Creeper

torsdag, mars 20, 2008

SJ och ologiken

Jag åker tåg ofta. Just nu sitter jag på SJ:s supersega internetuppkoppling mellan Skövde och Göteborg (för att ta mig vidare till Halmstad och påskfirande med familjen), och läser om hur SJ hamnat i blåsväder pga. sitt nya biljettsystem.

SJ har gjort om i sitt biljettsystem, lite på gott och ont. De allra billigaste biljetterna på de längre sträckorna har blivit dyrare (från 95kr til 118), och de har också blivit färre. Om man har flyt, så kan man som jag gör just nu, med det nya systemet hitta förstaklass-biljetter som kostar mindre än andraklass-biljetterna (hela 5kr). Själv uppskattar jag det, eftersom jag gillar saker som internet, men tycker att det är för dyrt att betala nästan 70kronor för en timmas tillgång till det. I synnerhet när 70kr motsvarar ungefär en tredjedel av vad jag betalat för hela biljetten.

Men någon logik finns det inte i systemet, och ärligt talat hade jag klarat mig utan både frukten, internet och kaffet (det senare får jag gratis ändå eftersom jag åker så mycket tåg), om jag hade fått betala lite mindre för själva biljetten.

Fast, SJ har knappt någon konkurrens ute på järnvägarna, och även om det per automatik inte hade blivit bättre med fler tågföretag (järnvägar är trots allt lite mer begränsade), så hade man haft ett val över sina transporter. I dagsläget finns inte det. Om man inte väljer att köra bil.

För om valet ligger mellan flyg, bil och tåg, så har både bil och flyg en fördel, när det gäller bekvämlighet och hastighet. Tåg är ett mellanting som ofta kräver både anslutningar och tar tid, och när det är dyrast, så kommer inte miljöskälen klara av att väga upp bekvämlighetsfaktorerna, eller motivera det högre priset.

---

För övrigt, börjar jag sakna min bil igen. Räknat på denna resan, som är rätt så mycket mitt på dagen, tillräckligt lite människor på tåget för att den billigare förstaklass-vagnen skall vara rätt så avbefolkad, så går biljettpriset rätt så jämt ut med den bensinkostnaden jag skulle haft om jag hade kört samma sträcka. Detta trots att jag åker på både ungdomspris och valde dagens billigaste resa.

---

och när jag ändå håller på; Glad påsk!

Etiketter:

3 Kommentarer:

Anonymous Mikael Ståldal sa...

Jag förstår inte hur du menar att flyget skulle vara bekvämare än tåget? Det är väl sällan som flygplatser ligger bättre placerade än tågstationer?

20 mars, 2008 19:15  
Blogger Johanna sa...

Nej, men när inrikesflygen är billigare, så går det ofta så mycket snabbare att man kommer fram tidigare oavsett. Min erfarenhet av inrikesflyg (flög en hel del med skyways mellan halmstad och stockholm för ett par år sedan) är dessutom att både service och komfort är bättre än tågens motsvarigheter. Om man på det ändå inte skall till de mest centrala delarna av en stad, så behöver inte transfern mellan flyg och slutdestination vara så mycket värre än tåg och slutstation. I många mindre orter är kollektiva anslutningar inte att räkna med vare sig du kommer med tåg eller flyg.

20 mars, 2008 21:18  
Blogger Vidde sa...

När man åker långt inom Sverige blir det ännu svårare att försvara en tågbiljett. Sist jag reste var flyget hälften så dyrt som tåget och tog en bråkdel av tiden på sig att komma fram...

20 mars, 2008 22:12  

Skicka en kommentar

<< Home