

Rösta på Piratpartiet till hösten!

20 maj, 2006 00:54  
Blogger Vidde sa...

Problemet är fildelning. Japp. Det är ett riktigt stort problem för skivbolagen. För varför ska jag KÖPA musik när det finns så många artister som ger bort musik gratis? Kolla tex:

http://opsound.org
http://www.archive.org
http://xposex.org
http://andreasviklund.com
http://vidde.mine.nu

Det finns många fler. Detta är fullt lagligt, och ingen artist påstår sig ens lida av dessa sidor. Inte vad jag har hört i alla fall. Alla påstår att det är piratkopieringen som är problemet. Men det är ju inte sant. Spridning av ens egen musik är BRA för artisten. Det ger att folk känner till en, vilket i sin tur ens möjliggör att man kan få spelningar och sälja t-shirts eller whatever. Och ja, jag tycker det är helt OK om någon lyssnar på musiken jag gör.

20 maj, 2006 01:15  
Anonymous Anonym sa...

Jag är besviken. Vad är det här för trams? Politik? Jag vill veta allt om Bert Karlssons kärleksaffärer. Det är ju därför man läser folkpartibloggar.

20 maj, 2006 01:20  
Blogger Johanna Nylander sa...

Får be om ursäkt att jag gjort dig besviken :) Bloggen är och förblir i huvudsak politisk :)

20 maj, 2006 01:23  
Blogger Gurra Pärsson sa...

Vidde, du har naturligtvis helt rätt. Och det vet ju alla vi som lever i det här samhället (internet), i motsats till de som enbart lever i olika geografiskt avgränsade samhällen, underlydande de lokala lagar som där gäller.

Dessbättre blir fler och fler kulturarbetare medvetna om att de blir våldtagna av sina skivbolag och inte får ut ens en bråkdel av det guld och de gröna skogar de blev utlovade när de försålde sin själ till Det Stora Skivbolaget.

Att få sina kreationer utlagda på olika trackers är för dagens moderna artister jämförbart med att lyckas stjärtslicka någon skivbolagsagent till att få sin demo spelad någonstans. Bara betydligt mindre förnedrande och betydligt mer relaterat till hur bra kreationerna är.

För första gången sedan fonografen uppfanns kan nu exempelvis alla musiker få en spridning, som deras föregångare bara kunde ha våta drömmar om. Om bara vi kunde förmå alla våra älsklingsartister att begripa detta, så skulle vi alla, både de och vi, vinna en hel del.

Ergo: rösta på Piratpartiet till hösten om du värnar om vårt kulturarv!

20 maj, 2006 01:52  
Blogger Vidde sa...

Jag kommer att rösta på Piratpartiet. Hoppas att många kommer göra likadant.

20 maj, 2006 02:15  
Blogger Gurra Pärsson sa...

Way to go Vidde!

Och om din "trasiga själ" någonsin känner ett behov av en virtuell kram, så kommer den här. Spara den inför framtida behov, för vi behöver alla mer kärlek än vad vi normalt får.

20 maj, 2006 02:31  
Blogger Johan sa...

Varför inte rösta på ngt av de två partier som röstade nej till att göra fildelning illegalt?

Förslagsvis de gröna :)

20 maj, 2006 09:35  
Blogger Johanna Nylander sa...

Partipropaganda i mängder...

20 maj, 2006 09:52  
Blogger Johan sa...

såklart :)

20 maj, 2006 10:29  
Blogger Magnus Andersson sa...

Johanna: "Personligen tror jag [lite om den otrendiga musiksmaken], men det är ju jag."


Det var ett dåligt argument. För det första för att dina personliga preferenser över ett bolags musik är irrelevanta för en generaliserande kommentar och för det andra eftersom du inte bryr dig om att försäljningen rasat lika på olika musikbolag och antagligen mindre för Karlssons dansbandssväng. Dessutom tenderar de med din smak troligen att, olikt Bert, i högre utsträckning både kunna läsa mail och ladda ner gratis.

Denna kommentar utgick från att du syftade på personlig musikstil. Man skulle ju även kunna tänka sig att du syftade på din personliga förmåga att dra slutsatser och tänka logiskt, men jag tänker inte gå in på det... Att jag läser och kommenterar sånt här på den populäraste bloggen (sic?) känns fullt tillräckligt typ overkligt.

(Att läsare av denna blogg tror att jag är emot fildelning utgår jag ifrån -- den intelligensnivån finner man ju hos tvärsäkra fildelningsförespråkare, s k libertarianer, osynliga partiföresåråkare och andra i den brokig skara som utgörs av idealister... (jag tror inte ens att ni fattar detta parentetiska sista stycke, vilket kanske är Den usle kommunikatören med fablaisse för att få folka att tänka till´s signum? ;-) ))

20 maj, 2006 12:01  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hrm, men hur menar du nu med min musiksmak? Jag är en stor schlagernörd (som tyvärr kommer missa ESC ikväll, en sittning planerad sedan november är i vägen), och Bert Karlsson är(har varit) väl inte minst utgivare av flertalet schlagerartister?

Jag tror att Bert Karlsson helt enkelt (kanske delvis pga. sin datorovana) inte riktigt velat hänga med i svängen för att marknadsanpassa sin musik. Hade han gjort det så tror jag att det hade varit mycket mer troligt att han behållt bolaget. Dessutom så finns det ingenting som säger att det är fildelningens fel att skivförsäljningen minskat.

20 maj, 2006 12:09  
Blogger Vidde sa...

Ni som använder ordet fildelning: kom ihåg att det inte är något olagligt ni pratar om. Fildelning är nämligen alldeles lagligt så länge man har upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Ett exempel på fildelning är ju hemsidor. Jag smurfar till en webadress, och vips tankas html-filer och bilder till min dator. Eftersom det är hela tanken med hemsidor är ju det fullständigt lagligt. Vidare innefattar fildelning all spridning av freeware, open source och gratismusik.

Fildelning är inte olagligt i sig! Det är när man gör intrång i upphovsrätten man gör sig olaglig. Observera att man MÅSTE tjäna pengar för att det ska få kallas piratkopiering. Det är därför alla populärt använder ordet fildelning. För det finns inte ens ett ord för det människor gör när de delar ut andras verk på ett olagligt sätt.

Och att använda konstiga ord som man vet att de flesta inte begriper för att sätta sig över alla andra; det är barnsligt. Inget mer.

20 maj, 2006 12:43  
Blogger Rick Falkvinge sa...

Johan: Även om de gröna tycker positivt om fildelning, så har de suttit i vågmästarställning de senaste fyra åren, då allt det här har kommit.

De har haft varenda möjlighet utifrån sin vågmästarposition att göra fildelning lagligt, på riktigt, men har valt att låta bli. Symbolhandlingar räknas inte. Bara resultat. De har suttit i situationen att de kunnat göra skillnad, och har själva valt att inte göra skillnad.

Därför kan jag inte se dem som ett seriöst alternativ för fildelare. De har visat att de inte kan, och inte tänker, leverera. Det är bara Piratpartiet som satsar allt på den frågan.

Rick

20 maj, 2006 16:35  
Blogger danne sa...

Johanna! Hej! vi har inte träffats tidigare men jag heter danne och har en blogg en bit längre ner på gatan. Vi har ett pannkaksparty i dag och undrar om du vill komma. Folk från olika sfärer är inbjudna: mode, inredning, reklam, musik och mat fast ingen politiskt aktiv (well, förutom Carl då). Har du tid en stund? Mys och mingel utlovas! Varmt välkommen!

danne
dagens bild

20 maj, 2006 19:57  
Blogger apa666 sa...

Jag undrar om alla som förespråkar fri fildelning i denna tråd verkligen har läst Piratpartiets program.
Ledtråd: Piratpartiet är FÖR copyright.

21 maj, 2006 04:02  
Blogger Vidde sa...

Jag har läst det, ja. Jag höll inte med på alla punkter utan tyckte att de var lite för extrema på en punkt (den där de tycker att vem som helst ska få tjäna pengar på ett verk efter ett antal år (fem gavs som exempel)). Har de uppdaterat programmet nu? I så fall måste jag läsa om det, för det var ett par veckor sedan jag tittade på det. I annat fall tycker jag att det är ganska bra om man hittar ett parti som man håller med på ALLA punkter utom en.

Jag är också för copyright. Jag tycker absolut inte att någon ska få SÄLJA min musik eller någon annan frukt av mitt arbete. Ska det tjänas pengar på vad jag har gjort ska jag ha en del av kakan (kanske inte hela kakan, dock, för det krävs lite av en person att kunna tjäna pengar oavsett hur bra produkten är). MEN! Lyssna nu: när man fildelar tjänar man INTE pengar! Fri spridning av elektroniskt material är bra. Det är min åsikt.

21 maj, 2006 11:39  
Blogger Vidde sa...

Från Piratpartiets hemsida:
"Fri fildelning

Den tekniska utvecklingen har gjort det möjligt att sprida kultur över hela världen till nästan ingen kostnad alls. Det en fantastisk ny möjlighet som har öppnat sig. Vi vill bejaka den möjligheten.

Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Lagstiftningen skall ändras så att det görs helt klart att den endast reglerar användning och kopiering av verk i kommersiella sammanhang. Att dela med sig av kopior, eller på annat sätt sprida eller använda annans verk, skall aldrig vara förbjudet så länge det sker på ideell basis utan vinstmotiv."

Så apa666; försöker du smutskasta ett parti för din egen vinnings skull, eller är du bara okunnig?

21 maj, 2006 11:56  
Blogger Gurra Pärsson sa...

Vidde, jag tror att det helt enkelt är så, att apa666 blandar ihop upphovsrätten med kopieringsrätten (Copyright). Ganska förståeligt egentligen eftersom mediaindustrin kämpar med näbbar och klor för att dessa två begrepp skall förbli synonyma.

Kopieringsmonopolet för ett par stora internationella aktörer vill vi alltså avskaffa. Upphovsrätten, det vill säga att upphovsmannen alltid skall ha rätt att bli förknippad med sitt verk ("äras den, som äras bör"), däremot vill vi inte bara behålla, utan till yttermera visso förstärka.

Idag är det alldeles för billigt att strunta i upphovsrätten, det vore bättre att skärpa den lagstiftningen än att ge sig på miljoner kulturdelare.

21 maj, 2006 13:30  
Blogger Vidde sa...

Aha! Ja, då blev det lite klarare för mig också. Tack för utredningen av begreppen!

21 maj, 2006 13:45  
Blogger apa666 sa...

Piratpartiet försöker alltså om jag uppfattat saken rätt göra en distinktion mellan upphovsrätt och copyright. Jag har mycket svårt att se hur detta skall fungera. Vad innebär t ex er version av "upphovsrätt" (rätten att bli förknippad med sina verk) i praktiken, om det är helt frikopplat från rätten att bestämma vem som får kopiera dem? Gör denna "upphovsrätt" ens någon nytta? Hur stort problem är det egentligen att någon försöker ta äran för att ha skrivit verk som idag saknar allt skydd (Shakespeare, Homeros etc)?
Vad innebär "kommersiell ensamrätt"? Är det rätten att byta information mot pengar, eller gäller det även rätten att byta information mot annan egendom, tex information (fildelning)?

Piratpartiet måste besvara dessa frågor mycket utförligare i sitt program om man skall kunna göra sig en uppfattning om vad de står för.

Kontentan är dock fortfarande, så vitt jag kan se, att Piratpartiet anser att information är egendom, bara med en kortare godtycklig livslängd än fallet är idag.

21 maj, 2006 14:48  
Blogger Johan sa...

Rick Falkvinge.

när s&m går ihop kan de gröna inte göra så mkt mer än att skriva schyssta reservationer.

eller för den delen när s&m, v, kd och fp gick ihop.

21 maj, 2006 15:57  
Blogger Gurra Pärsson sa...

apa666, om du har svårt att förstå skillnaden mellan upphov och kopiering så är det tråkigt. Kanske lite studerande av vår historia kan hjälpa. Innan Johan Gutenbergs dagar fanns det inte ens något kopieringsmonopol, och folk levde ofta tämligen lyckligt ändå.

Vill du fördjupa dig mer i dessa diskussioner, så föreslår jag att vi inte för dem på Johannas blogg, utan att du i stället reggar dig på vårt forum, så skall vi mer än gärna förklara allt för dig. Du kan till och med vara anonym även där, ifall du inte vågar stå för dina åsikter.

Johan, att mp inte har lyckats få ut mer av sina vågmästarroller under alla dessa år är beklagligt. Jag är själv en av dem, som röstade in mp i riksdagen vid båda tillfällena, men har blivit oerhört besviken.

Ert misslyckande beror helt enkelt på att ni inte haft tillgång till samma briljanta valstrateg, som vi i Piratpartiet. Läs gärna mer om hur ni egentligen skulle ha agerat på Piratpartiets hemsida. Läs och gråt!

21 maj, 2006 17:01  
Blogger apa666 sa...

Björn:
Att folk "levde lyckliga" innan Gutenberg bekräftar bara min tes om att det du kallar upphovsrätt, dvs rätten att bli erkänd som skapare, inte är ett problem och således inte behöver lagstiftning.

Vill du/ni inte förklara er ståndpunkt mer utförligt så skall jag inte propsa. Då jag inte håller med om era åsikter har jag bara att förlora på att hjälpa er att bli tydligare.

Dina angrepp Ad Hominem lämnar jag oemotsagda.

21 maj, 2006 17:55  
Blogger Gurra Pärsson sa...

apa666, vilken del av "inte på Johannas blogg" var det du inte förstod?

Din kommentar ("...har jag bara att förlora på...") tolkar jag för övrigt som att du inte alls var ute efter att söka information, utan enbart att pracka på andra dina egna synpunkter.

21 maj, 2006 19:04  
Blogger pelpet sa...

Jag vill dra mig till minnes den gång då Bert Karlsson var med i moraltestet i Christer i p3 (tyvärr ej online). Resultatet blev att han bedömdes ha en förenklad världsbild.

Det är humor!

22 maj, 2006 10:44  
Blogger Joacim Persson sa...

Vidde skriver:Jag är också för copyright. Jag tycker absolut inte att någon ska få SÄLJA min musik eller någon annan frukt av mitt arbete.

Det är praktiskt omöjligt för vare sig dig eller någon annan att sälja inspelningar av din musik, utan något immaterialrättsligt skydd. (Ja, det är väl praktiskt omöjligt i vilket fall: fildelning existerar nu och kan inte avuppfinnas eller så.)

Ryska musiker skrattar åt spektaklet västerut. De tjänar sina pengar på spelningar. Fildelning av inspelningar med dem ser de som gratis reklam.

22 maj, 2006 10:47  
Blogger Alexander sa...

Ryska musiker skrattar åt spektaklet västerut. De tjänar sina pengar på spelningar. Fildelning av inspelningar med dem ser de som gratis reklam.

Jo för det är oftast ryssar som är med i MTV-cribs...

De tjänar säkert sina pengar på spelningar. Det gör de flesta pubband i sverige också. Det behöver inte betyda att de går runt...

22 maj, 2006 12:56  
Blogger Vidde sa...

joacim: Nu förstår jag inte vad du menar. Visst är det MÖJLIGT för mig att erbjuda inspelningar av hög kvalitet med en snygg bild på skivomslaget av min musik (och kanske man ska slänga med något mer för att motivera köparen). Om någon köper det är väl en annan fråga. Min poäng var att om någon annan försöker göra samma sak utan att fråga mig tycker jag att det ska vara olagligt, medan fildelning av mina låtar är helt ok.

22 maj, 2006 23:52  
Blogger A.R.Yngve sa...

Det som verkligen oroar mig är att det kan finnas någon galning som piratkopierar Anna Books låtar.
;-)

25 maj, 2006 11:38  

Skicka en kommentar

<< Home