Creeper

måndag, augusti 17, 2009

E-bistånd mot nätcensur

I går handlade min krönika i Expressen om att vi borde lägga biståndspengar på teknik för att ta sig runt statliga censurfilter. I dag hamnar lite för mycket biståndspengar på tveksamma projekt, så jag tycker att censuruppluckring är ett rätt bra ändamål, som också kan göra praktisk skillnad.

Några kritiker menar att vi inte skall sätta oss över andra länder och prata om censur, när vi har FRA och andra inhemska kontrollmekanismer på nätet. Nej, vi är inte alltid så bra själva, men det innebär ju inte att vi kan smita från ansvaret att hjälpa någon annan när vi kan. Om man dessutom lägger fokus på e-bistånd krävs det ju att vi har bättre mjöl i påsen själva. Dessutom skulle ett tydligt censur-nej kunna sända signaler till filtrerande västländer, och systemen användas av personer i hela världen. Det tror jag är bra.

---

Missa för övrigt inte Juliagruppens seminarie på onsdag om du råkar vara i Stockholm. Seminariet heter "Nät och samtal" och hålls på Tekniska museet mellan kl. 13-19. Jeremie Zimmerman, Nicklas Lundblad, Erik Josefsson, Joakim Jardenberg, Emma Opassande och Jussi Karlgren är några av de som kommer medverka. Själv sitter jag med i nätaktivismpanelen. Du hittar hela programmet här.

Etiketter: , ,

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

http://tianmi.info/blogge/posts/09/08/16/Hycklande-e-bistand/

18 augusti, 2009 00:33  
Anonymous Mattias Andersson sa...

Det hör mitt samvete till att ursäkta mig lite här.

Det är inte så att jag inte håller med dig, för det gör jag. Nätcensuren i övriga världen är viktig att belysa, det är viktigt med tillgång till samhällsinformation vart man än befinner sig. I jämförelse mot riktiga skräckexempel som Iran och Kina så måste väl ändå Sverige ses som ett mildare fall.

Däremot tycker jag att det är lite tråkigt att skriva under på att dagens Sverige eller Europa skulle vara något slags fläckfritt föredöme för hur en fri demokrati bör se ut i och med den negativa utvecklingen vi sett den senaste tiden.

Jag förstår däremot att din avsikt kanske inte var att upphöja Sverige eller Europa utan att belysa de felaktigheter andra länders demokrati lider av.

18 augusti, 2009 02:57  
OpenID calandrella sa...

Väl resonerat på Nät&Samtal!

29 augusti, 2009 18:23  

Skicka en kommentar

<< Home