Creeper

onsdag, maj 20, 2009

Post- Nordic Game och en förtidsröst

Jag har tillbringat de senaste två dagarna på dataspelskonferensen Nordic Game som precis avslutats i Malmö. Jag har en längre summering i morgondagens Kvällsposten, men några saker tänkte jag delge er redan här.

1. Dataspelsbranschen har precis börjat upptäcka webb 2.0 på riktigt. När andra inom området medier börjar bli uttjatade på seminarier om deltagarkultur, communities och mikrobloggar, har dataspelsindustrin precis börjat upptäcka fältet. Trots att man väldigt länge varit duktiga på att skapa platser för fans, spelforum etc, verkar det vara först nu som man börjar inse att man kan dra nytta av det också - om man gör på rätt sätt. Ryan Schneider (community manager på Insomniac Games) uttryckte det som att företag behöver äga sina fans, och fansen behöver känna att de är "delägare" i spelet.

2. Bland filmerna som Suda 51 nämnde som inspirationskällor till sitt spelutvecklande fanns film som "Battles without honour and humanity", "El Topo", "Memento" och "Gozu". Under halva Sudas föredrag (som hölls på japanska med tolkning till engelska) satt en kvinna i en soffa på scenen och tittade på en laptop.

3. Spelbranschen är otroligt liten. Bland de mest märkliga sammanträffandena var att träffa en tjej jag läste engelska med på högstadiet, och en amerikan som följt min twitterfeed.

4. Nordic Game arrangerades vägg i vägg med en vallokal (Ica Maxi i Västra hamnen), så nu har jag sett till att förtidsrösta också. Det blev en av de här kandidaterna.

Etiketter: , , ,

1 Kommentarer:

Anonymous Fiore sa...

Hej Johanna!
Gavs det några konkreta exempel på hur spelbranschen tänkt sig utnyttja 2.0?

Vissa spelbolag var i mina ögon före sin tid vad gäller web 2.0 och duktiga på att utnyttja moddare och fans. Blizzards map-editors och communityt kring spelet Total Annihilation (med en uppsjö av fanprogrammerade units) är rätt bra exempel.

Sedan får man hoppas att någon lärt sig något av Spore, där användarskapat innehåll automatiskt tankades ner och inkorporerades (vilket lät som en bra idé fram till att man såg de faktiska skapelserna).

Jag misstänker att jag kan bra mycket mindre än dig om ämnet, så jag hoppas du har översikt med både längd och eventuella dumheter.

22 maj, 2009 20:23  

Skicka en kommentar

<< Home