Creeper

måndag, mars 31, 2008

Byråkrati a´la posten

Jag har fått en räkning. Från posten, på hela 21 kronor.

Anledningen till räkningen är att någon har skickat ett brev till mig, men inte satt på tillräckligt många frimärken. Eller så har denna någon satt på tillräckligt många frimärken, men de har i postens hantering försvunnit. Det framgår inte, för det står bara att brevet är "otillräckligt frankerat".

Visst, någon måste givetvis betala frimärken om man vill skicka brev, om alla bara började lägga brev på lådan utan att betala, hade systemet snabbt kollapsat. Man sen kan man ju fråga sig vad posten sysslar med också.

Av dessa 21 kronor är nämligen 10 kronor expeditionsavgift. Den saknade frimärkena har ett värde av 11 kronor, och frimärken för 11 kronor sitter tydligen kvar på paketet. Med tanke på att expeditionsavgiften är minst 25 kronor på de brev som har en avsändare, kan man fråga sig i fall de administrativa kostnaderna för att skicka ut en räkning till mig på 21 kronor ens täcks om jag betalar räkningen. För att inte tala om lagringskostnaden för brevet tills dess att det blir utdelat.

Dessutom lämnar posten bara 14 dagars betalningsutrymme, och med tanke på att jag varit bortrest de senaste tio dagarna och planerat alla räkningar jag visste om att jag hade att betala efter det, så är det väl för väl för posten att jag inte bestämde mig för att vara bortrest ett par dagar till. Om jag inte betalar brevet i tid, så hamnar nämligen brevet hos post och telestyrelsen som obeställbart.

Då kommer toppen på postbyråkratin. För brevet som skickades till mig med två saknade frimärken kommer nämligen tillfalla staten om jag inte löser ut det. Brevet får nämligen öppnas om det inte går att se avsändaren (och mitt brev saknade avsändare, och det där därför som posten vill att jag ska betala för det) och postlagen säger att:
"13§ Ett öppnat brev som inte har kunnat lämnas ut tillfaller staten vid förvaringstidens utgång. Skriftliga meddelanden skall då omedelbart förstöras. Annat innehåll än pengar skall säljas, om det lämpligen kan ske och en försäljning inte kan antas medföra att någons personliga integritet kränks. I annat fall skall egendomen förstöras."
Då är ju frågan vad som är min personliga integritet, och om någonting som var tänkt att skickas till mig, kan återfinnas hos någon helt annan person. Eller om brevet kommer förstöras, och posten sannolikt kommer få en högre kostnad för den processen, än om de bara hade lämnat brevet i min brevlåda.

Jag har fortfarande inte besämt mig ifall jag ska betala 21 kronor och få reda på vad det är för brev. Jag har en aning, men utan att ens få se brevet i förväg, hur ska jag då vara säker?

---

När jag ändå retar mig upp på systemen hos bolag med monopol så har vi SJ. I dag fick jag reda på att det var omöjligt att boka en platsbiljett på sträckan Nässjö-Falköping. Om jag däremot fortsatt att åka lite längre, hade det inte varit några problem. Men systemet omöjliggör att jag inte ens kan välja att betala extra för en platsbiljett på min mest sammanhängande sträcka på en resa som hade två byten. Givetvis lyckades jag sätta mig på en plats som var bokad, och fick byta sittplats totalt fyra gånger på en två och en halv timmas resa.

Etiketter: , ,

11 Kommentarer:

Blogger opium sa...

Postens monopol håller ju på att lukras upp med stora nerdragningar på servicen som effekt. Frågan är, tror du privata allternativ kommer låta folk skicka dig brev utan att betala för det?

31 mars, 2008 12:24  
Blogger Johanna sa...

Nej, men de kanske hade låtit mig får se brev som de vill ha betalt för, eller inte brytt sig om att fakturera avsaknade frimärken på elva kronor.

31 mars, 2008 12:54  
Anonymous Gabriel sa...

Det har aldrig slagit fröken, att om Posten inte debiterat er elva kronor för brevet och istället delat ut detta kostnadsfritt för att själv spara pengar, så skulle detta leda till att fler och fler skickar sina brev med otillräcklig frankering tills dess att systemet brakar ihop?

Detta handlar alltså inte om onödig byåkrati utan om nödvändiga principer utan vilka verksamheten inte kan bedrivas. Så enkelt är det.

31 mars, 2008 15:29  
Blogger Johanna sa...

Gabriel, Jodå. Om du läser vad jag skrev så ser du det:

"Visst, någon måste givetvis betala frimärken om man vill skicka brev, om alla bara började lägga brev på lådan utan att betala, hade systemet snabbt kollapsat. Man sen kan man ju fråga sig vad posten sysslar med också."

31 mars, 2008 15:41  
Blogger Carro sa...

Visst är det underbart med posten?! Jag har själv precis råkat ut för liknande "trevliga" händelser... Posten har lyckats slarva bort en plånbok med mitt körtkort i som skickats till mig men aldrig kommit fram.. (det har gått ca 2 månader nu). Jag fick ett brev skickat till mig som var uppsprättat med brevsprättare och ett usb-minne saknades! Kul! Och inte finns det väl nått jag kan göra åt det! Jävla system! Hata Posten!! Hata SJ!!!

31 mars, 2008 15:50  
Anonymous mattias sa...

Otroligt irriterande är det när det dessutom visar sig att brevet man som posten sitter på i själva verket innehåller riktad reklam! Har hänt på firman ett flertal gånger.

31 mars, 2008 17:03  
Anonymous Martin sa...

Det är förstås ingen här som hört om hur helprivata företag kräver ut exp-avgifter på hundratals kronor för att en abonnent missat att betala typ 50 spänn? Nä, i nyliberalernas värld är det bara statliga monopol som tar ut överavgifter.

31 mars, 2008 21:35  
Blogger Johan Hedin sa...

En rimlig inställning till betalningsfusk/missar (speciellt nu när det frankerats fel - inte är ett gratis-fusk), är väl att godkänna enskilda missar men sätta dit återkommande fuskande. Dvs ett enskilt brev norde man kunan släppa igenom, men om det sätts i system slår man till. Det är trots allt fuskande man vill åt - inte misstagen.

Fast det där med fuskande kring betalning är ju klart olika beroende på sektorer i samhället. Posten verkar nitiska, medan t.ex. trängselskattesystemet i Stockholm helt sonika slänger alla ärenden man inte löst innan kl 0700 dagen efter. Systematiska fuskare går helt fria.

01 april, 2008 12:45  
Anonymous Anonym sa...

SJ är tokiga. Jag försökte köpa ett årskort. Priset motsvarar 10 månader men eftersom kortet inte går att köpa i automat så får man en straffavgift på 5%. Det blev inget årskort utan jag fortsätter med månadskort eftersom det brukar räcka med tio månadskort under ett år (semmester och lite koll när man handlar kortet så det passar med ledigheter). SJ förlorar dock räntan på mina 20.000.

01 april, 2008 15:57  
Anonymous Att Älska Alex Schulman sa...

fuckin ridiculous.

ett jävla maktutövande. Och jävligt sjukt att de sedan själva skickar iväg två brev om det där de betalar mer för frimärkena för dessa brev än du kommer tvingas betala dem.

knäppt.

/hiro

02 april, 2008 14:09  
Anonymous Anonym sa...

Ja de e fö jävlit allt e bara skit med systemet och alla över 30 är gamla mökar som inte fattar ett skiiiit. och jag borde bli statsminister så skulle jag ge gratis fildelning till alla.

Hälsningar
Bertil Blöja
företrädare för Pubertalvänstern

26 oktober, 2009 13:46  

Skicka en kommentar

<< Home