Creeper

lördag, september 05, 2009

Sommaren på Expressen

Lagom tills att höststormarna tar fart och sommaren drar sina sista krampaktiga andetag över landet, tänkte jag försöka komma tillbaka till bloggen och skriva fler saker än att bara summera vad jag gjort på andra håll. Det ha blivit rätt mycket sånt under sommaren, tyvärr, men det kanske är en naturlig konsekvens av att skriva åsikter på heltid. Resultatet blev 14 signerade krönikor på nio veckor, samt ett antal osignerade ledare, korta stick och blogginlägg:

Första dagen på Expressen fastnade jag inte bara i tidsödande datasupportsbyråkrati, utan skrev min första text som blev en krönika som handlade om Hägglund, apoteksmonopolets avskaffande, och regleringen av avregleringen. Ett ämne som jag avhandlat tidigare, men inte blir mindre viktigt för det, dessutom kändes monopolhat som ett bra ämne att börja sommaren på en liberal ledarsida med.

Ämnesvalen flyttade vidare till barnreklam och nätet. Konsumentföreningen i Stockholm kom med en rapport som förfasade sig över hur reklamen på nätet ser ut. Rapporten i sig är möjligen läsvärd för bakgrundsdelen som till och med får in fildelningsfråga. I övrigt slår den mest på hur matföretag utformar sina webbsidor och hur EU borde rycka in och lagstifta på området. Jag höll givetvis inte med KF.

I slutet av juni åkte jag till Gotland och Almedalsveckan. Därifrån körde jag en klassisk partiledare-ledare från folkpartiets dag och Jan Björklunds tal. Jag hann även med att skriva om fildelning, branschen och framtiden. Hemma från Almedalen ägnades en krönika åt försvarstalet för de nätbingospelande kvinnorna och en reflektion kring konserverande mammasajter.

Prideveckan kom och de politiskt korrekta skuldkänslorna får varenda ledarsida i landet att pliktskyldigt skriva några rader om HBT-frågor. Jag skrev tre artiklar. I min första krävde jag avskaffandet av namnlagen, inte bara för alla transpersoners skull, utan för att lagen är byråkratisk klåfingrig moralism. Artikeln väckte känslor, både för och emot bland både transpersoner och andra. Krönika nummer två från Pride var en rapport från invigningen, om heteronormen och om basala saker som kärlek och respekt.

Den tredje krönikan om HBT-frågor handlar om våld i samkönade relationer och är den svåraste text jag någonsin har skrivit.

Öppen källkod och mjukvarupatent har varit frågor som legat mig nära ända sedan jag började skriva för flera år sedan. Titeln "Microsoft hotar vår demokrati" må vara dramatisk, men så skrev jag också för en kvällstidning. Modeveckan framkallade en text om särskilda branschstöd och politiker som vurmar för kändisar. En kortledare och blogginlägg som jag särskilt vill uppmärksamma är den om Chávez mediefundamentalism, och som jag skrev med stor hjälp av en portugisisk nätaktivist.

Mina sista tre krönikor kretsade till största delen kring nätet och teknikinkompetens. Jag lade fram ett förslag om e-bistånd som ett viktigt verktyg mot censur och en garant för öppenhet. Sedan skrev jag om "dataspelsberoende" och moralpaniken, ett ämne som avhandlats här på bloggen flera gånger tidigare. Min allra sista krönika handlade om svensk censurering av nätet.

Två av mina osignerade texter under sommaren har uppmärksammats på andra håll. Den första handlade om ungdomsförbundens vara eller icke-vara, och jag debatterade även den med SSU:s Jytte Guteland i P1. Den andra osignerade texten var den om folkporr. Den följdes upp både med ett radiosamtal i Studio Ett (P1) och i ett morgonsoffebesök i Gomorron Sverige (svt).

Etiketter: ,

1 Kommentarer:

Blogger vad? sa...

Hej,
Bara en rättelse. Konsumentföreningen Stockholm (KfS)skriker inte på mer lagstiftning när det gäller reklam till barn på nätet. Vi vill bara att reglerna blir tydligare så företag och föräldrar vet vad som kan anses som god sed eller ej,och framförallt att de nordiska Konsumentombudsmännen ser över sina uttalanden kring barn och reklam på nätet. Verkligheten har sprungit om dem för länge sedan. Det gäller för våra myndigheter att hänga med. Inte sant?
För den som vill läsa KfS rapport och uttalanden så hittar man den här
http://www.konsumentforeningenstockholm.se/templates/page____3642.aspx
Hälsningar Louise Ungerth

07 september, 2009 10:46  

Skicka en kommentar

<< Home